Månadens Alternativa medier, September-December 2010

Tartantyg, tomtar och en lokal Facebooklinje. Det är de alternativa medier som belönas i september–december-omgången av Månadens kampanj.

Ulrika Fjällborg

Dela sidan:

1 Skyblue tartan

Kund: MFF/MFF Support Byrå: Röjning & Co

Göran Broberg är cd på Röjning & Co. Men han är också et t troget Malmö FF-fan som retade sig på att alla fotbollskläder och attiraljer var fula och höll så dålig kvalitet.
– Hela grundidén är från början att göra ett mönster som är större än fotbollen och som kan användas till fler och andra saker än typiska fanprodukter, s äger han.

Alltså tog han fram den här ”tyglogotypen” för Malmö FF. Mönstret är registrerat som tartanmönster i Skottland. Göran Broberg designar produkterna i sitt eget bolag, Clubtartan AB, och har tre väverier, i Skottland, England och Pakistan, som producerar sidennä sdukar, slipsar, scarfar, kiltar, handdukar, kjolar, t-tröjor, bordstabletter. ­Malmö FF köper produkterna av Clubtartan och Röjning & Co gör kommunikationen.

Det som började som ett skojprojekt har utvecklats till ett koncept som har vuxit med allt fler produkter som Malmö FF:s fans kan använda i allt fler situationer.
– Det har blivit ett eget litet företag av detta som började som ett hobbyprojekt.

Det har också blivit ett sätt för fotbollsklubben att få en relation med alla de Malmöbor som inte är fullt så engagerade i själva sporten.
– Det har blivit ett mönster inte bara för Malmö FF utan hela Malmö. Det hörde inte till vanligheterna förr att 55-åriga damer kom in och frågade efter bordstabletter i Malmö FF:s shop, säger ­Göran Broberg.

Detta är inte heller första gången som Malmö FF:s tartanmönster prisas. Det vann guld i tävlingen Svenska Designpriset 2010 i profilklassen.

Göran Broberg ser också att lyxvarumärken på allvar har gjort sitt inträde i fotbollens värld. Förr klev landslaget av planet i träningsoveraller när de skulle till VM-matcher, nu är alla svidade i lyxkostymer. Det spiller över även på fansen. Klädkoden är mycket mer förfinad i dag.
– Är du en riktig fan behöver du visa det på fler sätt än att klä dig i en matchtröja, ­säger Göran Broberg.

Att det finns avsättning för produkterna tvivlar han inte på:
– Jag har fått tackmejl från folk som har gift sig i slipsen. Man kan inte gifta sig i en fotbollshalsduk, men det kan man i en tartanslips.

Så tyckte juryn

Camilla Karlsson, Friends Agenda:
– Elegant och intelligent eller bara dumt. Ett lagmönster som påminner om huliganernas favoritmärke Burberry är lite av en chansning. Fint blev det i alla fall!

Christoffer Dymling, Naked:
– Överlägset bästa lösningen! Bidraget har hittat ett nytt och kreativt sätt att berätta och få människor att ta del av en historia som redan har berättats många gånger. Mycket bra.

Robert Pihl, IUM:
– Sucker som jag är för herreki­pering så är detta en klar vinnare. Jag önskar att sporten kunde vara mera gentlemannamässig. Kommer dessutom kavajfoder och hängslen så blir jag en supporter. Jag hejar redan på Röjning. Och fröken Wik.

Charlotta Malhotra, Klirr:
– Matchens vinnare och min favorit. Skotska klanmönster i MFF:s färger är genialt. Äntligen kanske man slipper se alla dessa fula fotbollshalsdukar.

Fakta

Uppdragsgivare: Per Welinder, Magnus Frank
Arbetsgrupp: Göran Broberg design och copy, Joakim Hinders, Jakob Eklund och Bosse Larsson ad-ass, Daniel Olsén foto, Gabriel Uggla fotostudio, produktion Marton Mills


2 Tomtarna har fått nog

Kund: Frödinge Mejeri Byrå: Klirr Sthlm

Tvåa i Månadens alternativa media kommer Klirr med ett ­gerillajobb för Frödinges ostkaka. Idén kom när kreatörerna satt och åt ostkakan inför en butikskampanj. De konstaterade snabbt att man hellre skulle äta den än risgrynsgröten på julbordet.
– Vi lade i 15 000 mandlar och gjorde en butikstävling på temat att hitta mandeln, säger Stefan Pettersson Noord, interaktiv kreatör.

Därifrån var steget inte långt till en nationell protestaktion från tomten. Klirr skapade organisationen Tomtarnas riksförbund, beställde 1 000 tomtedockor med plakat som kräver ostkaka och portionerade ut dem på olika ställen. Tomtarna demonstrerade på Södermalmstorg vid Slussen i Stockholm, ­letade sig ut i den svenskpopulära julhandeln i London och fann sina mottagare på ­diverse mediehus i Sverige och hos matbloggare.
– Bland annat fick vi ett långt inslag på Radio Vinyl, säger Stefan Pettersson Noord.
– Och när någon på byrån skulle i väg någonstans fick de ta med en tomte och placera ut den någonstans.

Basen i kampanjen var den säljdrivande butikstävlingen, men kombinationen med ­gerilla- och pr-aktiviteten har redan visat sig värd insatsen:
– Syftet var att öka försäljningen av julostkakan. Och enligt de indikationer som vi har fått verkar kampanjen som helhet ha fungerat fantastiskt bra.

Så tyckte juryn

Robert Pihl, IUM:
– Oavsett om det är grisar, party-rävar eller tomtar så gillar vi när folk arbetar lite extra för att ge dessa karaktärer ett liv i sociala medier. Jag vill bli underhållen. Och få en tomte på min EGEN trapp. Roligt att hyllvippe-Klirr vågar ta steget ut ur butiken. Mera sådant.

Camilla Karlsson, Friends Agenda:
– Kul sätt att göra ostkakan till en del av julen. och roligt att fler kunder inser att man måste våga släppa kontrollen för att lyckas i sociala medier. Nu har även svens­ka tomtar en befrielserörelse. Eller tja, de har Frödinge ostkaka.

Christoffer Dymling, Naked:
– Idén att skapa konflikt mellan gröt och ostkaka är rolig och inbjuder till bra storytelling. Men tyvärr lever inte lösningarna upp till potentialen i idén vilket gör bidraget väldigt ospännande och förväntat.

Fakta

Uppdragsgivare: Olof Molander produktchef
Arbetsgrupp: Per Tormod projektledare, Stefan Pettersson Noord cd, Lotta Strandberg produktionsledare, Linda Lundgren ad, Charlotta Mal­hotra copywriter, Camilla Toresjö original, Marina Viktorsson ad-assistent


3 Onboard

Kund: ÖstgötaTrafiken Byrå: Markus Reklambyrå

Uppdraget till Markus Reklam­byrå var att förändra ungas attityd till lokaltrafiken i Lin­köping och Norrköping. Byrån gjorde Östgöta Onboard, en mobilapp som bygger på följande insikter: Unga är ­sociala på nätet. Unga är ­sociala när de reser utomlands. Men inte på bussen i Sverige.
– Så vi gjorde ett socialt mikronätverk för de som åker buss med ÖstgötaTrafiken, säger Markus Lindsjö, cd på byrån.

En positiv bieffekt var att nätverket blev en snabb och enkel infokanal för ÖstgötaTrafiken ut till resenärerna.

Nätverket kan förenklat beskrivas som ett eget rum på Facebook där man kan skriva inlägg och chatta.

Man loggar in på vilken busslinje man åker med och kan då kommunicera med andra resenärer i ÖstgötaTrafiken. En och en halv månad efter lansering har de fått 7 500 användare på tjänsten.
– Vi jobbar nu med nästa version där vi skalar ner det till vilken enskild buss man åker med. Vi vill att tjänsten ska göra resan roligare, säger Markus Lindsjö.
– Man kan åka buss 100 dagar på ett år och se samma människor varje dag, men man vet inte ens vad de heter. Det kan ju vara jättespännande människor. Det här är en hjälp att ta kontakt, säger Markus Lindsjö.
– Vi har hoppats att folk ska börja flirta med varandra och vi har faktiskt redan sett tendenser till det.

Så tyckte juryn

Charlotta Malhotra, Klirr:
– Nu kan jag ha full koll på vem som åker på bussen som trafikerar linje 3 i Linköping, Resecentrum–Stora torget–Ryd.

Camilla Karlsson, Friends Agenda:
– Lokaltrafik blir social tragik. Även om jag håller med om att kollektivt resande i Sverige ibland känns som ett ofrivilligt deltagande i en begravningskortege hoppas jag att ungdomarna i Östergötland har andra sätt att få vänner än att åka buss.

Robert Pihl, IUM:
– Även om det troligen inte finns så mycket att prata om på bussen mellan Vadstena och Ödeshög, lyfter jag på hatten för företag vilka satsar på unga och vill (försöka) förändra ett beteende. Jag hoppas verkligen att detta tar fart och inte blir enbart en statusuppdatering och klagoplank då bussen INTE dyker upp.

Christoffer Dymling, Naked:
– När en idé är så okreativ och icke-nyskapande som denna vill man att den åtminstone ska vara effektiv. Tyvärr är den nog inte ens det. Varför använda detta när Facebook finns i mobilen?

Fakta

Uppdragsgivare: Lina Thurfjell
Arbetsgrupp: Markus Lindsjö cd, Gustav Johansson copywriter, Christofer Weider, Ulrika Smith Svenstedt ad, Anna Sjövall projektledare, Carina Skott produktionsledare, Maria Steen, Rusen Yildiz grafiska formgivare,
Daniel Lundkvist fotograf
Produktionsbolag webb: Noc Arbetsgrupp: Maria Svensson projektledare, Martin Nihlén ad, Johan Stenehall utvecklare



Lista

1. Malmö skyblue tartan, Malmö FF Röjning/Göran Broberg
2. Tomtarna har fått nog, Frödinge Klirr Stockholm
3. Onboard, ÖstgötaTrafiken Markus Reklambyrå
4. The world’s biggest drum machine, Propellerhead Grey Sthlm
5. VM-staden Linköping, Norrköping, Marknadsbolaget i Fjärde Storstadsregionen Markus Reklambyrå
5. Frisörsalong på Eventdagarna, Cordovan Cordovan Communication
7. Saknad Deniz, A00 förlag Musgrove & Friends
8. TÄNK, Göteborg Frank & Earnest
9. Fashion i underlandet, Liljeholmsgallerian Musgrove & Friends