Månadens Alternativa medier, December-Februari 2009

Enkla idéer med god tajmning kännetecknar vinnarna i årets första tävlingsomgång i Alternativa media. Alla bidragen har tagit en aktuell händelse och använt det till sin kunds fördel.

Av: Ulrika Fjällborg

Dela sidan:

Reslutat denna omgång

1 Snöstämpel, Norwegian Volt
2 Levande reklamskylt, Göteborgs räddningsmission Goss
3 Bocken, Betongvaruindustrin Splitz
4 Massage, Etnografiska museet Andersson Corradini Konkurs
5 Hungerspelen: gö mdig.nu, Bonnier Carlsen, Ester
6 Nakenbudet, TV6 Le Bureau

Byråtoppen 2007

1 (–) Volt 20
2 (–) Goss 15
3 (–) Splitz 12
4 (–) Andersson Corradini Konkurs 7
5 (–) Ester 6
6 (4) Le Bureau 5

1 Snöstämpel

Kund: Norwegian Byrå: Volt

Ett ögonblicks in-givelse. Så beskriver Alexander Hansen, ad på Volt, idén till kampanjen för flygbolaget Norwegian där byrån stämplade budskapet ”Dubai 1349:-” tillsammans med Norwegians logga på bilarnas översnöade vindrutor när den första snön kom i vintras.
– Det var en spontan idé jag fick på söndagen när jag skrapade fram bilen, säger han.
Första tanken var att göra schabloner och spreja något på snön, färg eller kanske kanel.
– Men det kan bli en massa trubbel om man sprejar. Det kändes coolare att göra en stämpel och använda själva snön som material, säger Alexander Hansen.
Det gäller att gripa tillfället i flykten. Redan på måndagen tog Volt upp idén med kunden som blev förtjust.
– Jag sa med en gång att ”det här är klockrent, det gör vi”, säger Katarina Widman, marknadschef för Norwegian i Sverige.
Volt tillverkade snabbt en stämpel och gav sig ut i Stockholm. Totalt stämplades ett femtiotal rejält insnöade bilar under de fyra fem dagar som snön låg.
– Folk på byrån tog med sig stämpeln dit de skulle och stämplade lite. Det var en riktig gerillagrej, säger Alexander Hansen.
Sedan upprepades kampanjen under vintermånaderna när det fanns snö att stämpla i. Just Dubai valdes för att det var relativt nytt och värmen kontrasterade bra till den kalla snön.
– Vi har jobbat med olika gerillaaktiviteter för resmålet Dubai. Vi vill gärna överraska marknaden på olika sätt, säger Katarina Widell.
Har kampanjen lett till ökad försäljning?
– Försäljningen av resor till Dubai ökade under den period­en, men det är svårt att veta vilka insatser som har orsakat vad.

Fakta

Uppdragsgivare: Katarina Widman
Arbetsgrupp: Alexander Hansen ad, Björn Ekdahl ad-ass, Jens Thelfer copy, Henrik Stampe kundansvarig/strateg, Louise Wallgren operativ projektledare och Åsa Stjärnquist formgivare


2 Uteliggare/inneliggare

Kund: Göteborgs räddningsmission Byrå: Goss

Goss vänder på begreppen i julkampanjen ”Hjälp uteliggare att bli inneliggare” för Göteborgs räddningsmission. I stället för att kommunicera villkoren för uteliggare visar byrån vad det innebär att bo inomhus genom att göra om ett lägenhetsfönster till en ­utomhustavla.
– Det var kul att göra ett rörligt medium av något så statiskt som utomhusmediet, säger Johan Good, projektledare.
Reklamkampanjen innehåller flera kontraster. Formmässigt blir det en utomhustavla som fungerar som en reklamfilm – fast live. Innehållsmässigt vänder Goss på begreppen uteliggare och inneliggare.
– Vi ville visa hur bra vi som är inneliggare har det, säger Johan Good.

Fakta

Uppdragsgivare: George Olvik
Arbetsgrupp: Ulrika Good, Michael Schultz, Elisabeth Berlander copy. Albin Larsson, Mattias Frendberg, Gunnar Skarland, Jan Eneroth, Mimmi Andersson ad:ar, Elin Andreasson, Lena Björklund Henriksson original, Louise Christiansson formgivare webb, Anna Troglin produktionsledare, Monica N Persson, Lena Kling operativa projekt­ledare, Johan Good, Stig Lundstedt, Fredrik Toreskog projektledare, Robert German webb director


3 Bocken

Kund: Betongvaruindustrin Byrå: Splitz

Två skyltar, och några ord. Mer behövdes inte för att ta hem tredjeplaceringen i Alternativa media. Men även här är det fråga om rätt plats i rätt tid. Splitzs kund Betongvaruindustrin ville förmedla en rapport som visar hur brandsäkert betong är. Vad brinner i december? Garanterat julbocken i Gävle, tänkte Splitz och åkte dit med en skylt: ”Tänk betong”. Via julbockens egen blogg kunde de se skylten. Den satt uppe i tre veckor. Sedan gick det som det brukar gå för julbocken och då satte byrån upp den andra skylten: ”Vad var det vi sa?”
– Vi kunde se skyltarna via webbkameran på bockens bloggsida. Den första var kvar när tvåan kom upp. Någon vänlig människa hade till och med satt upp den efter att den hade ramlat ner, säger Mikael Granlund.
Sökte ni något tillstånd för att sätta upp skyltarna?

– Nej, det var vår lilla gerilla­kampanj.
Byrån följde upp med en annons om rapporten i branschpress. Någon resultat­mätning har de inte gjort. Syftet är långsiktig påverkan på alla som påverkar byggande, till exempel bygg­herrar, tjänste­män och politiker i kommuner och landsting.

Fakta

Uppdragsgivare: Mats Björs, Lena Frick
Arbetsgrupp: Lars Dahlgren projektledare, Mikael Granlund copy, Tommy Dahlgren ad, Behnaz Rahbari produktionsledare, Susanna Björlin originalare



Lista