Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Viral tweet fick Tesco att lansera plåster i olika hudfärger

Publicerad: 24 februari 2020, 16:02

En Tescoanställd uppmärksammade en tweet där en person uttryckte sin glädje över att ha hittat ett plåster som matchade personens hudfärg. Tweeten inspirerade Tesco att tillverka plåster i olika hudfärger.


Ämnen i artikeln:

Tesco

Dominique Apollon uttryckte sin glädje på Twitter över att ha funnit ett plåster som matchade hans hudfärg.  Tweeten, som delats över 100 000 gånger, uppmärksammades av en Tesco–anställd som inspirerat Tesco att tillverka plåster i olika hudfärger, rapporterar the Drum. 

Initiativet har lett till att Tesco upprättat det interna kollektivnätverket 'BAME at Tesco' som ska producera ett utbud av plåster, där de olika färgerna ska uppmärksamma integration, kulturskillnader och mångfald i samhället. 

– Som en av de största livsmedelsbutikerna i Storbritannien så förstår vi vårt ansvar att säkerställa att våra produkter reflekterar den mångfald våra kunder representerar. Vi tror att lanseringen av våra plåster baserat på olika hudfärger är ett viktigt steg och ett initiativ som vi hoppas ska leda till att andra butiker i Storbritannien följer med på, säger Nicola Robinson, health, beauty and wellness director på Tesco.

2015 var debatten om hudfärgade plåster även aktuell i Sverige. Då valde nätapoteket Apotea och Apotek Samariten, som sedermera köptes upp av Lloyds, att börja sälja plåster med olika färger.

Patrik Karlsson

Praktikant

patrik.karlsson@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Tesco

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News