Månadens Alternativa medier, Mars 2006

Åkestam Holst, TBWA och Lowe Brindfors är bäst i Sverige på action marketing. De står bakom vinterns tre bästa kampanjer utanför de traditionella medierna. Men de kan alla bli bättre på att skapa pr kring sina kampanjer. Speciellt
ettan Playground borde ha kommunicerats bredare.

Dela sidan:

Tio-i-topp Feb/mars

1. Stefan är insnöad
Playground/Åkestam Holst
2. Miljöbillån
SEB/Lowe Brindfors
3. Vårdoteket
Apoteket/TBWA Sthlm
4. Hyllningskampanj
SVF/TBWA Sthlm
5. Ovanligt kraftfull butik
Pause Ljud & Bild/Åkestam.Holst
6. Visitkortet
Gengåvan Second Hand/Spenat
7. Fina erbjudanden
Restaurang Blå/Spenat
8. Art Box
Wringley/Klirr
8. Lågt på Slussen
Glocalnet/Garbergs

Byråtoppen 2006

1. Åkestam Holst 16
2. TBWA Sthlm 15
3. Lowe Brindfors 9
4. Spenat 9
5. Klirr 3
6. Garbergs 3

1 stefan är insnöad

KUND: playground BYRÅ: åkestam holst

Juryn gick ner på knä för Stefan som testade vildmarksaffären Playgrounds varor i åtta dagar i sträck under bar himmel mitt i vintern. Man kunde följa honom på webben och ta del av hans betyg och åsikter om varorna i butiken. Ett klockrent bevis på att sakerna i butiken faktiskt håller måttet även i vildmarken. Jonas Gidlund, marknadschef på Playground, är helnöjd med det spektakulära inslaget i 2005 års julkampanj.
– Försäljningen ökade tjugo procent jämfört med förra året. Mycket tack vare Stefan.
Stefan drog folk till butiken och till sajten där man kunde följa honom dygnet runt. Han fick fans och de skrev kärleksbrev till honom. Även pr-mässigt fick kampanjen visst genomslag, men det borde ha blivit mer. Enligt vissa i juryn var detta årets kampanj.
– Vi fick en del press, bland annat i "Lantz" i P3, men det kunde ha blivit ännu mer. Vi hade behövt mer hjälp att få ut budskapet, säger Jonas Gidlund. Ytan som Stefan huserade på var butikens tre gånger tre meter stora ljusgård. Det var åtta–tio minusgrader och fuktigt. Han testade produkterna i butiken och alla fick godkänt, men vissa blev favoriterna. Bland annat Helly Hansens underställ. Förutom att laga mat kunde Stefan läsa i en bok eller hålla på med sin kortlek. Under de åtta dagarna i ljusgården hade han noll kontakt med omvärlden. Efter sejouren blev han erbjuden att tala med psykolog, men tackade nej.

Uppdragsgivare: Jonas Gidlund
Arbetsgrupp: Pia-Maria Hjeltman, ad, Andreas Ullenius, ad, Sara Kolbäck, copywriter, Kenneth Adenskog, projektledare, Jonna Liljendahl, produktionsledare, Jens Broman, originalare, Ylva Krantz, originalare. Stefan Kitz, överlevare


2 miljöbillån

KUND: SEB BYRÅ: lowe brindfors

Smutsiga snögubbar är en tydlig bild av miljöförstöring tyckte juryn. Det tyckte också SEB:s reklamchef Britta Lundqvist när byrån kom och presenterade idén.
– Detta är en Stockholmskampanj som vi gjorde i januari när alla pratade om biltullarna. Vi har produkterna bil- och båtlån och bestämde oss att rabattera produkten billån till miljöbilar för den goda sakens skull. Medievalet var enkelt. Annonserna skulle ut i trafikmiljö och komplementet snögubbar var grädden på moset.
– Tanken är att vi alla ska hjälpas åt. Vi försöker inte ta på oss miljökostymen, det är inte vår uppgift, vi försöker bara ge ett litet bidrag. Resultatmässigt är Britt Lundqvist nöjd med kampanjen. Fler tog billån i år jämfört med förre gående år, men det är en begränsad marknad med väldigt många aktörer.
– En intressant bieffekt av detta är att vi har blivit inbjudna till olika miljökonferenser, både inom EU och i Sverige. Och ja, snögubbarna är riktiga gubbar.
– Ska man köra något sånt ska man inte fejka. Då funkar det inte.
– Som gammal reklamare tycker jag detta är ett häftigt exempel på när budskap och medieval kompletterar varandra perfekt. Detta är en klassiker, säger Britt Lundqvist.

Uppdragsgivare: Britta Lundqvist
Arbetsgrupp: Pelle Lundquist, ad, Rickard Villard, ad, Martin Bartholf, copywriter, Charlotte Cederström, projektledare, Robert Müller-Brunotte, projektledare, Annika Appeltofft, produktionsledare, Johan Sjökvist, planner, Anette Söderberg, originalare


3 vårdoteket

KUND: apoteket BYRÅ: tbwa sthlm

Kampanjen var ett försök att etablera en ny vårdform i Göteborg. I stället för att gå till sin vårdcentral skulle man gå till Apoteket och tala med en sjuksköterska.
– Vi arbetade tillsammans med Capio som är ett privat vårdföretag, säger Eva Frenwall marknadsdirektör. Tanken var att dela ut saker till folk så att de slapp gå till Apoteket. Simglasögon på badhuset, halsdukar på stan och öronpluggar på konserter. Kampanjen och verksamheten gick endast i Göteborg och var ett försök. Initialt gick det bra, men att etablera något helt nytt är inte det enklaste.
– Vi hade behövt vara mer uthålliga i vår kampanj. Först gick det jättebra, men sedan har det tappat. Men vi är ändå jättenöjda, vi har haft 300 besök i veckan på varje Vårdotek. Det är viktigt för Apoteket att synas inom fältet hälsa och egenvård.

Uppdragsgivare: Ulrika Axelsson, Eva Fernvall och Claudia Sovré
Arbetsgrupp: Jonas Frank, ad, Johanna Reis, copywriter, Richard Hallberg, copywriter, Jörn Arnell, projektledare, Nina Malén, produktionsledare, Ingela Rådström, produktionsledare, Anna Jensen, planner



Lista