Årets bästa alternativ media 2006

I den nya klassen för året – Alternativ Media - toppades listan av Lowe Brindfors. Kundvinnare var Playground.

Dela sidan:

Årets bästa alt. media totalt 2006

BYRÅER
1 Lowe Brindfors
2 Åkestam Holst
3 TBWA Stockholm
4 Futurniture
4 Garbergs
4 Saatchi & Saatchi
7 Jenny & Gilda
8 Spenat
9 The Fanclub
10 Ester
UPPDRAGSGIVARE
1 Playground
2 Saab
2 UNDP/Sv. FN-förbund.
4 Kartago Förlag
4 SEB
4 Stroke riksförbundet
4 Vattenfall
8 Apoteket
8 Bleking tekn. högskola
10 Forum bokförlaget
10 Motormän. nykt. förb.
10 SVF

Playground i topp

År 2006 var det första året som Alternativa media blev en egen kategori i Månadens kampanj. Och det var med ett stadigt växande antal bidrag som kategorin etablerade sig.

Lika glädjande var att bidragen genomgående höll en så hög klass. Definitionsmässigt rörde sig kommunikationen bort från roliga-hattar-trick till just de okonventionella kreativa lösningarna som kännetecknar tävlingsklassens idé.

Det innebar bland annat att vi fick läsa oläsliga tidningar för att uppmärksamma analfabetism. Det var den kampanj som Futurniture avslutade året med för UNDP och Svenska FN-förbundet. Lowe Brindfors och Åkestam & Holst var annars byråerna som fick högsta poängen av juryn. Lowe Brindfors införde bland annat varianter på "cabrufs" i sin "Innovating hairstyle"-kampanj för Saab. Man fokuserade på att illustrera upplevelsen av att åka nedcabbat i stället för att snöa in sig på tekniska detaljer.

Mest uppmärksammat blev ändå Åkestam & Holsts kampanj för vildmarksaffären Playground. Testpiloten Stefan bodde i åtta dagar i sträck under bar himmel mitt i vintern. De gick att följa hans förehavanden direkt på webben och ta del av hans betyg och åsikter om varorna i butiken. Försäljningen sköt i höjden, han fick kärleksbrev och det gjordes inslag om honom i olika medier.



Lista