Månadens Alternativa medier, December-Mars 2007

F&B uppfann hjulet på nytt för Götebogs filmfestival och blev klara segrare i Månadens alternativa media. Pause Ljud & Bilds tapeter av Åkestam Holst knep andraplatsen före Jerlovs reklam för Volvia.

Av: Peter Willebrand

Dela sidan:

Tio-i-topp 2007

1. Filmfestivalen fyller 30 år!
Göteborg Int.Film Festival/Forsman & Bodenfors
2. Ovanligt snyggahögtalare
Pause Ljud & BildÅkestam Holst
3. P-husloungen
Volvia/Jerlov
4. Pantflasko r Hyresgästföreningen
ANR BBDO
5. Ljuset i mörkret Melodifestivalen
Acne Creative
6. GPS koordinaterna Ramundberget
Ruth
7. Body soul Göteborgsoperan
Forsman & Bodenfors
8. BilkramisarVägverket
Gos s
9. Guldäggslådan Posten
Åkestam.Holst
10. ToalettrullarDiscovery
Networks Nordic Miami

1 Forsman & Bondenfors fick hela filmfestivalen att snurra

Kund: Göteborg international film festival Byrå: Forsman & Bondenfors

Tydlighet och enkelhet. Det var de främsta omdömena om den klara vinnaren i Månadens alternativ media:ForsmanRullarna byggdes upp som en tre- dimensionell bild, som klistrades upp direkt på rulltrappan. – Det fungerade inte att ta riktiga bilder på filmhjul. Det såg helt enkelt för sunkigt ut. Och filmfestivalen får ju inte verka för retro. Det måste finnas en modernitet. Därför skapade vi ett modernt hjul. – Man kör ju inte heller film på rullar längre, man kör på tallrikar. Fyra rulltrappor i gallerior runtom i Göteborg förvandlades till filmhus.– Vi ringde helt enkelt runt i centrala staden och frågade om vi på nåder kunde få tillgång till utrymmet. Och alla var väldigt positiva. Det är sånt som gör det så kul att jobba med just filmfestivalen. Alla ställer upp för att de är medvetna om att det inte finns så mycket pengar inom kultur. Det hade inte varit lika enkelt om vi jobbade med ett stort multinationellt företag. Varför gjorde ni inte banden till filmrutor för att förstärka filmkänslan?– Vi hade den tanken från början, men det blev en grej för mycket. Idén vann på att skalas av.
– Filmfestivalen har en liten budget jämfört med många andra kunder. Det betyder att man måste ta alla tillfällen som finns och göra mycket gerillagrejer, förklarar Pål Eneroth, ad och projektledare. – Och man ser ju alltid ytor på stan som man skulle vilja använda. Men det roliga i just det här fallet var att vi med små medel uppnådde den tydliga liknelsen.

Rulltrappor

Kampanj: Filmfestivalen fyller 30 år!
Kund: Göteborg Int. Film Festival
Byrå: Forsman & BondeforsBodenfors
Uppdragsgivare: Karin Omsén
Arbetsgrupp: Hans Andersson kundansvarig, Pål Eneroth ad, Sebastian Forsman ad, Richard Hallberg copywriter, Hans Andersson projektledare, Jenny Karlsson produktionsledare, Viktor Larsson formgivare

2 snygga högtalare på tapeten

KUND: pause ljud & BILD BYRÅ: åkestam.holst

Pause Ljus & Bild är en av få specialister som erbjuder integrerade ljudanläggningar – man bygger in högtalarsystemen i väggen. Syftet med kampanjen ”Tapetprover” var att både visa möjligheten och sortimentet.
– Trenden har ju sedan några år gått från vita väggar. I dag tapetserar man mycket mer. Nu möts man i annonsen först av en snygg tapet, som får en att fundera innan man går vidare och läser texten, säger Kenneth Andenskog, projektledare vid Åkestam Holst. Kampanjen gick med uppslag i DN, med uppföljning på produkten i spalterna. – Vi gjorde också ett dr som vi skickade till varje arkitektchef och bjöd in till personliga möten. Det har fallit ut väldigt bra. Ni övervägde också att bygga in ljud i annonserna? – Vi testade. Men det blev för svårt och för kostsamt. Så vi fick steka den idén. Pause Ljus & Bild är känd som en modig kund, som vunnit många reklampriser för sin konsekventa satsning. – Vi har arbetat med varandra i 5–6 år, det är roligt att konceptet fortfarande fungerar så bra.

Hifi bakom tapeten

Kampanj: Tapetprover
Kund: Pause Ljud
Byrå: Åkestam.Holst
Uppdragsgivare: Fredrik Hjelmqvist
Arbetsgrupp: Andreas Ullenius ad, Mark Ardelius copywriter, Kenneth Adenskog projektledare, Lotta Linde produktionsledare, Torbjörn Krantz originalare, Petter Hanberger ad–assistent

3 VIP-Bjudning i P-huset

Kund: Volvia Byrå: Jerlov

Tredjeplatsen knep Jerlov i Göteborg med sin P-huslounge för Volvia. Jerlov rullade ut röda mattan i Europas största parkeringshus. På vip-listan stod alla Volvo- och Renaultägare. De välkomnades redan vid bommarna med gratis parkering av personer i uniform. – Vi sökte en plats där vi visste att vi kunde nå många Volvo- och Renault-ägare. Då blev Nordstan, det största parkeringshuset i Göteborg, säger Annika Svahn, projektledare på Jerlov. – Men det är inte helt enkelt att få ett parkeringshus att verka mysigt. På drinklistan stod både gratis spolarvätska och kaffe. Barnen fick också en broschyr som de kunde teckna i, med rubriken ”Teckna med Volvia”. – Vi ville visa att Volvos och Renaults ägare hade det lite bättre än andra försäkringstagare, säger Annika Svahn.I inredningen ingick förutom mattor även kristallkronor och plasma-tv. – Många blev förvånande när de möttes av stora draperier vid entrén. Runt 2 500 besökare kom under de fyra dagar som loungen var öppen. – Syftet var inte att driva försäljning. Vi ville bara bjuda på en känsla. Och det var en mysig stämning.

Företagets Kampanj

Kampanj: P-husloungen
Kund: VolviaByrå: Jerlov
Uppdragsgivare: Anna Johansson
Arbetsgrupp: Icka Samrin ad, Fredrik Ganslandt ad, Patrik Spång copywriter, Annika Svahn projektledare, Paula Sumári produktionsledare, Julia Broberg originalare, Mikael Stenberg mediestrateg.
Eventbyrå: PS Com.

Lista