Månadens alternativa Medier jun-aug 2018

Månadens alternativa Abby Priest plockar hem vinstern i Månadens alternativa medier/innovation med sin nya kampanj för Adobe. Tvåa blir Åkestam Holsts "Den sociala ölen" för Norrlands Guld och trea Nord DDB med "Marriage Unblocked" för Björn Borg.

Billy Andersson

Dela sidan:

The Lost Typography of Bauhaus

Kund: Adobe   Byrå: Abby Priest

2017 blev det succé för Abby Priest med Edvard Munchs penslar i Adobes Photoshop. Reklamprisskåpet fylldes till max.

Ingen engångsföreteelse.

– Det finns en strategisk del i det här, säger projektledaren Andreas Morne.

– Ambitionen är att hitta gamla kulturskatter som glömts bort och sen lyfta fram dem till dagens kreatörer.

Nästa kulturskatt som lyftes upp till nutiden var tyska typsnitt från 1920- och 30-talet. Designinstitutet Bauhaus gick i fronten för modernismen och institutets korta historia satt djupa avtryck inom design och arkitektur.

Men Bauhaus ogillades av nazisterna och stängdes 1932. Mycket av de som skapades blev inte slutfört och försvann i arkiven. Bland annat fem typsnitt som nu integrerats i ett typsnittsbibliotek i Adobe programsvit Creative Cloud.

Abby Priest var med och grävde upp typsnitten från arkiven och skapade kampanjen The Lost Typography of Bauhaus.

– Vi gav dem en historik och därför tror jag folk bryr sig, säger Andreas Morne.

Kampanjen riktar sig till kreatörer och har kreatörer som hjältar.

– Ja, där hade vi en del gratis.

Typsnitten är grundbulten i kampanjen och huvudmediet. Sen har Abby Priest gjort en storslagen film om projektet och tillsammans med Adobe tagit fram en tävling riktad till kreatörer.

De kom in över 2000 bidrag från hela världen.

– Det jag tycker är fascinerande är att vi fått enormt bra värden från tävlingen.

I juryn för Alternativ media/innovation tyckte en del att kampanjfilmen var aningen högtravande men gillade att fokus låg på att förbättra Adobes tjänst.

– Adobe står på kreatörernas sida, säger Mathias Wikström på RBK.

Sen återstår det om det blir fler kulturskatter som ska lyftas upp i Adobes programvaror.

– Kanske det, säger Andreas Morne.


Så tyckte juryn

Mattias Alfborger, Garbergs
Fin dokumentation och förlängning av konceptet att återväcka och förädla våra kulturarv som de påbörjade med penslarna. Lite väl svulstigt anslag i filmen men övergripande bra då typsnittet blir en budskapsbärare i sig som ligger nära målgruppens intresse.

Gabriella Karlsson, Creative Director på More Digital Studios
En fin fortsättning på Adobes Hidden Treasures of creativity-koncept där de hittar ytterligare en alternativ kanal inom sitt eget ramverk. Ett gediget projekt som jag tror och hoppas går rakt in i hjärtat av målgruppen. 

Julia Eriksson Animal
Abby Priest och Adobe fortsätter sin återupplivning av historiska designverktyg och de gör det med bravur. Från penslar till typsnitt, än en gång låter de produkten bli både mediet och hjälten. Snyggt, smart och, inte minst, relevant för målgruppen. 

Frida Helldén North Kingdom
En förlorad skatt återfunnen och det görs med bravur! Typsnitten som tagits fram påminner oss alla om en mörk tid i Europas historia.

Julia Gillgren HiQ
Kommunikation som likt Adobe tar politisk ställning utan att det blir förlöjligande eller plojigt är sällsynt. Kanske är just det här ställningstagandet inte det mest kontroversiella, men resultatet är väldigt snyggt.



Fakta

Anders Hellström, kreatör
Pontus Widell, kreatör
Oskar Hellqvist, creative director
Andreas Morne, projektledare
Cecilia Höglund, produktionsledare




Den sociala ölen

Kund: Norrlands Guld   Byrå: Åkestam Holst

Norrlands Guld ville slå ett slag för att ses på riktigt och lanserade en lite socialare öl under VM. De senaste match-relaterade inläggen printades direkt i ölets skum, med ett malt-baserat bläck. Inom sekunder från att något postades på Twitter så serverades det iskallt på fat. Tanken med tekniken var helt enkelt att ge folk en chans att följa matchen tillsammans, fritt från störiga mobiler.


Så tyckte juryn

Daniel Vaccino, copy
Joakim Khoury, ad
Bella Lagerquist, produktionsledare
Simon Lublin, copy
Hanna Brosch, digital strateg
Martin Noreby, ad
Ida Persson, pr-strateg
Fredrik Burman, projektledare
Johan Albrektsson, Go Fight! Fantastic!



Fakta

Mattias Alfborger, Garbergs
Kul. Men det är ändå ett innovativt sätt att förmedla ett budskap på.

Gabriella Karlsson, Creative Director på More Digital Studios
Det är fint när det finns utrymme för reklam att bli en positiv överraskning. Tycker kampanjen är på rätt plats vid rätt tillfälle och med innovativt optimerad teknik. Jag gillar hur de översätter en digital kanal till det analoga där de behåller twitters essens av snabbhet och den temporära relevansen.

Julia Eriksson Animal
Vissa idéer gillar jag extra mycket för att de faktiskt genomförs och inte lämnas i den kreativa slasken. Att inte bara tänka ”det vore kul att bygga en maskin som printar uppdateringar i ölskum” utan att också göra det, räcker långt för att få poäng i min bok. Och så råkar jag ju tycka om öl. 

Frida Helldén North Kingdom
Ett innovativt sätt att skapa värma känslor mellan den digitala och fysiska världen över en kall. 

Julia Gillgren HiQ

Ännu ett exempel på att gränserna mellan kommunikation och teknik blir suddigare och suddigare, och att det lönar sig att ha teknisk kompetens när man gör reklam. 




Marriage Unblocked

Kund: Björn Borg   Byrå: Nord DDB

Initiativet Marriage Unblocked grundar sig i att 87 procent av världens länder förbjuder samkönade äktenskap. Björn Borg tror på att sport är kärlek och kärlek är jämställt. Den första grundläggande rätten är att få älska vem man vill. Med Björn Borgs nya plattform Marriage Unblocked kan makten decentraliseras och öppna upp äktenskap för alla som vill gifta sig. Bröllopstjänsten är byggd på blockchain, teknologin bakom kryptovalutor som Bitcoin.


Så tyckte juryn

Mattias Alfborger, Garbergs
Fint sätt att aktualisera debatten kring att få äkta vem man vill som följer Björn Borgs kärleksfulla tema. Bra nyttjande av Blockchain-hypen. 

Gabriella Karlsson, Creative Director på More Digital Studios
Ett projekt med ett socialt engagemang som än en gång definierar vad Björn Borg står för. Att som varumärke kontinuerligt stå upp för vad man tror på är imponerande. Jag gillar även att blockchain vävs in i en reklamkampanj på ett oväntat sätt.

Julia Eriksson Animal
Det är 2018 och viljan att göra något med blockchain är stor. Men vad? Tja, kanske är det inte svårare än att stå upp för den grundläggande rätten att man ska få älska vem man vill. Det räcker så.

Frida Helldén North Kingdom
Put a (block) Chain on it! Bra och viktigt initiativ som måste diskuteras.

Julia Gillgren HiQ
För kallingar och trosor – mot statlig reglering av relationer. Björn Borg ger ett stort digitalt långfinger till alla bakåtsträvare och det är okonstlat och berörande. Hatten av!



Fakta

Andreas Dahlqvist, CCO
Fredrik Simonsson, kreatör
Anna Salonen, ad
Ida Jonsson, ad
Martin Lundgren, copy
Tove Andersson, copy
Hanna Ternström, projektchef
Victor Forsberg, projektledare
Susanne Johansson, pr
Robin Löthberg, social medier
Sebastian Reinbering, design
Felipe Fiuza, UX design





Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter, King

Det här måste man gilla

Ännu en gång blev det ett jurymöte fyllt av intressanta diskussioner om vad alternativa medier egentligen är. Är en produkt ett alternativt media? Och är en annorlunda filmidé det, eller fortfarande helt enkelt en film? Hur alternativt måste det vara?

Vi kom nog fram till att det inte finns något riktigt svar och med största sannolikhet kommer vi tillbaka till diskussionen nästa möte igen.

Vad vi kunde enas om var att Adobe ännu en gång gjort en kampanj som både är relevant, genererar intresse och skapar verkligt värde för dem man vill nå.

Under den fina praktiska idén att väcka digitalt liv i de vackra Bauhaus-typsnitten tolkade vi även in en samtidskommentar i valet av just Bauhaus och skolans historia. Att påminna om hur nationalistiska extremrörelser kan påverka kultur, kommunikation och utbildningsväsende är värt en extra eloge.

Vi uppskattade också Norrlands Gulds VM- tweets på öl. I det fallet var det ingen tvekan om att kanalvalet var alternativt. Nu vill vi se twitter-öl på betydligt fler platser. Potentialen är ju enorm! Tänk vad flott att kunna skicka ett raggningstweet på en öl till exempel.

Björn Borgs blockchain-lösning för samkönade äktenskap där sådana inte är tillåtna tyckte vi var en fin idé. Visserligen tror vi inte riktigt att de som vill ha ett äktenskap och inte ett partnerskap kommer att vara helt glada förrän de faktiskt får den rätten, men kampanjen är ändå ett tydligt ställningstagande och en viktig del i kampen vidare. Björn Borg ställer sig ännu en gång på den fria kärlekens sida. Det måste man ju gilla.

Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter, King

Lista

1. Abby Priest, ”The Lost Typography of Bauhaus”, Adobe
2. Åkestam Holst, ”Den sociala ölen”, Norrlands Guld
3. Nord DDB, ”Marriage Unblocked”, Björn Borg
4. Nord DDB, ”Wanderlust”, Daidalos
5. Forsman & Bodenfors, ”Stolta spårvagnar”, Västtrafik