Månadens Alternativa medier, Juni-Augusti 2007

Kings blöta reklam för dykare tog hem segern i Alternativa media. På andra plats landade Lowe Brindfors kraftfulla Båstadsbollar. Garbergs fräcka festivalaffischer behöver heller inte skämmas för sig.

Peter Willebrand peter.willebrand@resume.se

Dela sidan:

Byråtoppen 2007

1. ANR BBDO 19
1. King 19
3 Storåkers McCann 15
4. Forsman & Bodenfors 14
5. Åkestam Holst 12
5 Ester 12
7. Jerlov 11
8. Goss 9
8. John Doe Worldwide 9
8. Lowe Brindfors 9
11. Garbergs 8
12. Acne Creative 6
12. Grey Stockholm 6
14. Ruth 5
15. Granath Euro RSCG 4
15. Le Bureau 4
17. Futurniture 3

Resultat denna omgång

1. Reklam på djupt vatten, Ving King
2.Biopower Båstad 17 % mer kraft, Saab Lowe Brindfors
3. Nio scener minst, Sthlm Int. Jazz & Blues festival Garbergs
4. Fondkampanj, Skandiabanken John Doe Worldwide
5. Tack för ditt bidrag, Göteborgs räddningsmission Goss
6. Makrillburken, IFK Göteborg ANR BBDO
7. Informationsinsats till unga, Alkoholkommittén Le Bureau
8. Sho ppingpåsar, Centrumkompaniet Futurniture
9. Vändbart omslag , Bokförlaget Forum Ester
10. Tavla, Norrlands Guld Åkestam Holst

1 Reklam på djupet

Kund: Ving Byrå: King

Är det ett ufo?
Eller har någon dumpat radioaktivt nedfall?
Nej, det är en reklamtavla.
En lysande 500 kilo tung, förankrad i botten vid Björkviks brygga i Stockholms skärgård. De första som såg den höll på att göra i dykarutrustningen.
Vings kampanj för att locka dykare till Röda havet vann visserligen juryns hjärta, men flera ansåg att idén gick på tvärs mot målgruppens miljö­engagemang.
– Om King tagit upp den får byrån första platsen, var credot från de mest skeptiska rösterna i juryn.
Och si, det hade man.
3–4 veckor satt tavlan fast i djupet innan den bärgades på grund av en blossande debatt. Man rör inte om i ett innanhav hur som helst.
Effekten blev lika mycket pr som reklam. Det blev lika mycket positiv och negativ publicitet.
Är då all pr bra pr?
– Nej, det kan man inte säga generellt. Det handlar ju om att hitta en balans. Hela kampanjen föregicks av en mängd telefonsamtal, säger Anna Magnusson, produktionsledare på King.
Men debatten var väntad.
– Ja, det var ju ett helt nytt sätt att jobba. Men vi hade inte räknat med att den skulle göra vissa personer skogstokiga. Det berodde på missförstånd. Vi hade tillstånd som inte förankrats hos rätt personer. Det var också en av anledningarna till att kampanjen avslutades några veckor tidigare än beräknat. Nu är alla glada och nöjda.
Är kunden nöjd?
– Det är klart att de inte vill ha negativ publicitet, men de har hela tiden gillat idén. Snacka om riktad marknadsföring. Dessutom löste vi ju tvisten.
Och dykarna?
– Ja, vi har ju inte ringt runt till dykarna. Men de har ju bloggats en del om den på dykarsajter. Och av kommentarerna att döma verkar det som de gillat idén.

Uppdragsgivare: Claes Pellvik.
Arbetsgrupp: Tommy Carlsson ad, Christian Carlsson, Pontus Ekström och Pontus Thorén copywriter, Anna Magnusson projekt/produktionsledare, Daniel Holmqvist fasadpartner, Mats Jakobsson fotograf.


2 Reklam på djupet

Kund: Saab Byrå: Lowe Brindfors

Vad händer när man slår till en tennisboll med en forehand som plötsligt har ökat 17 procent i styrka? Jo, den lämnar arenan.
Juryn gillade den enkla och tydliga idén bakom Lowe Brindfors val av en tennisboll som bärare av budskapet.
Saab har funnits med som sponsor sedan Båstadtennisens startade för 25 år sedan.
– Vi har under alla år försökt hitta teman som knyter an till tennisen och är relevanta för Saab, säger Pelle Holm, produktionsledare på Lowe Brindfors.
– Det här var en förlansering av 9-3-modellen som fått en ansiktslyftning. Fokus är på miljö och biopower eftersom huvudkampanjen inriktades på design och funktion.
Saab har haft stora säljframgångar med miljöbilarna, inte minst tack vare skatte­lättnader och klimatdebatt. Men nu ökar konkurrensen.
– Vi har tagit fasta på Saabs unika försäljningsargument deras turboteknik ger mer prestanda med etanol. Vi dramatiserade kraften med tennisbollar som åker in bardiskar, slår sönder blomkrukor, krossar rutor etc.
– Vi försöker ofta göra kampanjer med glimten i ögat under Båstadsveckan, eftersom den står lika mycket för fest för många av besökarna.
Det här är ju ett exempel på en väldigt idéstyrd kommunikation, upplever du att den ökar?
– Absolut. Det blir allt viktigare att söka upp målgruppen. Den handlar inte om en stor plånbok och frekvens. Idén är hjälten.

Reklam på djupet

Uppdragsgivare: Claes Pellvik.
Arbetsgrupp: Tommy Carlsson ad, Christian Carlsson, Pontus Ekström och Pontus Thorén copywriter, Anna Magnusson projekt/produktionsledare, Daniel Holmqvist fasadpartner, Mats Jakobsson fotograf, Pelle Holm projektledare.


3 Nio scener minst

Kund: Sthlm jazz/blues fest. Byrå: Garbergs

Tre stilrena musikaffischer i gatubilden. Garbergs kampanj för Stockholm International Jazz & Blues var omtyckt och fick poäng av nästan hela juryn.
– Affischerna skulle beskriva att festivalen geografiskt flyttat från Skeppsholmen och spritt sig till nio scener i Stockholm, förklarar ad Mattias Dahlqvist uppdraget.
Festivalen jobbar, liksom de flesta musikfestivaler, med knappa ekonomiska resurser. Affischering är inte bara ekonomiskt, det är också det mest traditionella medievalet för musikarrangemang som riktar sig till en lokal publik. Ofta plockar besökarna med sig affischer som minnen.
– Vi ville helt enkelt ta ut jazzen i gatumiljön och visa att den intar stan. Vi hade också planer göra installationer med riktiga instrument, men det här var betydligt enklare. Musikinstrument är också tydliga symboler.
– Det är egentligen en gans­ka korkad illustration för en lite smartare idé, men det var kul att inte vara för seriös.
– Det är ju inte så märkligt med en affisch egentligen, det är miljön som avgör. Men folk verkar ha gillat affischerna, de har i alla stått och plåtat.
I samband med affischerna gjorde Garbergs även radioreklam och en film på samma tema.

Nio scener minst

Uppdragsgivare: Patrik Lindgren.
Arbetsgrupp: Mattias Dahlqvist och Johan Wilde ad:ar, David Orlic copy, Malin Åsbrink produktionsledare, Roger Blomqvist originalare. Dolken illustratör.



Lista