Månadens Alternativa medier, Januari-Februari 2008

Smärtfritt. Första jurymötet i Månadens alternativa media blev en ren expeditionsaffär. Juryn var helt enig om att vinnaren Lowe Brindfors med sitt Zarahevent för Folkoperan med råge överglänste andra byråer i omgången.

Diskussionen kom snarare att handla om nivån på tvåan och trean, och att vissa bidrag hade något tillkämpat över sig, för att kunna passa in i tävlingskategorin.

Peter Willebrand peter.willebrand@resume.se

Dela sidan:

Anmälda bidrag

16 byråer skickade totalt in 19 bidrag: ANR BBDO 1, Berntzon Bylund 1, Bsmart AB 1, Ester 1, Futurniture 1, Fältman & Malmén 1, Garbergs 1, John Doe Worldwide AB 1, Lowe Brindfors 1, Miami Guerrilla Agency 3, Peacock 1, Spenat 2, Storåk ers McCann 1, Sturm & Drang 1, Zoo 1, Åkestam Holst 1.

1 Zarah filmevent

Kund: Folkoperan Byrå: Lowe Brindfors

Outstanding och Cannesklass. Medelbetyget för Lowe Brindfors kampanj för föreställningen "Zarah" på Folkoperan, blev rekordhöga 9,1 poäng. Sju av juryns tio medlemmar gav högsta poäng. Idén i korthet: Innan huvudfilmen börjar dånar ett plan fram på filmduken i klassisk svartvit dokumentärkänsla. Samtidigt blåser två fläktar ut flygblad från Folkoperan över publiken i biosalongen.

– Vi sökte i första hand en miljö som tidsmässigt stämde överens med perioden då filmen utspelar sig. Kriget är ju väldigt närvarande i uppsättningen. När vi hittat ett gammalt klipp som visar ett bombplan satte vi upp ett par fläktar på biografens övervåning, säger projektledaren Sofia Lindholm. Proceduren upprepades under åtta filmvisningar på den klassiska biografen Skandia – utan att någon i publiken kände sig attackerad. Filmerna var "Ett öga rött" och "Solstorm".
–Nej, det blev jubel och applåder. Det uppfattades som en egen händelse, säger Sofia Lindholm. Uppsättningen var den konstnärlige ledaren Claes Fellboms sista för Folkoperan innan pensioneringen. Han har både regisserat och skrivit librettot.

–Den har gått väldigt bra, men det är svårt att ha någon uppfattning om vilken betydelse vår kampanj haft för publiktillströmningen. Många besökare plockade i alla fall med sig flygbladen hem. Det tyder på att vi fångade deras intresse.
Kampanjen har planerats i samarbete med SF.
– Bio är ett väldigt bra forum. Folk är inställda på att bli underhållna och är både avslappnade och mottagliga för sådana event. Vi ska försöka använda biografen fler gånger. Några tyckte att det höll Cannes-klass, ska ni tävla med bidraget i Cannes?
–Klart vi ska!

Fakta

Uppdragsgivare: Elenor Wol­gers och Frida Edoff
Arbetsgrupp: Kalle dos Santos och Petter Lublin art director, Ulrika Ericsson copy, Sofia Lindholm projektledare/planner, Cecilia von Uexküll produktions­ledare, Margaretha Ekstrand-Almér ad-assistent/original, Anton Ahlenius foto, Sofia Bellini byråproducent. Postproduktion/animation Morgan Kane


2 Warhol

Kund: Moderna museet Byrå: Storåkers McCann

”Upptäck Andy Warhol!”
Det uppmanade klistermärkningen på de bananklasar som Storåkers bland annat placerade ut i NK:s skyltfönster, i en installation tillsammans med andra typiska referenser från Andy Warhols 60-tals studio The Factory i New York.
Bananreferensen var förstås Andy Warhols klassiska omslag till Velvet Undergrounds lika klassiska första album. Och syftet med uppmaningen var att den skulle leda vidare till Andy Warhol-utställningen på Moderna museet. Tid och plats var också angiven på klistermärket.
Men det fanns röster i juryn som tvivlade på att banan­referensen var självklar för alla:
– Visst kan det vara så. Det man själv tar för givet, kanske inte alltid är så självklart för alla, säger produktionsledaren Anna Wallin.
– Men hela utställningens idé är ju att visa att det finns så mycket mer Andy Warhol att visa. Därför valde vi också ”upptäckande” som ett ledord i kommunikationen. Det finns ju så mycket mer än porträtten.
Byrån gjorde även en film med regissören Amir Chamdin, som har blandat Andy Warhol-material med nyinspelat.
– Han älskar Andy Warhol och brann för idén, säger Anna Wallin.
Även filmen visades i skyltfönstret.
– Vi ville just skapa en känsla att man inte kände till alla delar i Andy Warhols konstnärskap, att det fanns mer att upptäcka.
Bananer delades även ut på vernissagefesten på Berns.
Lade ni även ut några bananer på NK:s fruktavdelning?
– Så långt gick vi inte. Bananbudgeten tog slut där.
Hur hanterade ni bananernas snabba mognadsprocess?
– Inga problem. Vi såg till att beställa dem när de var gröna.

Fakta

Uppdragsgivare: Lovisa Lönnebo
Arbetsgrupp: Michael Storåkers projektledare, Jonas Frank ad, Hanna Belander copy, Anna Wallin produktionsledare, Ylva Krantz original, Simon Sved ad-assistent, Julia Gabrielsson och Amanda Lublin bananutdelare, Björn Näslund scenograf


3 Bollhav

Kund: Playground Byrå: Åkestam Holst

Åkestam Holsts kampanjer för friluftsbutiken Playground brukar placera sig högt i Månadens kampanj. Denna gång räckte det till en tredje plats. Byrån har konsekvent arbetat med butiken som utgångspunkt. Idén med att låta barn leka i ett bollhav utomhus, där tidslängden ger olika rabatter, ligger i linje med tidigare kampanjer där bland annat friluftsprofilen Stefan Kits har kläckt ägg och termounderställ.
– Playground har små resurser, med en butik som ligger lite bortom de stora affärskvarteren. Därför har det varit naturligt att jobba med just butiken för att locka kunden dit, säger projektledaren Jerker Winther.
Budgeten användes till en tidningsannons. Med den utmanade frågan: Överlever ditt barn en timme i vårt vinterbad?
Någon i juryn framförde kritik mot att rabatten var snålt tilltagen. Fyrtiofem minuter i bollhavet gav bara tio procents rabatt.
– Syftet med kampanjen var inte locka dit folk för rabatterna, syftet var att få kunderna att upptäcka att butiken hade produkter för just barn. Det var också tricket, det är betydligt enklare att rea ut produkter.
Hur många utnyttjade rabatten?
– Vet faktiskt inte, men Jonas Gidlund var mycket nöjd.

Fakta

Uppdragsgivare: Jonas Gidlund
Arbetsgrupp: Lars Holthe och Johan Baettig art director, Petter Hanberger ad-assistent, Hanna Björk copy, Olov Öqvist originalare, Lotta Line produktionsledare, Jerker Winther projektledare



Lista

1. Folkoperan, Zarah filmevent Lowe Brindfors
2. Moderna museet, Warhol Storåkers McCann
3. Playground, Bollhav Åkestam Holst
4. Rockbjörnen, Rösta i stället för kasta John Doe Worldwide
5. Folksam, Görankampanjen ANR BBDO
6. Idre fjäll, Dalarnas längsta Spenat
7. Pliktverket, Foton på vift Spenat
8. GBG stadsmuseum, Den vräkta kampanjen Sturm & Drang
9. Willys, Nya Willys Miami Guerilla Agency
10. Action aid, Ge bort mig Garbergs