Juryn lyrisk över Ikeas uppmaning att kissa på annonsen

Alt. media/innovation Ikea Pee Ad vinner i månadens kampanj – igen. Tvåa blir Garbergs Brisstjärna och trean kniper även den Åkestam Holst. Den här gången för EuroPrides radioreklam.

Dela sidan:

Ikea Pee Ad

Kund: Ikea   Byrå: Åkestam Holst

Ikea och Åkestam Holst gör det igen. Kissannonsen gör det igen – och vinner för andra gången i Månadens Kampanj hittills i år. Den här gången i kategori ”alternativa media/innovation”. Syftet med annonsen, som gick i Amelia, var att interagera med kvinnor som planerar eller funderar på att skaffa barn. Och såklart att visa dem Ikeas priser på barnmöbler.

Tanken var helt enkelt att kvinnor skulle använda annonsen som ett graviditetstest. Om hon visade sig vara gravid dök ett lägre pris upp på en spjälsäng än det som var förtryckt i annonsen.

Annonsen gick "bara" i Amelia. Varför inte i fler medier?
– Ja, det stämmer. Annonsen publicerades "bara" i Amelia. Men det som är unikt eller viktigt här är inte så mycket hur många publikationer annonsen har publicerats i initialt, men kanske snarare att vi utvecklat tekniken och innovationen för annonsen specifikt för vår kund, Ikea. Och vid behov kan givetvis fler införanden göras. Men att denna annons genererat enormt många andra publiceringar är ett faktum. Inte så illa. Printen är inte död. Det är kanske hur man tänker kring print som är det enda möglet i ämnet "printens död", säger Magnus Jakobsson, cd på Åkestam Holst.

Enligt Åkestam Holst har 22 procent av Sveriges befolkning har nåtts av budskapet genom att ha sett eller hört talas om annonsen.

– Den som säger att virala succéer inte längre kan ske organiskt gör kanske inte tillräckligt intressant kommunikation. Vi är väldigt stolta över att inte en enda visning är köpt. Om man bortser från själva annonsen, förstås, säger Evelina Rönnung, art director i projektet.

Vad hoppas ni få se för andra innovativa printannonser framöver i kölvattnet av Pee Ad?
– Svårt att sia om, men traditionell print går med all säkerhet att återuppfinna på en rad olika sätt. Till exempel såg jag nyligen en annons för Old Spice som gick att veckla ut till en full size-kavaj som doftade old spice. Oväntat och inspirerande, säger Magnus Jakobsson.

Vad finns det för gränser för vad vi kan använda printmediet till?
Finns nog i princip inga gränser alls, eftersom det vi idag kallar "printmediet" kommer att vara något helt annat om tre, fyra år. Svårt att säga hur, men om det inte innebär gränslösa möjligheter kommer jag att ha fel först om tre, fyra år. Så det är ett ganska smart svar på det viset. 


Så tyckte juryn

Mathias Wikström, vd på RBK: Ett okonventionellt grepp i en fråga som engagerar samtidigt som den inte kompromissar på relevansen i kampanjplattformen.

Julia Eriksson, copywriter på Animal: ”Åh nej, inte kissannonsen igen!”, hinner jag tänka när Ikeas print dyker upp bland bidragen. Att en annons blir så omtalad att jag hinner tröttna på den är onekligen ett gott betyg och något säger mig att det inte är sista gången den hyllas. För visst har den något extra och som innovativ förlängning av ett väletablerat koncept gör den verkligen sitt jobb.

Philip Arvidson, art director på B Reel: Odiskutabelt hög nivå på idé och pr-hantverk, som på gränsen till tjatig kommer att vara en återkommande referens de närmaste åren. Hatten av.

Frida Helldén, producent på North Kingdom: Oväntat, roligt och innovativt!

Mattias Alfborger, art director på Garbergs: Hög innovationsnivå med tydlig och relevant koppling till budskapet och konceptet. En bra första vinnare som definierar kategorin.



Fakta

Magnus Jakobsson creative director, Evelina Rönnung och Hugo Wallmo art directors, Kjell Månsson projektledare, Mimmi Morén produktionsledare, Ida Persson pr-strateg, Anna Forsberg formgivare, Nisse Axman motion graphic, Henrik Adenskog byråproducent film.




Lilla Stjärna

Kund: Bris   Byrå: Garbergs

Under julen 2017 byggde Garbergs en blå stjärna i Katarinahissen vid Slussen i Stockholm, för Bris räkning. Syftet var att synliggöra barns utsatthet på ett nytt sätt genom att stjärnan blinkade varje gång ett barn kontaktade Bris. Dessutom kunde man köpa Bris blå julstjärna på Åhléns och nätet.


Så tyckte juryn

Mathias Wikström, vd på RBK: Jag önskar jag hade gjort den själv men i brist på det är jag oerhört glad över att den blev gjord. En ny tradition till stöd för barnens rätt ser sitt ljus. En fixstjärna för omtanke som behövs.

Julia Eriksson, copywriter på Animal: Slussen må vara Stockholms ocharmigaste plats just nu, ändå blir det ytan för det som i min mening är vinterns finaste kampanj. Här lyckas man göra något tungt och jobbigt lite mer greppbart och man gör det med en hoppingivande symbol som tar sig långt utanför stadens gränser.

Philip Arvidson, art director på B Reel: Det är sorgligt att den här kampanjen behövs men den okonstlade idén och det fina tonläget gör den där klumpen i magen lite mindre och att det faktiskt känns helt okej att prata om julkampanjer i vårtider.

Frida Helldén, producent på North Kingdom: En viktig kampanj som prickar in rätt budskap och får oss alla att tänka till.



Fakta

Silvia Ernhagen kommunikationschef på Bris, Petter Ödeen creative director, Johanna Reis copywriter, Mattias Alfborger art director, Andreas Engstrand projektledare, Malin Boustedt produktionsledare, Beatrice Sztanska formgivare, Carola Edlund original, BT Repro, Haytouch retusch, Independent Dekor, Crosby, Folksam, Likehouse mediebyrå, Obeya PR pr-byrå, Åhléns, Stor&Liten, Babyland.




The Voice of change

Kund: EuroPride 2018   Byrå: Åkestam Holst

I en tid där allt fler glömt bort varför Pride-rörelsen existerar och många enbart ser festivalerna som en folkfest ville EuroPride 2018 påminna om vad det egentligen är de kämpar för: alla människors rätt att få vara den de är. Men i över 60 länder är det olagligt att justera sin könsidentitet, och därmed ett brott att vara sig själv. Så för att lyfta frågan om transpersoners rättigheter spelades ett meddelande med hjälp av Alex in. En transperson som genomgår en könskorrigering från kvinna till man. För varje testosteronspruta som Alex fick, gjorde vi en ny röstinspelning. Alla inspelningar kombinerades sedan till ett enhetligt meddelande och ett viktigt budskap. The Voice of Change är en innovativ radiospot som sammanlagt tog sju månader att färdigställa och som följer Alex livsförändrande resa från kvinna till man, enbart med hjälp av hans röst.


Så tyckte juryn

Mathias Wikström, vd på RBK: En viktig fråga. En fin idé. Ett tveksamt genomförande.

Julia Eriksson, copywriter på Animal: Ett starkt och viktigt budskap paketerat i en smart idé. Hade utförandet varit något skarpare tror jag den skulle kunna ha tagit sig ännu längre. Nu håller jag tummarna för att den når så många som möjligt.

Philip Arvidson, art director på B Reel: Självklar i enkelhet, och en idé som man imponerades av redan innan man ens hört verket.

Frida Helldén, producent på North Kingdom: Oerhört viktigt budskap, en kampanj som får alla att tänka till.

Mattias Alfborger, art director på Garbergs: Innovativ och emotionell idé där vi får följa en utveckling av en process som man annars kanske mer sällan tar del av och som är relevant för "produkten". Gåshud-nivå när man lyssnar och förstår bakgrunden. Stark som paket med berättelsen bakom, kan vara svårare att förstå som enskild enhet i vardagen i reklamblock.



Fakta

Stephanie Moradi copywriter, Eva Wallmark art director, Magnus Jakobsson creative director, Michaela Winckler produktionsledare, Karl Wikström planner, Ida Persson pr-specialist, Eskil Lundberg klippare på Åkestam Holst, Daniel Kilgren, Karolina Kilgren och Olle Eronn ljud på Flickorna Larsson.





Kan man vinna allting?

Hur många priser får en och samma enhet vinna egentligen? Det är en fråga som jag tror kommer att diskuteras lite varstans i vår. Det är nämligen väldigt tydligt att det inte går att sätta ett enkelt likhetstecken emellan tävlingskategorier och verkligheten.

Den kategori nio branschkollegor och jag har att bedöma det här året är Alternativa media och Innovation. I vårt första möte var det naturligt att kategorins avgränsning blev den första diskussionspunkten. Vad är Innovation? Är något kanske mer PR än Innovation? Vad är alternativa media? Måste det vara både och? Eller kan det vara en innovation i en så traditionell kanal som ett magasin? Ja, ni fattar.

Som ni ser tyckte vi att en innovation i en annons är tillräckligt alternativt för att platsa på toppen. IKEAs kiss-annons var en klar vinnare. Den är ett tydligt exempel på hur innovation, klassisk annonsreklam och PR kan samverka och lyfta kampanjer till något utöver det vanliga. Uppenbarligen är vi inte ensamma om att tycka så, annonsen har redan vunnit andra kategorier i Månadens kampanj och plockat hem hela fyra Guldäggsnomineringar.

Den här sortens samverkan mellan vad som tidigare setts som olika discipliner är vardag idag. De som har anpassat sina byråer och sitt arbetssätt efter den verkligheten är uppenbart de som lyckas leverera bäst värden till sina uppdragsgivare.

Även andraplatsen, BRIS lilla blåa stjärna är ett exempel på hur mycket större kampanjer blir med det där lilla extra. Den blåa stjärnan som blinkade över Stockholm lös rakt in i våra hjärtan.

Generellt var det en hög nivå på de tävlande bidragen. Jag är övertygad om att vi kommer att se flera av dem belönas i en bredd av tävlingar och kategorier i vår. Och det är inte mer än rätt.

Hedvig Hagwall Bruckner är copywriter på King och ordförande i Månadens alternativa media/innovation.

Lista

1 Åkestam Holst, Ikea, ”Ikea Pee Ad”
2 Garbergs, Bris, ”Lilla Stjärna”
3 Åkestam Holst, EuroPride 2018, ”The Voice of Change”
4 Åkestam Holst, Pressbyrån, ”Lussekorven”
5 Prime, Visit Sweden, ”72 Hour Cabin”