Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Varumärket ”dödade” maskot efter 104 år – skapade pr för mångmiljonbelopp

Publicerad: 27 Januari 2020, 10:03

I samband med Super Bowl väljer Planter's att ta död på Mr. Peanut som frontat varumärket sedan 1916. Beslutet har genererat en pr-värde långt över kostnaden för reklamfilmen.


Ämnen i artikeln:

Super Bowl

I förra veckan lät varumärket Planter's döda ett av världens mest långlivade reklamansikten, maskoten, Mr. Peanut förra onsdagen. Syftet var uppenbart – inlägget med videon som publicerades i torsdags där Mr. Peanat hänger på en gren över ett stup med skådespelarna Wesley Snipes och Matt Walsh skulle skapa uppmärksamhet och få fler att köpa företagets nötter innan matchen. 

 

Initiativet har hyllats av flera andra varumärken som Snickers, Oreo och Reese's. 

Andra har kritiserat det Kraft Heinz-ägda varumärket för effektsökeri och cynism. Hursomhelst har kampanjen uppnått det ursprungliga målet, till och med överträffat målsättningen med hästlängder.

6,5 miljoner visningar på Youtube.
13,7 miljoner dollar i pr-värde under de första tre dagarna enligt en sammanställning från Apex Marketing Group.

Det innebär att uppmärksamheten redan nu betalat för de 5,6 miljoner dollar som företaget har investerat för sin närvaro under Super Bowl den 2 februari.  

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.