Månadens Alternativa medier, Oktober-November 2006

Alternativ media växer som kategori. Många bidrag höll hög klass. Skönt att vi har kommit bort från "hänga skyltar i taket"-tricket, menade juryn som korade en oläslig tidning till omgångens vinnare.

Av:Kalle Aldredsson

Dela sidan:

Byråtoppen 2006

1. Lowe Brindfors 32
2. Åkestam Holst 22
3. TBWA Stockholm 15
4. ANR 10
4 Futurniture 10
4. Garbergs 10
4. Saatchi & Saatchi 10
8. J enny & Gilda 9
8. Spenat 9
10. The Fan Club 8

Tio-i-topp 2006

1. Obegriplig tidning
Futurniture/UNDP och Svenska FN-förbundet
2. Uppvärmda bänkar
Vattenfall/Lowe Brindfors
3. SIM- kort
Blekinge Tek. högskola/The Fan Club
4. Trafiknykterhetens dag
Motormännens helnykterhetsförbund/Garbergs
5. Välkommen
SJ/King
6. Har du grejer som står i vägen?
Myrorna/ANR
7. Fotoväggar
Sthlm Quality Outlet/John Doe Worldwide
8. Världens coolaste provrum
Playground/Åkestam Holst
9. Ta hand om dina husdjur
TDC/DDB Stockholm
10. Cats
Göteborgsoperan/F&B
10. Sov gott
Swedbank/Saatchi & Saatchi

1 Oläslig tidning mot analfabetism imponerade

KUND: UNDP och svenska fn-förbundet BYRÅ: futurniture

Juryn föll handlöst för UNDP och Svenska FN-förbundets obegripliga gratistidning NODL. Kampanjen signerad Futurniture fick hela fem förstaplatser av de sju i juryn. Stort. Men så är det också ett ständigt aktuellt och angeläget ämne – fattigdomen i världen. FN har satt upp åtta millenniemål för att stoppa hunger och fattigdom i världen. Ett mål är att alla barn ska få gå i skolan.
– I dag går över hundra miljoner barn inte i skolan, de flesta kommer aldrig att lära sig läsa. Vi är så långt från problemen i vår fina västvärld och det blir ofta abstrakt att tala om fattigdom långt bort. Därför ville vi visa hur det känns att inte kunna läsa, säger Jenny Gromark, copy på Futurniture.
Den oläsbara tidningen är steg två i en kampanj som började förra året med ”Världens dyraste korv”. På Norrmalmstorg i Stockholm såldes varmkorv för 999 kronor.
– Temat för kampanjen är ”Se hur det känns”. Genom event som skapat uppmärksamhet har vi nått väldigt många med begränsad budget. Korvförsäljningen blev till exempel en världsnyhet som det skrevs om i bland annat Kina och Sydamerika, fortsätter Jenny Gromark.
Tidningen NODL delades ut vid t-banestationer i Stockholm, som också hade en tidningskiosk placerad på Odenplan. Tidningen delades också ut i ett antal andra städer.
Uppdragsgivare: Helena Ekinge och Klas Waldenström UNDP, Louise Croneborg FN-förbundet
Arbetsgrupp: Lotten Sunna, tidnings-ad, Fredrik Nilsson ad, Jenny Gromark copy, Frida Eriksson och Peter Füle projektledare, Peter Målqvist prod.ledare, Eddie Wernholm och Andreas Slättner originalare, Sverker Carlsson webbprojektledare, Josefine Jansson webbdesigner, Simon Källgård flashprogrammerare

2 Juryn älskar Värmda bakar

KUND: vattenfall BYRÅ: lowe brindfors

En del produkter och tjänster lämpar sig bättre än andra att dramatisera som event. El till exempel. Lowe Brindfors gjorde Vattenfalls kampanj där buss- kurerna i Uppsala fick belysning och uppvärmda bänkar. Men det var inte bara bakdelarna som värmdes. Juryn fick julblänk i ögonen och blev varm i sinnet. Ren kärlek var det omedelbara intrycket.
– Tanken var att förmedla bilden av Vattenfall som ett empatiskt och progressivt företag och samtidigt tydligt koppla an till deras lokala kampanj ”Positiv energi i Uppsala”. Att konkret visa hur deras produkter och tjänster gör skillnad i konsumenternas vardag. Visa hur Vattenfall sprider värme i dubbel bemärkelse, säger Annette Gårdö, projektledare på Lowe Brindfors.
Vattenfalls renommé i Uppsala når rekordhöjder.

Uppdragsgivare: Annika Rask och Ulf Elmgren
Arbetsgrupp: Pelle Lundquist ad, Anders Dalenius copywriter, Annette Gårdö projektledare, Louise Ahnmé produktionsledare, Lotta Person originalare

3 Lyckat elevragg med mobilen

KUND: blekinge tekn. högskola BYRÅ: the fan club

Deppad över reservplats till Tekniska högskolan? Blekinge Tekniska högskola, BTH, muntrade upp genom att skicka en isärplockad mobiltelefon till studenter på reservplats till konkurrerande tekniska högskolor. Väl ihopsatt löd sms-meddelandet: ”Hej! Du verkar teknisk. Ring oss på Blekinge Tekniska högskola. Vi har en plats för dig.” Juryn gillade den starka kopplingen mellan utskick och målgrupp.
– Vi ville göra något annorlunda. SIM-kortet var förprogrammerat, så när de plockat ihop mobilen dök meddelandet automatiskt upp kompletterat med ett telefonnummer att ringa, säger Ola Obrant Andreasson, kreatör på The Fan Club.
Telefonnumret gick till en studentservice bemannad med studenter vid BTH, som svarade på frågor om högskolan.
Uppdragsgivare: Joakim Ekberg och Margareta Ahlström
Arbetsgrupp: Christian Barrett, Ola Obrant Andreasson och Eva Elfström


Lista