Årets bästa alternativa media 2007

Storåkers McCann och ANR delade förstaplatsen i 2007 års alternativa media tätt följda av F&B.

Dela sidan:

Alt media-toppen 2007

1 (–) ANR BBDO 29
1 (–) Storåkers McCann 29
3 (–) Forsman & Bodenfors 28
4 (–) King 23
5 (2) Åkestam Holst 19
6 (10) Ester 12
7 (–) Jerlov 11
8 (–) Goss 9
8 (–) John Doe Worldwide 9
8 (1) Lowe Brindfors 9
11. Garbergs 8
12. Acne Creative 6
12. Gilda & Jenny 6
12. Grey Sthlm 6
15. Ruth 5
Alternativa medier har traditionellt varit kopplade till knappa marknadsföringsbudgetar. Men ökade krav på att överraska och hitta kreativa lösningar, gör att alternativa medier används allt oftare i olika integrerade kampanjer.
– Guldäggets definition av alternativa medier inbegriper även sätt att använda traditionella medier, vilket jag tycker är en bra beskrivning av förutsättningarna, säger Michael Storåkers, vd på Storåkers McCann.
– Alternativa medier har blivit allt viktigare för välkända varumärken, eftersom det är allt svårare att överraska i just traditionella medier.
Han har också varit projektledare för Storåkers kampanjer för Riksgälden och Moderna museet, som genomgående fick höga betyg av juryn under hela förra året. Storåkers McCann har också haft framgångar med kampanjerna i andra tävlingskategorier.
Riksgälden och Moderna museet är också exempel uppdragsgivare som har jobbat med olika förutsättningar – men ändå haft stort genomslag.
– Moderna museet har med relativt begränsade resurser haft tydliga säljmål, vilket för deras del inneburit ett ökat besöksantal. Därför kändes det både nytt och spännande att kunna jobba med Olle Bærtlings konst i såväl mode som design.
Jämfört med Moderna museet är Riksgälden är resurstark uppdragsgivare som gått brett i fler medier, med syfte att öka sparande i premieobligationer.
Budskapet har i samtaliga kanaler varit: ”Gillar du att vinna men hatar att förlora?”
Det alternativa medievalet bestod bland annat i ett lotteristånd där insatsen betalades tillbaka efter utdelad vinst.
– Jag tycker att det är ett bra exempel på hur just det alternativa mediet i en integrerad kampanj kan fungera, säger Michael Storåkers.

Peter Willebrand


Lista