Månadens Alternativa medier, September-November 2009

Draftfcb:s ”Hjälten” för Radiotjänst tog hem segern i en jämn och hård webbomgång. DDB:s omtalade ”Rolighetsteorin” för Volkswagen kom in som god två, tätt följd av F&B:s gratisresor till Thailand med Ving.

Tero Marjamäki

Dela sidan:

Reslutat denna omgång

1. Sopnedkastet, Fokus RBK
2. Sagolika skapelser, NK Lowe Brindfors
3. Trubaduren, AMF Forsman & Bodenfors
4. Testmaskin, Försvarsmakten DDB Stockholm
5. Dåliga förlorare, Riksgälden Storåkers McCann
6. Salt, Jo zo Jerlov
7. Världens längsta tvättlina, Granngården Lowe Brindfors
8. Secret code, Fatshark Åkestam Holst
9. Vodou-utställning, Världskulturmuseet Valentin & Byhr
10. Vilt i stan, Hunt Jung von Matt

Byråtoppen 2009

1 (3) King 24
2 (–) Ester 22
3 (11) RBK 20
3 (–) SCP 20
3 (–) Volt 20
6 (4) Lowe Brindfors 19
7 (7) Åkestam Holst 16
8 (–) Acne Advertising 15
8 (–) Goss 15
10 Forsman & Bodenfors 12
10 (–) Splitz 12
10 (–) RPDCWWS & R 12
13 (–) Jerlov 11
13 (2) Storåkers McCann 11
15 (14) Garbergs 9

1 Sopnedkastet

Kund: Fokus Byrå: RBK

Varumärkesstrategi- och reklambyrån RBK toppar i Månadens alternativa media med sin kampanj för tidningen Fokus.
– Superkul! Verkligen jätteroligt, säger Johan Pihl, ad på RBK när han nås av beskedet.

Avsändaren och budskapet ”Ta reda på vad du egentligen stoppar i dig” förmedlades via affischer runt ett sopnedkast.
– Vi ville hitta en annorlunda approach och påminna om det stående prenumerationserbjudandet som tidningen har. Sedan blev just sopnedkastet tillsammans med budskapet en dubbelbottnad, rolig och relevant koppling.

Kampanjen gick ut till bostadsrättsföreningar i Stockholms innerstad, med erbjudandet om att prova på tre gratisnummer av tidningen. Affischerna sattes upp för att framför allt belysa temanumret som den aktuella veckan handlade om svenskars allt sämre kostvanor och livsmedelsindustrins fusk.
– Det var intressant att se det engagemang som detta genererar. Matindustrins baksida är onekligen ett område som rör upp känslor, säger Ulf Rönnbäck, copywriter på RBK.

RBK har samarbetat med Fokus sedan starten 2005, denna kampanj var något av ett test.
– Det här var en liten avstickare, lite av en gerillakampanj. För Fokus arbetar vi ut­ifrån två olika strategier, dels lyfter vi ibland fram, som i det här fallet, ett speciellt temanummer, dels har vi även mer övergripande kampanjer som spänner över en längre tid, säger Johan Pihl.

Vad har ni fått för reaktioner angående denna kampanj?
– Vi har mest bara fått positiva reaktioner, många har tyckt att det har varit roligt att mötas av budskapet på detta något oväntade sätt.
– Sedan så vet jag inte hur länge affischerna sitter uppe, de är ju nära ett sopnedkast och lätta att göra sig av med när man tröttnar på dem, haha.

Fakta

Uppdragsgivare: Lars Grafström
Arbetsgrupp: Johan Pihl ad, Ulf Rönnbäck copywriter, Fredrik Dahlberg cd, Mathias Wikström projektledare, Ann Ernerot produktionsledare


2 Sagolika skapelser

Kund: NK Byrå: Lowe Brindfors

En jakt på en förlorad sko trollband juryn som gav tummen upp till Lowe Brindfors med sin kampanj ”Sagolika skapelser” för Nordiska Kompaniet.
– Vad roligt! Det här var en del i NK:s höstkampanj där vi adderade delen ”sagolik skoprovning”. Eftersom kampanjen hade ett sagotema, kände vi att den tappade skon låg nära till hands, säger Pelle Holm, projektledare på Lowe Brindfors.

Skoprovningen startade med en storslagen modevisning på Kungliga Operan. När champagnen hade druckits upp och gästerna återvänt ”upphittades” en övergiven designersko på Operatrappan.

Precis som i sagan börjar jakten land och rike runt efter skons rättmätiga ägare. Men i stället för med häst och lakejer sprids skon genom Facebook.
– Först hade vi idén att göra detta analogt ute på stan, men vi kände att det blev en starkare idé att genomföra det via internet. På så sätt hoppades vi också skapa större uppmärksamhet och snack kring kampanjen än vad det hade blivit om vi hade genomfört aktionen ”i verkligheten”, säger Pelle Holm.

Via Facebook slussades spekulanterna till en sajt där man kunde prova skon direkt med sin webbkamera. Passade skon återstod sedan bara att motivera varför man förtjänade skon, prinsen och halva konungariket. Kampanjen pågick i sju dagar och sju nätter.

Fakta

Uppdragsgivare: Karin Högman, Louise Lövgren och Camilla Wallander
Arbetsgrupp: Rickard Villard cd, Lina Elfstrand, Pia-Maria Falk, Julia Stenius ad, Henning Wijkmark copywriter, Pelle Holm projekt­ledare, Tina Lindkvist, produktions­ledare, Anette Söderberg, Mimmi Wägerth original, Joakim Norman, webbdesign, Daniel Isaksson, Mani Sancho-Ortez flash


3 Trubaduren

Kund: AMF Byrå: Forsman & Bodenfors

Forsman & Bodenfors har med långköraren ”1994” för AMF fått en radda utmärkelser i Månadens kampanj. Nu tar man ytterligare en bronsplats, denna gång med en lite annorlunda avstickare.
– Det här var en del av den större kampanjen som har pågått under en tid och som vi har dramatiserat på olika sätt i olika kanaler. När vi märkte att musikinslagen med bland annat Ace of Base och Dr Alban fungerade bra, valde vi att haka på det, säger Leif Sorte, projektledare på Forsman & Bodenfors.

Installationen var placerad mitt på Stockholms central. Där kunde folk under en helg i mitten av november njuta av sina favoritlåtar från 1994.
– Från åtta på morgonen till sent på kvällen stängde vi in trubaduren i pelaren, sedan kunde människor önska låtar. Lite som en levande jukebox.

Vad har ni fått för respons?
– Hela eventet uppskattades jättemycket, och inslaget i kampanjen var att överraska i vardagen, dyka upp lite på ett ”livekonsertstuk”. Jag tror att hela kampanjen 1994 fungerar för att det är stor igenkänning bland målgruppen, säger Leif Sorte.

Fakta

Uppdragsgivare: Maria Jonsson och Åsa Ambuhm
Arbetsgrupp: Mikael Edfelt trubadur, John Bergdahl ad, Jacob Nelson copywriter, Leif Sorte projektledare, Patrik Danroth produktionsledare, Candice Madrid formgivare, Factory F&B repro och original, Printley tryckeri
Mediebyrå: Mindshare


Fölkets röst

Fokus: 34%

NK: 40%

AMF 24%


NK:s jakt på en förtrollad sko i kampanjen ”Sagolika skapelser” vann folkets röst den här omgången. Tätt följd av RBK:s Fokuskampanj och Forsman & Bodenfors ”Trubaduren” för AMF. 429 personer röstade.



Lista