Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Uthärda isoleringen med hjälp av nostalgi

Publicerad: 14 Maj 2020, 12:18

Det är inget konstigt att hundratusentals människor bänkar sig framför SVT för att se en 26 år gammal match som alla vet hur den slutar, inte alls faktiskt. I veckans Beteendebanken tittar Rodolfo på forskningen kring vilken funktion nostalgin fyller just nu.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Har du stämt in i hyllningskörerna om att The Strokes återigen låter som de gjorde för 20 år sedan? Eller har du använt isoleringstiden till att bingekolla en säsong av Vänner, drömma om en skål med Frosties och fundera på om det är dags att skaffa en 3310 igen? Det är troligen inte en slump att nostalgin slår till precis i dessa tider.

Vad säger forskningen

I en studie vid University of Chicago undersöktes kopplingen mellan olika sociala situationer och preferensen för vissa varumärken, produkter och kulturella fenomen.

I ett av de fem experimenten fick deltagarna till exempel spela ett bollspel på en dator. En kort stund in i spelet blev några av deltagarna uteslutna ur bollkastningen. När de senare fick svara på ett antal frågor, framkom det att de som uteslutits ur spelet bedömde känslan av att känna tillhörighet som viktigare, jämfört med den del av gruppen som oavbrutet fått spela vidare.

I ett efterföljande test framkom att de som exkluderats ur spelet i större utsträckning föredrog produkter som gav en nostalgisk koppling, framför samtida. Testet lyfte ett flertal olika kategorier som filmer, TV-program, matprodukter, bilar och duschtvål.

I ett annat liknande experiment visade det sig att gruppen som uteslutits ur spelet inte bara upplevde ett starkare behov av att känna tillhörighet utan, utan även att detta kunde stillas genom att äta en kaksort som var populär förr i tiden.

Och vad betyder det?

Studien påvisar att nostalgi kan fylla ett sorts socialt tomrum. När vi känner oss utanför söker vi efter alla sätt som kan få oss att känna samhörighet igen, och då tenderar vi att blicka tillbaka mot lyckliga stunder när vi kände gemenskap och tillhörighet. Filmer, snacks eller prylar som var coolaste tänkbara när du var liten kan återuppväcka dessa känslor för en stund.

Om isoleringen börjar få dig att känna dig ensam och övergiven kan det alltså vara en idé att försöka gräva fram tonårens skivsamling eller nån gammal Disney-VHS och gå i total regress till mindre komplicerade tider ett tag.

Källa

https://www.sciencedaily.com/releases/2010/03/100322171026.htm 

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.