Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Varumärkestvisten fortsätter – Oatly får inte använda ”Sölk”

Publicerad: 18 februari 2021, 11:35

Foto: Press

Sölk riskerar att blandas ihop med sojadrycken Silk. Det slår PRV fast, och upphäver nu registreringen gällande alla typer av mejeriersättningsprodukter.


Ämnen i artikeln:

PRVOatly

Ordet ”sölk”, en lek med ordet mjölk, såg först dagens ljus i Åkestam Holst reklamkampanj för Arla 2018 – som indirekt gav en känga till havredryckstillverkaren Oatly och deras offensiva reklam mot branschorganisationen Svensk Mjölk. 

Oatly svarade på kampanjen genom att ansöka om att registrera varumärket hos Patent- och registreringsverket, tillsammans med orden  ”pjölk”, ”trölk”, ”brölk” som också dök upp i reklamen. 

Provokationen ledde till att Arla genom Svensk mjölk bestred registreringarna, något som dock PRV valde att inte gå vidare med. 

Nu får dock Oatly se sig besegrade på en punkt. PRV upphäver Oatlys registrering av varumärket Sölk för alla typer av mejeriersättningsprodukter, rapporterar Nyhetsbyrån Siren. 

På andra sidan tvisten står denna gång Danone, en av världens största producenter av färska mjölkprodukter. Deras sojadryck Silk är en av företagsgruppens huvudvarumärken, och produkten är en av de största inom sitt segment på den amerikanska och kanadensiska marknaden. 

”Märkena sammanfaller avseende s*lk, dvs. i tre av fyra bokstäver och deras början och slut är identiska”, skriver bolaget i sin talan. 

De får till viss del medhåll av Oatly, som vitsordar att det finns en del likheter varumärkena emellan. De påpekar dock att dessa inte gäller inom alla områden som de registrerat varumärket för. 

Det har PRV tagit hänsyn till i sin bedömning, och Oatly får fortsatt använda Sölk i bland annat kompotter, bredbara pålägg av frukt och grönsaker, tillredd frukt och pulversoppor. 

”Skillnaderna i vokaler och det faktum att båda märkena är relativt korta ord distanserar inte det yngre märket tillräckligt från det äldre märket för de varor där identitet har konstaterats. För övriga varor där endast likhet eller ingen likhet har konstaterats finner PRV att märkena distanserar sig tillräckligt från varandra för att inte vara förväxlingsbara”, konstaterar PRV i sin bedömning. 

Läs mer: Oatlys Super Bowl-reklam förbjuden i Sverige: ”Första regeln är att inte göra som alla andra” 

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

PRVOatly

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News