Månadens Alternativa medier, Mars-Maj 2007

Sällan har en jury varit mer splittrad. När vinnaren av Månadens alternativa media presenterats reagerade bland annat juryns David Orlic från Garbergs med att utropa: – Det gör ont i hjärtat!

Av: Peter Willebrand peter.willerbrand@resume.se

Dela sidan:

Byråtoppen 2007

1. Storåkers McCann 15
2. ANR BBDO 14
2. Forsman & Bodenfors 14
4. Jerlov 11
4. Åkestam Holst 11
6. Ester 10
7. King 9
8. Acne Creative 6
8. Grey Stockholm 6
10. Ruth 5

1 Vykort

Kund: Forum förlag Byrå: Ester

Månadens vinnare blev Esters vykortsstånd, med bilder av morbida mord insprängda i det överlastade romantiska bildspråket som ä r så typiskt för svenska vykort. Vykorten var en del i bokförlaget Forums lansering av deckarförfattaren Camilla Läckbergs femte bok: ”Tysk­ungen”.
– Den startade som en teaser, vi sökte ett annorlunda sätt att lyfta fram kontrasten som finns i Camillas böcker, säger Roger Kempe på Ester.
– Vi ville flytta ut kontrasten på stan. Och det traditionella vykortets idyll har faktiskt något annat att bjuda på, om man lägger till en överraskande morbid detalj som kanske inte syns vid första anblicken.
Hundra vykortsstånd placerades ut i Stockholm och Göteborg. Vykorten tog slut på ett par dagar. Kampanjen har även bestått i annonsering, affischering och butik.
– Camilla har ju synts i många sammanhang under senaste året och är väldigt populär. Hon har ju själv jobbat med marknadsföring och är medveten om sitt varumärke.
Och på en webbplats kan man läsa mer om Camilla Läckberg och hennes böcker. Hon har även drivit en blogg.
– Handlingen pendlar mellan modern tid och 40-tal. Därför har Camilla även valt att stajla om sig i tidstypiskt 40-talsmode.
Camilla Läckberg är den första författaren på Forum förlag som Ester har jobbat med.
Nu står fler på kö.
Sättet att marknadsföra böcker har förändrats radikalt de senaste åren. Inte minst har pocketbokens försäljningsexplosion bidragit till att titlar marknadsförs som vilken annan stapelvara som helst i Icabutiken.
– Det har skett en förskjutning i försäljningsfönstret, däremot har inte intäkterna i branschen ökat i samma takt.
– Många förlag har plötsligt insett att de har en mängd olika varumärken som ställer krav på en portföljstrategi. Förlagen har kanske tjugo procent författare som genererar nittio procent av intäkterna.
Men Roger Kempe understryker att det finns risker med att knyta kommunikationen alltför starkt till författaren.
– Ja, det kan alltid hända att folk tröttnar på en person som exponeras för hårt.

Vykort

Uppdragsgivare: Sara Lindegren marknadschef, Tove Kullenberg projektledare
Arbetsgrupp: Annika Mellgren, Lotta Mellgren, Nils Gustav Tollman kreatörer, Roger Kempe, projektledare Emily de Piro, produktionsledare


2 Bolagsstämma

Kund: Non smoking generation Byrå: King

King och A non smoking generation valde en klassisk arena för att föra fram sin kritik: bolagsstämman.
– Det är den bästa platsen att uppmärksamma ägarna på vad man egentligen sysslar med. Det är lätt att äga aktier och hoppas på avkastning, utan att fundera närmare på saken, säger Niclas Carlsson, copywriter på King.
King kopplade ett moraliskt perspektiv till kampanjen genom att konfrontera Swedish Matchs aktieägare direkt mot den framtida kundstocken: unga människor.
De lämnade över pengar direkt i handen till aktieägarna som kom till stämman, ett slags avkastning på deras eget liv, ställt mot det förväntade aktieägarvärdet på en produkt som förkortar liv.
– Syftet är inte att klandra brukarna utan att informera om att det finns andra sätt att spara i aktier.
Förra vänsterledaren och numera politiska fribrottaren Gudrun Schyman skapade sig på samma sätt under våren en politisk plattform genom att köpa aktier och besöka stämmor under våren, och där hon högljutt prote­sterade mot företagens arbetsmetoder.
– Ja, vi måste nog erkänna att vi blev lite inspirerade

Bolagsstämma

Uppdragsgivare: Fredrik Söderhielm
Arbetsgrupp: Josephine Wallin ad, Niclas Carlsson och Pontus Ekström copywriter, Lina Söderqvist projektledare, Lena Ivarsson produktionsledare, Camilla Berg, TCB, original


3 Premieobligation 07:1

Kund: Riksgälden Byrå: Storåkers McCann

Storåkers McCanns kampanjer för Riksgälden under våren kan inte ha undgått någon.
Den 70-talsstarka orange färgen har lyst i tidningar, tv och utomhus.
Byrån har fortsatt att leverera samma budskap hela tiden: Gillar du att vinna men hatar att förlora?
– Hela konceptet bygger på att man faktiskt inte kan förlora med en premieobligation. Du får alltid pengarna tillbaka – minst, säger Justine Lagache, cd på Storåkers McCanns
– Med kampanjen vänder vi oss till folk som älskar att vinna och hatar att förlora; typ alla med andra ord.
Steget att bygga ett lotteri­stånd för att pedagogiskt åskådliggöra riskerna med en premieobligation föll också juryn i smaken.
– Vi köpte in runt 2 000 orange gosedjur som alla som köpte en lott kunde vinna, samtidigt som vi lämnade tillbaka alla insatser.
Tanken var att lotteriet skulle pågå till torsdag till söndag, men vinsterna tog slut redan efter första dagen.
– Det blev ett jättesug och kom in oerhört många intresse­anmälningar.
Effekten av kampanjen har mätts av NMA.
– Genomslaget har i deras mätningar varit enormt, säger Justine Lagache.

Premeiobligation 07:1

Uppdragsgivare: Christin Dylén
Arbetsgrupp: Justine Lagache ad, Petrus Kukulski copy, Robert Nygren projekt­ledare, Eva Krohn Kinnunen produktionsledare, Karin Laurell grafisk form, Emma Pernald planner/strateg, Ylva Krantz originalare, Maria Widemar byråproducent & art buyer



Lista

1. Vykort/Forum/Ester
2. Bolagsstämma/Non smoking generation/King
3. Premieobligation 07:1/Riksgälden/Storåkers McCann
4. Sms-kampanj/Citypaketet/Storåkers McCann
5. Generation P, som i Pirat/Stockholm City/Grey Sthlm
6. Översvämning/Jeep/ANR
7. Resumékomme ntar/Granath Euro RSCG
8. Imagekampanj/Volvia/Jerlov
9. Ett ton kläder/Sthlm Quality Outlet/John Doe Worldwide
9. Konstepidemins dag/Konstepidemin/ANR