Varumärke
Zlatan vinner varumärkesstrid om padelnamn
Publicerad: 10 maj 2022, 08:32
Foto: Sören Andersson/TT
Tierps padelcenter blir av med sin varumärkesregistrering. Detta efter att Zlatan Ibrahimović bolag anser att namnet är för likt deras namn ”Padel Zenter”.
Downtheline Holding AB, som Zlatan Ibrahimović är delägare i, ansåg att Tierp PadelCenter är för likt deras namn på ett padelcenter, Padel Zenter. Downtheline menade att registreringen av Tierp PadelCenter skulle upphävas och anför som grund att märket är förväxlingsbart med deras eget varumärke Padel Zenter, enligt nyhetsbyrån Siren.
Tierp PadelCenter höll inte med och skriver i ett svar till Patent- och registreringsverket, PRV, att det är bokstaven Z som är det dominerande i Zlatans varumärke Padel Zenter:
”Det är det som är den stora skillnaden om vi ska jämföra med alla andra loggor vi ser. Det är just Z som kännetecknar Zlatan. Vilket de är själva om. Annars är de lika oss alla andra. Risk för förväxling anser jag inte finns då loggorna är så pass olika och vi är verksamma på olika orter och att man skulle kunna tro att vi hör ihop är en omöjlighet. Då rekommenderar jag att Padel Zenter kan slå sig ihop med Östhammar som har samma färger i sin logga”, skriver de till PRV.
LÄS OCKSÅ: Zlatans italienska reklamansikte: ”Helt klart större än i Sverige”
PRV håller dock inte med utan tycker att varumärkena är för lika varandra och efter Downtheline registrerade varumärket först dömer de till Zlatans fördel.
”ZENTER/CENTER skiljer sig åt visuellt genom de inledande bokstäverna men är därefter identiska. De inledande bokstäverna innebär dock ingen fonetisk skillnad, då omsättningskretsen kommer att uttala orden på samma sätt. Märkena skiljer sig åt visuellt och fonetiskt genom att Tierp PadelCenters märke även innehåller orden TIERP, PADEL, GOLF och SHOP. Dessa delar är dock mindre visuellt framträdande i märket än orden PADEL CENTER”, skriver PRV i sitt beslut och ger därmed Zlatans bolag rätt.