Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Volvo gör ”hållbar” weekendväska som du inte kan köpa: ”Total överensstämmelse i värderingar”

Publicerad: 11 oktober 2021, 13:58

Biltillverkaren Volvo och modemärket 3.1 Phillip Lim lanserar vad de kallar för en ”hållbar weekendväska”.

Foto: Pressbild

Volvo och modemärket 3.1 Phillip Lim gör lyxväska tillsammans och vill visa att de brinner för hållbarhet. Men den går inte att köpa. ”Vi producerar en väska som är inspirerad av framtidens material”, säger Robin Page, designchef på Volvo Cars.


Ämnen i artikeln:

Volvo CarsHållbarhet

Biltillverkaren Volvo gasar vidare när de försöker bygga ett hållbart varumärke. Tillsammans med modemärket 3.1 Phillip Lim lanserar de vad de kallar för en ”hållbar weekendväska” eftersom de båda bolagen ”delar ett brinnande engagemang för hållbarhet och biobaserade och återvunna material”, skriver bolagen i ett pressmeddelande.

Lyxaccessoaren är tillverkad av materialet Nordico som Volvo har utvecklat till interiörerna i sina bilar och är tillverkade av återvunnet material, såsom PET-flaskor, korkar från vinindustrin och biobaserat material från hållbara skogar i Sverige och Finland. 

– Att få kontakt med Volvo på ett sådant här hållbarhetsprojekt var en total överensstämmelse i värderingar, säger Phillip Lim, medgrundare och kreativ chef på 3.1 Phillip Lim.

”Utmana hela branschen”

Även på Volvo är man nöjd med samarbetet:

– Ett konkret uttryck för båda företagens ambition att utmana hela designbranschen och ompröva våra materialval. Det spelar ingen roll om det är kollektioner för catwalken eller interiören på bilar, vi har alla ett gemensamt ansvar för att hitta hållbara materialalternativ, säger Robin Page, designchef på Volvo Cars.

Hur vill Volvo uppfattas som varumärke med ett sånt här initiativ?

– Vi vill sätta en ny standard för vad hållbar lyx är och visar med den här väskan hur det rent konkret kan se ut. 3.1 Phillip Lim delar precis som Volvo Cars ett stort engagemang för hållbarhet och biobaserade material, säger Gustaf Sjöholm, pressansvarig på Volvo Car Sverige.

Är det en del av en större kampanj av Volvo att vilja uppfattas som mer miljömedvetna?

– Det är inte en kampanj, samarbetet med 3.1 Phillip Lim är en del av vårt hållbarhetssyfte. Det är ett konkret sätt att visa hur framtidens lyxmaterial kan se ut, säger säger Gustaf Sjöholm.

Däremot kommer man inte kunna köpa väskan. Den finns endast i ett begränsat antal exemplar och kan fås tag på genom lokala marknadsinitiativ, som exempelvis tävlingar, välgörenhetsauktioner och som presentreklam.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

Volvo CarsHållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.