Månadens Alternativa medier, December-Februari 2010

Vad är ett medium? Och vad är alternativt? De frågorna­ diskuterades livligt på första jurymötet i Reklam­allsvenskan alternativa media, som korade Farfar och Nokia till segrare.

Ulrika Fjällborg

Dela sidan:

1 Biggest signpost

Kund: Nokia Byrå: Farfar

Farfars sms-styrda pekskylt för Nokias karttjänst vinner överlägset ­första omg ången av ­Reklamallsvenskan alternativa media 2010.
– Det var ju kul, säger Erik Norin, cd för kampanjen på Farfar.

Huvuduppdraget var att marknadsföra Nokias karttjänst. Det gjorde Farfar, tillsammans med Nokias huvudbyrå Wieden+Kennedy i London, i karttjänste n ”Good things” där användarna skickar in flaggor till sina favoritplatser som de vill tipsa andra om.

För att göra reklam för tjänsten och inspirera folk att använda den gjorde Farfar kampanjen ”The world’s biggest signpost” i London. De använde en gigantisk 60 ton tu ng lyftkran som pekade ut de platser som folk ville rekommendera andra att besöka och angav avståndet till favoritstället.
– Effekten var grym om man var på plats, säger Erik Norin.

Upplägget var att männi­skor kunde peka ut platser på Nokias karttjänst som favoriter via webben eller genom att skicka ett sms. Vid kranen på en ödetomt vid Themsens strand, strax bredvid Tower Bridge i London, satt personal och tog emot rekommendationer och styrde kranen med pilen så att den pekade ut de rekommenderade favorit­ställena.

Alla favoritställen som skickas till kampanjen syns också för alla användare av Nokias karttjänst. Kranen, som stod uppställd under två veckor, filmades under kampanjen och filmen streamades på Nokia.com.

Idén fick de av sin kontorsutsikt från Bolinders plan i Stockholm. Där är en stor byggarbetsplats med stora lyftkranar.
– Kranarna snurrar och ser ut lite som en pil. Och det enklaste sättet att visa folk vägen är ju att peka, berättar Erik Norin.

Så tyckte juryn

Björn Mellstrand, JMV:
– Smart, relevant och briljant. Det räcker för att bli en vinnare.

Stefan Gustafsson, DDB:
– En självklar vinnare. Att tycka något annat är ren galenskap.

Sofia Heidenberg, Golin Harris:
– Den här kampanjen har egentligen allt utom det traditionella. Det är styrkan. Den engagerar, den sprids, den säljer. Kanon!

Christina Knight, Ogilvy:
– The media is the message. Briljant!

Sarah Fridlizius, Volontaire:
– Ett fint möte mellan den fysiska och digitala världen.

Robert German, Goss:
– En enda enhet som visar produkten på ett sätt som skapar reaktioner både lokalt och globalt. Det är alternativa media det!

Jonte Edvardson, Great Works:
– En uppseendeväckande och intelligent lösning som förklarar tjänsten på ett enkelt, interaktivt och lustfyllt sätt.

Fakta

Uppdragsgivare: Kai Torstila
Arbetsgrupp: Matias Palm-Jensen creative president, Jon Dranger executive creative director, Erik Norin cd, Tomas Jonsson ad, Carl Fredrik Jannerfeldt copy, Niku Banaie head of strategy, Mårten Forslund/Christian Nord projektledare, Marie Persson, Louise Stenborg, Ulrika Höjgård produktionsledare, Robert Järvi, Björn Uppeke, Mikael Ring flash.


2 Hultsfred

Kund: Rädda Barnen Byrå: Lowe Brindfors

Tvåa i Reklam­allsvenskan ­alternativa media kommer Rädda Barnen med en insats på Hultsfredsfestivalen, gjord av Lowe Brindfors.

Mediet i fråga är ett särskilt festivalband att ha om handleden som berättigar till gratis besök på vattentoaletterna på festivalområdet.

Många välgörenhetsorganisationer jagar ungdomar för att påverka framtidens givare. Lowe Brindfors tänkte tvärtom för Rädda Barnens räkning:
– Kan vi göra något för att ungdomarna ska komma till Rädda Barnen? Det blir ju mycket effektivare, säger Martin Ericson, copy för kampanjen.

Arbetsgruppen identifierade toalettbesöken som festivalens akilleshäl.
– Kan man hjälpa dem med det har man kommit långt, säger Martin Ericson.

Därför gjorde Rädda Barnen ett särskilt toaband som gav fritt inträde på de vatten­toaletter som finns på festival­området, och som är bra mycket fräschare än bajamajorna, och sålde det för 20 kronor, varav 15 kronor gick till Rädda Barnen.
– Då kom ungdomarna till Rädda Barnens tält och de fick en bättre kontakt än om de själva hade sprungit runt och jagat ungdomar, säger Martin Ericson.

Dessutom exponerades Rädda Barnens varumärke runt handlederna på festivalbesökarna. Varannan festival­besökare köpte bandet.

Så tyckte juryn

Sarah Fridlizius, Volontaire:
– I den här kampanjen är alla vinnare. Festivalbesökare får visa upp sin godhet och gå på fintoa­lett, och Rädda Barnen får pengar.

Björn Mellstrand, JMV:
– Gör toalettbesök till en kommunikativ möjlighet. Smart och relevant.

Christina Knight, Ogilvy:

– Elegant lösning på ett skitproblem. Brukar inte vara svag för puts­lustig copy, men den här gången funkade det.

Jonte Edvardson, Great Works:

– En garanterad snackis, löser ett tydligt behov, i rätt kontext och med klockren copy – skitband!

Robert German, Goss:

– Jag har inget emot själva bidraget, men varför envisas företag med att göra reklam av att de skänker pengar? Gör det och håll käft.

Stefan Gustafsson, DDB:

– Imponerande att få ungdomar/yngre vuxna som pengamässigt sett knappt har råd att bjuda varandra på öl att ändå ge 20 spänn till Rädda Barnen och sedan gå runt och skylta med det under hela festivalen.

Fakta

Uppdragsgivare: Louise Gauffin
Arbetsgrupp: Lotta Åkerlund Palmbäck ad, Martin Ericson copy, Anna Laestadius projektledare, Anna Tanser produktionsledare, Mehranz Bejne planner, Jeanette Andersson original, Richard Dymling repro


3 Biggest flashmob

Kund: Radiotjänst Byrå: IUM

På tredje plats placerar sig mediebyrån Initiativ Universal Medias flashmob­event för Radiotjänst, som tidigare har belönats i filmkategorin.

Under en decemberdag arrangerade projektledaren Robert Pihl på IUM fyra tillfällen när en känd licensbetalare tackades av kören Alla kan sjunga gospel. Scenerna arrangerades på NK, Gallerian, Centralstationen och Sergels torg i Stockholm. Körledare Gabriel Forss tog kontakt med den som hyllades och började sjunga. Sedan förvandlades omgivningen till 650 vitklädda sångare som stämde in med handklapp och hallelujasång.
– Det skedde i en enda tagning på en dag. Det var en stressig dag, säger Robert Pihl.

Idén fick Robert Pihl när han sjöng på en kollegas bröllop i somras. Då bjöd han in kören som överraskande stämde in från orgelläktaren.
– Då lovade jag kören att använda greppet i en kampanj, säger han.

Så dök tillfället upp när Radiotjänst ville ha en aktivitet som i princip inte hade någon budget. Alla som deltar gör det kostnadsfritt, det enda som har kostat är Robert Pihls projekttimmar. Kamera­teamet består av kompisar och kolleger. Men amatörkänslan i filmen är en kvalitet i sig, säger han.
– Det ska vara lite skakigt. Det viktiga är att den varma känslan kommer fram.

Enligt egna mätningar har tolv procent av landets 15–64-åringar sett filmen i mobilen eller på YouTube.

Så tyckte juryn

Sofia Heidenberg, Golin Harris:
– Idén med ”tackfilmerna” är i grunden helt genialisk och förtjänar en plats i reklamhistorien. IUM har tagit DraftFCB:s koncept vidare ut på gatan genom flashmoben. Och ja, den överraskade, den förlängde budskapet och sprider fortfarande glädje på nätet.

Jonte Edvardson, Great Works
– Med värme och optimism, och på ett minst sagt uppseendeväckande sätt, levereras ett tydligt budskap som faktiskt får mig att vilja betala min tv-avgift ...

Christina Knight, Ogilvy:
– Inte nytt, inte unikt, men charmigt.

Robert German, Goss:
– Bombastisk men introvert. 200 pers sjunger för någon som redan är kund. Pr-bete rakt av. Därför mer integrerat än alternativt. Grym likväl.

Stefan Gustafsson, DDB:
– Bra, även om det börjar kännas lite tjatigt med alla dessa olika slags mobs.

Sarah Fridlizius, Volontaire:
– Den här lösningen bevisar att det oftast blir bäst när man låter människor kommunicera direkt med människor. Utan mellanhänder.

Björn Mellstrand, JMV:
– Tar ”tacket” till nästa nivå. Smart.

Fakta

Uppdragsgivare: Per Leander
Arbetsgrupp: Robert Pihl ad/producent, Beatrice Feuk-Dahlström kundansvarig, Marika Björklund pr, Johan Wendborg, Tomas Jäll, Joakim Thörn, Magnus Fredriksen, Robert Pihl foto, Jesper Save ljud.
Produktionsbolag: IUM



Lista

1 The world’s biggest signpost, Nokia Farfar
2 Hultsfred, Rädda Barnen Lowe Brindfors
3 Sweden’s biggest flashmob, Radiotjänst IUM
4 True blood, Canal+ Saatchi & Saatchi
5 Strumpan, Friends Lowe Brindfors
6 NetOnNet, NetOnNet Garbergs
7 Konsten pratar, Göteborgs stadsmuseum Milk
8 Silversjön, Folkoperan Lowe Brindfors
9 Arga säljaren, Playground Åkestam Holst
10 Roast på Berns, Blixten & Co DDB