Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla jobb

Customer Segmentation & Data Manager

Bonnier News, Stockholm

Ansök nu

Är du analytiskt lagd med ett starkt öga för detaljer och intresserad av att utvecklas i en ny roll? Vill du vara med och skapa vår nya segmenteringsmodell och bidra till ökad affär med träffsäker användning av data genom hela arbetet? Då har du hittat rätt. Sök rollen som Customer Segmentation & Data Manager till Bonnier News!

Rollen som Customer Segmentation & Data Manager

I den här rollen är du vår expert på kunddata med ansvar för att matcha rätt kommunikation, vid rätt tillfälle med rätt kund. Med full insyn om tillgänglig data ansvarar du för framtagandet av lead score modeller och segmentmallar för att möjliggöra en mer träffsäker kommunikation som konverterar högre. Du kommer att arbeta med kommunikation för kommersiella erbjudanden såväl som lojaliserande och engagerande bearbetning mot befintlig kundbas i syfte att öka levetid och motverka churn. Arbetsområdet innefattar både analog och digital marknadsföring.

I rollen ingår du i marknadsavdelningen som består av 25 härliga medarbetare och rapporterar till marknadschefen. Du kommer även att arbeta tätt med vår analysavdelning och centrala data-team.

Arbetsuppgifter:

  • Som segmenterings expert ansvar du för databasens kvalité och användning i syfte att maximera intäkter från dess bearbetning

  • Presenterar databasen i helhet och nedbrytningar av segment samt målgrupper, exempelvis baserat på profil, intresse eller beteende

  • Optimerar och säkerställer databasen för att kunna utveckla segmenteringsstrategi som möjliggör individanpassning och högre konverterande kommunikationer

  • Identifierar, utvecklar och optimerar scoringmodeller för lämpliga målgrupper och kanaler

Är du den vi söker?

Vi söker dig som har några års erfarenhet i en liknande roll av segmenteringsarbete och optimering av databasanvändning. För att lyckas i rollen ser vi att du är en självgående initiativtagare med god kommunikativ förmåga som har vad som krävs för att brygga gapet mellan data, teknik och affär. Du är duktig på att samarbeta och att bygga förtroende och relationer mot dina många kontaktytor. Med din analytiska förmåga skapar du lösningar och drivs av att ständigt utveckla ditt arbete till nästa nivå. Du har ett öga för detaljer och kan balansera det med värderealiseringen av din tid kring vilka skärpunkter vi ska jobba med för att uppnå relevans kontra volym och hur vi får ut det största värdet under rimlig tid.

I övrigt söker vi dig som har:

  • Minst två års erfarenhet av segmenteringsarbete, gärna kopplat till CRM/MA och databasanalys.

  • Du har en utbildning inom analys, statistik, medieteknik, data eller motsvarande.

  • Erfarenhet av att utveckla modeller inom scoring och leads.

  • Erfarenhet av kodning, ex SQL.

  • Erfarenhet av att arbeta med marknadsföring inom analog och digitala kanaler.

  • Förståelse för maskininlärnings arbete.

  • Meriterande om du tidigare arbetat med en prenumerationsaffär eller erfarenheter från Marketing Automation-system & segmentering där.

Varför jobba med MA inom Bonnier News?

Vi tror att vi erbjuder den bästa arbetsplatsen kring marketing automation i Sverige idag som arbetsgivare av ett par anledningar:

  • Vi har investerat i de bästa MA teknikerna på marknaden.

  • Vi är många inom som arbetar med MA och har kommit långt i teknikerna med synergi värden mellan våra arbetssätt och våra anställda.

  • Vi har en unik naturlig ström av data att tillgå tack vare vår stora portfölj av titlar och varumärken.

  • MA processerna hjälper oss att utveckla moderna arbetssätt

  • Vår MA kompetens inom Bonnier News har vunnit flera priser i MA-communityt.

  • Goda möjligheter till att utveckla sig vidare utifrån att först lära sig “data first arbetet” för att sedan ta det vidare i framtida roller inom företaget med en naturligt bra utvecklingskurva.

Praktiskt

Tjänsten är en tillsvidareanställning.

Du ingår i teamet Engagemang som leds av Therese Mattisson där du kommer att arbeta nära 18 personer med Expressen Lifestyles samtliga varumärken. Rekryterande chef är Michael Aho som är kompetenschef för MA-specialister som har stor erfarenhet kring vad vi kan åstadkomma kring MA teknikerna.

Vi jobbar målmedvetet med frågor som berör mångfald och jämställdhet och ser gärna att det även är en drivkraft för dig. Bonnier News vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten

Vi är nyfikna på vem du är och ser fram emot din ansökan!

OM FÖRETAGET

Inom Bonnier News värnar vi om det fria ordet och gör skillnad genom journalistik som når och berör många. Vi är Sveriges ledande mediehus med varumärken som Dagens Nyheter, Expressen och Dagens industri når vi miljoner läsare och användare varje dag. Genom Bonnier News Local har vi även ett stort lokalt engagemang - från Sydsvenskan i söder till Örnsköldsviks Allehanda i norr. Förutom detta ger vi också ut branschspecifika tidningar såsom Dagens Media, Resumé, Dagens medicin och Fastighetsnytt, och även en rad livsstilsmagasin som Damernas Värld, Sköna Hem, Teknikens Värld och Allt om Mat m.fl. Genom att ständigt driva den digitala utvecklingen framåt når vi hela tiden längre - som medarbetare hos oss kan du påverka riktningen.

Publicerad 2021-12-23

Ansök nu