Månadens Alternativa medier, Juni-Augusti 2009

Vinnarna i sommaromgången av Månadens alternativa media har en gemensam nämnare: kroppen. Och en uppmaning: var rädd om dig.

Av: Ulrika Fjällborg

Dela sidan:

Reslutat denna omgång

1. Herrtoalettens urinoar på Ullevi, Primärvården i Göteborg SCP
2. 100 000 numrerade kondomer, Lafa Ester
3. Sömnlös på Playground, Playground Åkestam Holst
4. The minimarket Possy, Minimarket (inhouse)
5. IKEA på Liljevalchs, Liljevalchs konsthall, AMP
6. Åter till verkligheten polaroid, Moderna museet Storåkers McCann
7. Är inte detta ditt bord? Majblommans riksförbund Sturm & Drang reklambyrå
8. Jägarexamen för stockholmare, Hunt Jung von Matt
8. Översvämning på Centra len, Miljöpartiet Locomotiv
10. How hetero baren i Pride Park, Stockholm Pride Åkestam Holst
10. Hitta kärleken via kaffemugg, Match.com Domingo PR

Byråtoppen 2009

1 (3) King 24
2 (–) Ester 22
3 (–) SCP 20
3 (–) Volt 20
5 (?) Acne Advertising 15
5 (–) Goss 15
7 (7) Åkestam Holst 13
8 (–) Splitz 12
8 (–) RPDCWWS & R 12
10 (14) Garbergs 9
11 (–) Andersson Corradini Konkurs 7
11 (–) Milk 7
11 (–) Minimarket (inhouse) 7
14 (–) AMP 6
14 (–) Jerlov 6
16 (4) Le Bureau 5
16 (–) Storåkers McCann 5
18 (–) Abby Norm 4
18 (18) Sturm & Drang 4
20 (12) Jung von Matt 3
20 (–) Locomotiv 3

1 Urinoaren på Ullevi

Kund: Primärvården i Gbg Byrå: SCP

Göteborgsbyrån SCP satte en fullträff rakt i magen på juryn med sin installation på Ulle­vis pissoar. Kunden är Primärvården i Väst­ra Götalandsregionen och testet handlar om att testa sin prostata. Längs med rännan märktes olika nivåer ut. Genom att se hur högt man kan kissa får man reda på om man behöver kolla sin prostata eller inte. Avsändaren och budskapet ”Ta hand om dig – annars gör vi det” förmedlades via en platta i golvet.
– Vi ville göra något rakt in i magen på den manliga befolkningen och det kändes som att vi lyckades. Vi är själva väldigt nöjda, säger Linda Påhlman, projektledare för kampanjen på SCP.
– Jag har fått kampanjen återberättad för mig av flera personer både i och utanför branschen, bland annat av min pappa. Ofta med kommentaren ”Har du sett det här?”

Insatsen har blivit omskriven både i GP och på olika bloggar. Enligt Carat Insight har de fått en hjälpt reklam­erinran på 29 procent vilket skulle ha kostat medieutrymme för 250 000 kronor att åstadkomma i köpta medier.

SCP har jobbat med Primärvården i Västra Götaland i ett år. Uppdraget har varit att profilera den inför det vårdval som skedde i förra veckan. Insatsen på Ullevi är en del i en större kampanj i dagspress och utomhus med payoffen ”Ta hand om dig – annars gör vi det”.
– Vi kände att vi hade hittat ett koncept som gick att applicera på många områden. Det är extra roligt när en kund som normalt är rätt återhållsam tar ut svängarna, säger Linda Påhlman.

Installationen monterades på Ullevis herrtoalett i juni och satt uppe hela sommaren. Under perioden har AC/DC, U2, Madonna haft konserter. Det har också varit evenemang som monsertrucksuppvisningen Monsterjam.
– Vi har ingen brådska med att ta ner den.

De har inte betalt något till Ullevi för att ha den där.
– De tyckte att det var en så rolig idé, säger Linda Påhlman.

Fakta

Uppdragsgivare: Alf Lernestam, Lena Lundberg
Arbetsgrupp: Tommy Östberg ad, Birgitta Grönlund ad-ass., Hans Åkesson copywriter, Linda Påhlman projektledare
Mediebyrå: Carat


2 Numrerade kondomer

Kund: Lafa Byrå: Ester

Det är andra gången som Ester placerar sig på andra plats i Månadens med Lafas kondomkampanj. För två veckor sedan kom de tvåa i Månadens dr. Nu vinner kampanjens kondomdistribution via kondomaffischer på uteställen andra pris i Alternativa media.
– Tricket var att med ganska små resurser få ut alla dessa kondomer till målgruppen. Då tog vi fram affischerna, säger Daniel Vaccino, copy.Affischerna i två storlekar – med 30 respektive 20 fastsatta kondomer – sattes upp på krogar, kaféer och uteställen runtom i Stockholm, bland annat på Tranan, Riche, Café Mellqvist, AG, Vurma S:t Eriksplan.
– De gick åt rätt fort och på de flesta ställen fick vi ladda om, säger Daniel Vaccino.

Krogarna har varit positiva och Lafa har inte behövt betala något för att sätta upp affischerna. De sattes upp i månadsskiftet juni/juli och kampanjen avslutades för två veckor sedan.

Varje kondom var numrerad och användaren uppmanades att gå in på en kampanjsajt och berätta om tillfället just den kondomen fick göra sin innehavare lycklig. För att få pr och trafik till sajten skickades de första 100 kondomerna ut till kändissinglar i mediebranschen.
– Det var personer som kunde vara lite ambassadörer för kampanjen och skapa snack och trafik till sajten.

En bonuseffekt är att reklamen har blivit efterfrågad.
– En hel del krogar hörde av sig och vill ha affischen som service till sina kunder.

Fakta

Uppdragsgivare: Robert Pantzar, Elin Jacobsson, Anna ChuChu Schindele
Arbetsgrupp: Roger Kempe projektledare, Lotta Mellgren cd/ad, Emma Zetterholm, Daniel Vaccino copy, Emil Jonsson, Ulrika Eriksson ad:ar, Dennis Hankvist grafisk formgivare, Emil Couch, Anna Wennerström produktionsledare


3 Sömnlös Playground

Kund: Playground Byrå: Åkestam Holst

Tredjeplatsen tog Åkestam Holsts med en kampanj för Playground. Kampanjen var ett tävlingsevent i butiken för att visa att man orkar mer om man är ute och vandrar. Fyra tävlande som också blev butiksbiträden, skulle gå så mycket som möjligt och hålla sig vakna så länge som möjligt. De använde utrustning från butiken som pulsmätare och stegräknare.

Allt visades på en sajt som blev navet i kampanjen. Där kunde man följa deltagarnas puls, försäljning, samt heja på. Konsumentnyttan var att de som handlade fick tillbaka alla pengar som de hade handlat av vinnaren för.
– Kampanjen gick extremt bra, säger Kenneth Adenskog, projektledare på Åkestam Holst.

Målet var att slå fjolårets försäljning under samma kampanjvecka med 30 procent. Försäljningen ökade med 137 procent och höll i sig flera veckor efter kampanjen. Ett annat mål var att locka minst 30 procent nya kunder. Antalet förstagångskunder blev 70 procent.

Pr spelade förstås stor roll eftersom man ville nå en bredare målgrupp än de vanliga kunderna. Kampanjen gav press i Aftonbladet, DN, Metro och inslag i P4, förutom bloggar, friluftsmagasin, med mera.

Efter 75 timmar var bara Angela Monroe vaken och stod som segrare. Alla som hade handlat av henne under kampanjen, 32 procent av kunderna, fick pengarna tillbaka.

Fakta

Arbetsgrupp: Åke Stamholst



Lista