Månadens Alternativa medier, Augusti-November 2012

Pressbyrån och Åkestam Holst tog hem både guld och brons genom färskbakade katter och små tjänster när sista omgången av Månadens alternativa avgjordes. Silvermedaljen gick till Grolsch och Naked tack vare en fotomaskin.

Fredrik Hazén

Dela sidan:


1 Färskhetsbeviset
Kund: Pressbyrån Byrå: Åkestam HolstÅkestam Holst tog en ordentlig storsla m i den sista omgången av kategorin alternativa medier med hjälp av två kampanjer för Pressbyrån. Vinnarbidraget bestod av ett färskhetsbevis på butikskedjans lussekatter, där klockslaget som de bakats på gräddades in på saffransbullarnas undersida.

– Eftersom Pressbyrån har en mycket hög ruljangs på sina lussekatter så är de alltid väldigt färska. Men de flesta kunder verkade inte uppleva dem så. Därför lanserade vi "Färskhetsbeviset", säger Petra Albrektson som är ad på Åkestam Holst.

Själva lösningen skapades genom en mycket enkel justerin g av den bake-off-process som butikerna använder runtom i landet. Byrån skickade helt enkelt ut nya bakplåtar med tider som gav de färdiggräddade bullarna en relief med rätt klockslag. Men det enkla är ofta det svåra.

– Vi diskuterade till en början hur vi skulle genomföra det , ofta med moderna, avancerade lösningar. Men allteftersom kom vi på att lösningen låg närmare än så, att man kunde ändra själva plåten. Då fungerar
det ju med de befintliga ugnarna och kunde genomföras på många ställen.

En enkelhet som juryn också uppskattade, liksom att det subtila budskapet inte var så påträngande. Men kampanjen med lussebullarna stöddes också genom proaktiv kommunikation.

– För att nå ut med kampanjen använde vi oss av butiksmaterial och tunnelbana. Men framför allt blev varje katt ett rykande färskt budskap, avslutar Petra Albrektson.


Så tyckte jurynDavid Orlic, Volontaire
Lysande idé som jag hoppas implementeras i alla butiker. Hade även vunnit i kategorin Månadens produktutveckling.

Erik Nordenankar, Naked
Smart att använda sig av själva bullen som yta för att förmedla budskapet. Snabbt och enkelt får pressbyrån sagt att här får du alltid rykande färska lussebullar. 

Jenny Nohrén, Ord & Bild
Jag älskar lussebullarna och önskar att jag hade kommit på idén själv! Mycket bra exempel på bra, enkel, rak och rolig kommunikation. 

Thomas Hansen, JMW
En enkel, direkt och alternativ idé som träffar rakt i magen. Kampanjen överträffar de torra och annars smaklösa bullarna. En solklar vinnare som gör mig glad. FaktaArbetsgrupp: Andreas Ullenius cd, Petra Albrektson ad, Kalle Åkestam copy, Patrik Karlsson planner, John Müllersdorf & Johan Eklund producent, Alex Picha digital producent, Thomas Gibson & Sara Clewemar projektledare, Bella Lagerquist projektledare, Oscar Gardö grafisk formgivare, Nisse Axman motion designer



2 Grolsch Photo Machines
Kund: Grolsch Byrå: NakedMånadens tvåa blev Naked och ölmärket Grolsch som tagit vara på fotohysterin bland smartphoneanvändare i tjugoårsåldern. Juryn tyckte att kampanjen var skickligt målgruppsanpassad och gillade det konstnärliga anslaget. Själva utförandet bestod av installationer, eller s.k fotomaskiner som stod utplacerade runt om i Stockholm för att  skapa olika typer av analoga fotofilter som man kunde komma åt i sin egen smartphone genom att använda sig av Grolsch foto-app.

Syftet med kampanjen var att leda Grolsch varumärkeslöfte ”choose interesting” i bevis genom att skapa möjligheter för målgruppen att välja en intressant lösning för sitt allt mer frekventa och identitetsskapande fotograferande.  Målgruppen var så kallade hipsters, i ordets bredaste bemärkelse, enligt Fredrik Preisler som är creative director på Naked.

- Det är mer än bara hipsters som tycker om det här projeket, men det var viktigt att denna kräsna målgrupp omfamnade projektet eftersom dom är en trendsättande kärna som vi ville nå. Människor som andra sedan följer.

Kampanjen tog också hjälp av sociala medier och eventet ”Grolsch Block party” för att engagera målgruppen vilket bland annat innebär att studenter från olika reklam- och designskolor tog fram egna maskiner för att skapa nya filter med bland annat med hjälp av vatten, speglar, tv-skärmar, kartongpapper och riktiga illustratörer. 

Juryn gillade att kampanjen var konstnärlig och lite arty. Vad är viktigt att tänka på när/om man ska få fram den känslan?
- Kul att dom tyckte det. Det gäller att lägga ner tid och energi på att få alla delar bra helt enkelt. Så att det är höjd på  både idé och hantverk. Att dom olika maskinerna är intressanta men också att bilderna du får tillbaka ser bra ut, säger Fredrik Preisler

Så tyckte juryn

David Orlic, Volontaire
Rolig blandning av analogt och digitalt, starkt genomförd i en svårflörtad målgrupp.

Thomas Hansen, JMW
Öljätten utnyttjar skickligt Instagramhetsen bland hipsters med sitt fotofilter. Roligt och rätt för målgruppen på Söder.

FaktaArbetsgrupp: Fredrik Preisler cd, Erik Norden­ankar & August Zachrisson ad, Filip Tydén copy, Noah Beyene fotografi, Fredrik Svensson projektledare, Anna Wallin, Gabriella Wollo & Sofia Beme producent
Produktionsbyrå: Society 46


3 En liten tjänst från Pressbyrån
Kund: Pressbyrån Byrå: Åkestam Holst

Juryn tyckte att omgångens trea på ett smart och effektfullt sätt utnyttjade hela Pressbyrån för att skapa nyfikenhet och uppmärksamhet för sitt budskap.

I kampanjen ville man visa att Pressbyrån numera inte bara säljer tidningar och godis utan också erbjuder en rad tjänster genom olika presentkort. I kampanjlösningen så gjorde Åkestam Holst därför om en av kedjans butiker till förbättrade miniversioner av de butiker och företag som tjänsterna kom ifrån. Bland annat skapade man en Latte drive-thru åt Polaren & Pyret och arrangerade en skivsignering av Spotify-checkar.

- Målet med kampanjen var att uppmärksamma potentiella kunder om vårt breda tjänsteutbud och framförallt lyfta nytillskottet av många nya presentkort som underlättar kundens vardag. Vi ville att kunderna i den var både bjussig och inspirerande och påminna dom om fördelarna med att handla på Pressbyrån där man kan köpa mycket på ett och samma ställe, säger Maria Isaksson som är marknadschef för Pressbyrån.

 

Genom att aktiviteterna också lyftes fram i sociala medier fick kampanjen spridning över hela Sverige. Pressbyråns försäljning av presentkort ökade med 10 procent.

Så tyckte juryn Erik Nordenankar, Naked
Kul att använda sig av butiken och dess fasad på det här sättet. Man blir nyfiken när man ser den oerhört lilla Stadiumbutiken eller för den delen en Spotify-butik.

Thomas Hansen, JMW
Annorlunda och oväntad butikslösning som på ett intressant sätt visar Pressbyråns breda erbjudande av presentkort.

FaktaArbetsgrupp: Andreas Ullenius cd, Yvan Archimbaud ad, Tor Lemhag copy, Thomas Gibson projekt­ledare, Bella Lagerquist & Anna Nolendorfs produktionsledare, Alex Picha produktionsledare, Patrik Karlsson planner, Oscar Gardö grafisk designer, Nisse Axman motion designer


Marcus EnströmVad ska Uppfinnar-Jockarna göra nu? På första plats kom en simpel innovation som vem som helst hade kunnat komma på. Men oj, vad många av oss i juryn som önskade att det var vi själva som hade kläckt den idén! För klockslagsmärkta lusse­bullar är just den sortens snillrika uppfinningar som gör sig bäst i kategorin alternativa medier.

Andraplatsen gick till en serie spännande installationer med öl och foto – Grolsch Photo Machines. Det underbara i dessa konstnärliga maskiner är att det går att interagera med dem. För de som dessutom besökte Grolschdagen på Söder i somras, har nog varumärket flyttat upp några snäpp i ölmedvetandet.

Trea kom hela Pressbyrån. Ja, faktiskt hela Pressbyrån. Genom att låta kioskernas fasader byta dekor till något helt annat, skapades i juryns ögon en helt ny djärv och innovativ budskapsbärare.

Det svåra med alternativa medier är att det inte räcker med att vara reklamkreatör. Du måste dessutom vara Uppfinnar-Jocke och hitta helt nya kombinationer av budskap och budskapsbärare för att lyckas.

Personligen älskar jag små finurligheter som faktiskt bryter människors vardagliga mönster. För visst är det väl så vi vill att bra reklam ska vara? Smart, oväntad och uppfinningsrik. Hur som helst återkommer tyvärr inte kategorin alternativa medier i Resumé under 2013. Så med en tår i lilla ögat lämnar vi över stafettpinnen (eller snarare kassapinnen) till de andra kategorierna och tackar för den här tiden.

Marcus Enström är kreatör på INGO
   

Lista

1) Pressbyrån, Färskhetsbeviset, Åkestam Holst
2) Grolsch, Grolsch Photo Machines, Naked
3) Pressbyrån, En liten tjänst från pressbyrån, Åkestam Holst
4) Sony Mobile, Xperia Soda Stunt, CP+B
5) Fortum, Sveriges roligaste julbelysning, Garbergs
6) Nordiska Musikdagar, Musikporträttet, A Perfect World
7) Bonniers Konsthall, The track-list guest list, DDB Stockholm
8) NetOnNet, Lagerrysaren, Garbergs
9) NK, Möbelpjäser, Garbergs
10) Volkswagen Sverige, Up! It!, DDB Stockholm

Jury


Göran Åkestam
Ordförande



Ante Stenberg



David Orlic



Emil Frid


Fredrik Preisler


Annika Rehn

Jenny Nohrén



Kristina Hagbard


Malin Bugge


Marcus Enström