Månadens Alternativa medier, April-Augusti 2006

Juryn var rörande enig om att alternativ media är mycket roligare än de andra kategorierna i Månadens kampanj. Tänk om konsumenterna tycker likadant? Kategorin lär växa …

Av: Kalle Alfredsson

Dela sidan:

Byråtoppen

1. Lowe Brindfors 23
2. Åkestam Holst 19
3. TBWA Sthlm 15
4. Saatchi & Saatchi 9
4. Jenny & Gilda 9
4. Spenat 9
6. Ester 7
7. Sensaytion 6
8. ANR 5
9. Garbergs 3
9. Klirr 3

Tio-i-topp 2006< /h3>

1. Innovating Hairstyle
Saab/Lowe Brindfors
2. Post-it
Stroke riksförb./Saatchi & Saatchi
2. Brev till utlandet
Kartago förlag/Gilda och Jenny
4. Borttappat manus
Forum Bokförlaget/Ester
5. Integritetstoalett
Datainspektionen/Sensaytion
6. Färgen på vita sneakers
Intersport/ANR
7. Don Giovanni
Folkoperan/Lowe Brindfors
8. Vandringskampanj
Playground Stores/Åkestam Holst
9. Kollekten
Gbg räddningsmission/Goss
9. Tand läkare på stan
Folktandvården Gbg/Jerlov

1 innovating hairstyle

KUND: saab BYRÅ: lowe brindfors

Juryn gillade Lowe Brindfors grepp att använda okonventionell marknadsföring för en bilmodell, i stället för det traditionella sättet att marknadsföra med massor av tekniska fakta, bilder på bilmodellen och annat lulllull. På affischerna ser man modeller med gigantiska hår. Frisyrerna är sådana att de faktiskt skulle funka lika bra på catwalken i Paris, som att illustrera "cabrufs".
Förutom frihetskänslan av att åka nedcabbat en ljum sommarkväll med country på bilstereon, schysta solbrillor och händerna på ratten ger nedcabbat även sinnebilden av konstiga frisyrer.

Lowe Brindfors tog fasta på detta när de gjorde Saab:s jubileumskampanj "Twenty years of innovating hairstyles". Förutom att göra reklam för Saabs:s nya Saab 9-3 cabriolet uppmärksammade kampanjen att det var tjugo år sedan Saab lanserade sin första cab.
– Ett bra exempel på när själva mediet förstärker ett budskap och något roligt uppstår. Frisörfönstren kändes självklara som annonsutrymme för den här kampanjen. Vi valde ut frisörer med stora fönster och bra flanörläge. Manéret är anpassat för att passa i mode- och skönhetssammanhang vilket gjorde att bilderna passade lika bra i frisörfönster som för annonser i magasin, säger Pelle Lundquist , ad på Lowe Brindfors.

Uppdragsgivare: Ola Karlsson
Arbetsgrupp: Pelle Lundquist, ad, Lova Bratt, ad-assistent, Henrik Häger, copywriter, Anders Dalenius, copywriter, Robert Müller-Brunotte, projektledare, Cecilia von Uexkull, produktionsledare, Louise Ahnmé, produktionsledare, Pelle Sundquist, originalare, Andreas Kock (Adamsky) fotograf, Peter Andersson, hårstylist, Ulrika Dalin, art buyer


2 post-it

KUND: stroke riksförbundet BYRÅ: saatchi & saatchi

Stroke drabbar olika delar av hjärnan som till exempel minnet. De som drabbas kan få svårt att komma ihåg de mest vardagliga och enkla saker. För att uppmärksamma detta gick Stroke riksförbundet ut i en kampanj på internationella stroke-dagen den 10 maj. Uppdraget gick till Saatchi & Saatchi.

– Förutom annons, internetannonsering, löp på Metros kolportörer och en post-it-lapp på Metro tryckte vi också upp post-it-block som skickades ut till strokeförbunden runtom i landet. Blocken var delvis förpreparerade med enkla, för ickedrabbade självklara ord som till exempel "stolpe", "fönster" och "tidning", men det fanns även blanka lappar för att förbunden skulle kunna anpassa kampanjen på sin ort, säger Lisa Engardt , ad på Saatchi & Saatchi.

Post-it-lapparna placerades på Metrotidningar, stolpar, papperskorgar och andra föremål runtom i städerna där Strokeförbundet var ute och informerade ... Södersjukhuset i Stockholm var ett av de ställen där kampanjen syntes extra mycket.
– Där var det aktiviteter hela dagen med personal på plats, väldigt mycket affischering och information. Dessutom erbjöds alla en blodtrycksundersökning. En politiker på plats fick raskt post-it-lappen "Politiker" fastsatt på tröjan. Det var en kampanj som väckte väldigt mycket engagemang. Runtom i landet gick Strokeförbundets medlemmar ut och klistrade lappar.

Uppdragsgivare: Daniela Bjarne
Arbetsgrupp: Lisa Engardt, ad, Amalia Pitsiava, copywriter, Magnus Jacobsson, copywriter, Pernilla Winberg Babtist, projektledare, Paula Andersson, produktionsledare, Per Mäkitalo, fotograf
Repro/retusch/original: C2


2 brev till utlandet

KUND: kartago förlag BYRÅ: gilda och jenny

Författaren Eric Ericson ÄR kult. Hans första bok "Brev till samhället" har blivit kallad en av de roligaste böckerna i Sverige. Kommunikationsbyrån Gilda och Jenny fick uppdraget att lansera den senaste boken "Brev till utlandet".

– Vi ville göra en okonventionell kampanj i linje med Eric Ericsons böcker. Vi "droppade" brev helt okommenterat på platser som normalt inte används vid kampanjer. På samma sätt som Eric sprider sina brev ville vi skapa känslan att breven sprids över världen, och vi hade illegal affischering i Stockholm, Göteborg, Malmö och på Hultfredsfestivalen, säger Jenny Stjernströmer , delägare på Gilda och Jenny.

Affischerna bestod av brev från boken med mycket text, vilket fick folk att stanna kvar och läsa.
– Det skapade ett intresse och fick folk att stanna upp. Man kunde se folk som stod vid affischerna och skrattade.
Breven i form av stora vepor fanns också i utvalda skyltfönster. I Stockholm kunde man se dem hos Hedengrens, Konstig och Press Stop Götgatan. Dessutom placerades 3 000 stycken böcker ut på alla möjliga och omöjliga ställen i Stockholm, Göteborg och Malmö, som till exempel parkbänkar, i tunnelbanan, på bussar och i telefonkiosker.

Uppdragsgivare: Rolf Classon
Arbetsgrupp: Jenny Stjernströmer, Gilda Romero, produktionsledare Tove Annerstedt



Lista