Månadens Alternativa medier, Mars-Maj 2008

Några bidrag stack ut i en annars jämnsvag och medie­spretig omgång av Månadens alternativa media.
Klar vinnare blev i alla fall några hamstrar …

Av: Peter Willebrand

Dela sidan:

Resultat denna omgång

1. Alternativa drivmedel, Ryska Posten King
2. Jung von Matt tar över Berghs, Jung von Matt AG Hamburg
Jung von Matt Stockholm
3. Minimal miljöpåverkan, SJ King
4. Play Rapport guerillaprojektion i Falu koppargruva, SVT Kommunikation
5. Lokal kampanj, Fot & Feeling fotvårdssalong Ruth
6. Nallekampanj – Barnmorskan, SVT SVT Kommunikation
7. Bolånetrappan, Skandiabanken John Doe Worldwide AB
7. Kavajer på stan, Hugo Hägerfredlund
9. Kom in i matchen, Dagens Nyheter Garbergs
10. Lådan, Stormarknadspress Saatchi & Saatchi

Byråtoppen 2008

1 (4) King 18
2 (–) SVT Kommunikation 12
3 (8) John Doe Worldwide 11
4 (8) Lowe Brindfors 10
5 (–) Jung von Matt Sthlm 9
5 (–) Spenat 9
5 (1) Storåkers McCann 9
8 (–) Åkestam Holst 8
9 (1) ANR BBDO 6
9 (15) Ruth 6
11 (–) Hägerfredlund 4
12 (11) Garbergs 3
12 (–) Sturm & Drang 3
14 (20) Miami Guerilla Agency 2
15 (19) Saatchi & Saatchi 1

1 Alternativa drivmedel

Kund: Ryska Posten Byrå: King

Fyndigt! En överlägsens vinnare.
Budfirman Ryska Posten gjorde om sina navkapslar till hamsterhjul för att visa att man har bytt ut den gamla bensindoftande bilflottan mot nya hybridbilar från Toyota.
Och illusionen blev iögonfallande verklig.
– Hamstern styrs av ett lod i botten, som ger illusion av rörlighet. Vi hade en del uppslag, men idéarbetet gick ganska snabbt. Den här var roligast, helt enkelt, säger Axel Isberg, ad på King.
Det humoristiska budskapet har också gått hem.
– Ryska Posten har fått många positiva kommen­tarer, både från befintliga och potentiella kunder.
Upplägget splittrade dock juryn en aning. Några ansåg att kopplingen till hybrid-
bilen var starkare än till avsändaren: att den sålde Toyota­ mer än Ryska Posten.
– Men logotypen går väl knappast att missa, försvarar sig Axel Isberg.
– Dessutom lät vi lackera om alla bilar i grått för att logo­typen skulle framträda tydligare. Bilarna var röda när de levererades.
Navkapseln som medieval var i alla fall något som juryn verkligen gillade:
– Mig veterligen är det förs­ta gången som en svensk byrå gör det. I USA och Holland finns bolag som är specialiserade på att trycka logotyper på navkapslar, men vi tar det ett steg längre.
Blir ni navkapselns reklambyrå i Sverige nu?
– Det är nog lite för nischat för oss.
Är det någon som har tagit illa vid sig av att ni använder bilden av hamstern på det här sättet, som Djurens vänner till exempel?
– Nej, inga djurrättsaktivister har hört av sig, ha ha.

Fakta

Uppdragsgivare: Daniel Pilotti och Kristoffer Jeansson
Arbetsgrupp: Axel Isberg ad, Pontus Thorén copywriter, Ylva Abrahamsson projektledare, King Studio original, Niklas Alm fotograf Vostro.


2 Jung tar över Berghs

Kund: Jung von Matt AG Hamburg Byrå: Jung von Matt Sthlm

Smart, enkelt och rätt i målgruppen.
Det var det samlade omdömet om Jung von Matts rekryteringskampanj – för Jung von Matt i Tyskland. Och det räckte till en andraplats.
Byrån ”hijackade” entrén till Berghs i hopp om att hitta morgondagens stjärnor bland avgångsklassernas kreatörer.
Syftet var också att lyfta fram byråns position globalt.
– Vi är världens högst rankade byrå i Won Report, men är ändå ganska okända i Sverige. Det finns en språkbarriär som gör att alla känner till vad som sker i Storbritannien, men har dålig koll på Tyskland, trots att det är en supermakt inom reklam, säger Max Larsson von Reybekiel, ad på Jung von Matt.
Det var på uppdrag av hr-avdelningen i Hamburg som kampanjen utformades.
– De söker ständigt folk och det här var dels ett sätt att visa hur mycket man uppskattar svenska kreatörer, dels ville vi visa upp byrån, säger, säger Max Larsson von Reybekiel.
Och det var ingen på Berghs som tog illa upp av annekteringen av entrén.
– Vi skickade ett brev till rektorn och förklarade att skolans elever var eftertraktade av en av världens bästa byråer. Om någon på Berghs å andra sidan hade blivit upprörd så hade man ju snarare kunnat ifrågasätta idén med utbildningen. Det handlar ju om reklam.
Är det några som har sökt jobb?
– Det trillade in ansökningar direkt. Och det har genomgående varit hög nivå på ansökningarna.
Vad betyder det för byrån i Sverige, ni har ju knappt två år på nacken här?
– Vi har hela tiden sagt att vi inte vill synas för sakens skull, utan för vad vi gör. Jobben är vår produkt. Men vi har vuxit stadigt från dag ett och är i dag sjutton personer. Vi är en idébyrå som primärt jobbar med reklam, men nyligen utsågs vi också till en av Telias pr-byråer.

Fakta

Arbetsgrupp: Jung von Matt, Stockholm

3 Minimal miljöpåverkan

Kund: SJ Byrå: King

King dubblerade på prispallen med en tredjeplats med SJ:s rullande cykeltaxikampanj, som ett led i att lyfta fram bolagets miljöprofil.
Medievalet var tämligen enkelt. Det var SJ själva som vände sig till King med uppdraget, sedan bolaget hade fått chansen att sponsra Ecocab.
– Det passade jättebra med tanke på att SJ har ett väldigt starkt miljöfokus, säger Josephine Wallin, ad på King.
Det mediala genomslaget blev också stort. Både i tv och tidningar uppmärksammades cykeltaxin i artiklar och inslag.
Metro gjorde till och med ett test där man jämförde en vanlig taxiresa med en resa med cykeltaxin. Några i juryn var tveksamma till SJ:s grepp att marknadsföra ett transportmedel som inte var deras eget, det vill säga tåget.
– Vi utgick endast från möjligheten att vara miljövänlig i stan. Då är ju cykeln ett jättebra transportalternativ till både taxi och buss.

Fakta

Uppdragsgivare: Maria Höglund och Maria Ling
Arbetsgrupp: Josephine Wallin ad, Niclas Carlsson copywriter, Christoffer Ramfors projekt­ledare, Lena Ivarsson produktions­ledare, King Studio original
Repro: Mods

Lista