Bytte prislapp mot organdonationskort – för att uppmana till återvinning

Månadens alt. Media ANR BBDO vinner månadens alternativa media med Beyond Retros "The Organ Donor Price Tag". Tvåa Blir Gullers Grupp för Tipsomaten och trea Åkestam Holst för köksautomaten.

Dela sidan:

The Organ Donor Price Tag

Kund: Beyond Retro   Byrå: ANR BBDO

The Organ Donor Price Tag gjorde om en enkel prislapp till ett organdonatorskort, eftersom de ville visa att de tar återvinning på dödligt allvar.

– Vi tänkte på återvinning ur ett större perspektiv och insåg då att organdonation faktiskt också är återvinning – som räddar liv. Sedan ville vi använda en outnyttjad yta eller utrymme som inte nått sin fulla potential, en yta som man är i naturlig kontakt med och som därför kan få oss att agera. Ja, typ "nudging" alltså, säger Fabian Lakander, art director på ANR BBDO.

Beyond Retro uppmanar sina konsumenter att använda plånboken som förvaringsplats för taggen.

– Det finns massor av bra tjänster där man kan regga sig som donator. Bland annat på internet med hjälp av BankID. Men vi förstod rätt snabbt att steget känns för långt för att göra det. 80 procent av Sveriges befolkning vill bli donatorer, men det är bara 15 procent som är det. Så vi kände att vi behövde göra det riktigt enkelt för folk. Genom att möta kunden vid rätt tidpunkt och bokstavligen lägga donationskort i handen på dem så lyckades vi göra steget minimalt. Om man signerar kortet och lägger det i sin plånbok så är man en juridiskt giltig organdonator, säger Fabian Lakander.

– En annan grej som är intressant är att Richard Thaler har precis vunnit Nobelpriset i ekonomi för det här sättet att tänka på, "nudging", alltså. Vi hade inte en aning om hans teorier, men det var härligt att veta att man tänkt smart för en gångs skull.

Byttes prislapparna ut i särskilda butiker eller samtliga?
– Prislapparna byts ut i samtliga butiker i Sverige, förutom i Malmö då den butiken räknas som outlet. Prislapparna byts ut successivt i takt med att nya plagg kommer ut i butiken. Från en miljösynpunkt känns det inte bra att byta ut och bara slänga de gamla lapparna, säger Urban Wirdheim, copywriter på ANR BBDO.

Vet ni hur många som fyllt i donationslappen?
– Hur många som har fyllt i donationskortet kan vi aldrig veta, men vi vet att Beyond Retro säljer ungefär 300 plagg med organdonationskort om dagen – det innebär 300 potentiella donatorer varje dag. Det är mäktigt. Och om man inte köper något, fungerar prislappen ändå som en påminnelse om att bli organdonator, vilket är bra, säger Urban Wirdheim.

Hur gjorde ni gör att sprida informationen om prislappen?
– Vi teamade upp med den ideella föreningen MOD - Mer Organdonation, för deras expertis kring organdonationsfrågan och det samarbetet fick oss att känna att vi var på väg åt rätt håll. Vi hade en väldigt begränsad mediabudget, men vi litade på styrkan i idén och att prislappen som sitter på alla Beyond Retros plagg är en bra reklamyta i sig. Med hjälp Beyond Retros sociala kanaler, butiker och MODs nätverk samt hederlig pressbearbetning såg vi ganska snabbt ett genomslag för kampanjen, både i Sverige och utomlands. Andra kampanjveckan kunde vi till exempel se att omnämningar av frasen "organdonation" hade ökat med 263 procent, säger Jenny Canborn, PR-specialist på ANR BBDO.

Vad har ni fått för respons?
Väldigt positiv respons. Från press, branschpress internationellt och från Beyond Retro själva. Den kanadensiska ägaren hade tydligen börjat gråta när han såg casefilmen. Han är en riktig miljökämpe och har jobbat med återvinning i hela sitt liv, så han blev väldigt rörd, säger Jenny Canborn.

Se casefilmen här.


Så tyckte juryn

Robert Pihl, medgrundare och ad, Out of Office: Vi ser många samarbeten där företag "pressar" in sina CSR-aktiviteter utan egentligen relevant koppling till sin verksamhet. Inte för att relevansen egentligen är det viktigaste, men kan man lösa båda så vinner man ju hjärtan både internt & externt. Som detta, som gav högsta betyg.

Jakob Westman, ad, Kärnhuset: Kusligt bra idé, en sån där man blir riktigt avundsjuk på. Till skillnad från alla företag som stöttar generella välgörande initiativ så har man här hittat en partner och ett ämne som delar samma exakt DNA som Beyond Retro.



Fakta

Fabian Lakander art director, Nayeli Kremb creative, Urban Wirdheim copywriter, Channa Rogsten projektledare, Jenny Carnborn pr, Giustina Guaraglia produktionsledare.




Tipsomaten för #Backabarnen

Kund: ECPAT Sverige   Byrå: Gullers Grupp

Tipsomaten syftade till att skapa engagemang och förståelse för en fråga som annars är för tung att ta till sig: sexuella övergrepp mot barn. Idag stödjer inte Sveriges datalagringslagar ECPAT:s och polisens arbete med att utreda sexualbrotten mot barn som sker över nätet. Det behövs en förändring, tycker ECPAT.


Så tyckte juryn

Robert Pihl, medgrundare och ad, Out of Office: Bra sätt att locka fram både föräldrar och barn till denna installation. Ingen blir oberörd och alla kommer sträva åt att lösa denna saknade lagstiftning.

Jakob Westman, ad, Kärnhuset: Fin och gripande gestaltning av Ecpats verksamhet. Kanske att installationen skulle tjänat på ett ord med snabbare och tydligare associationer är just "Tipsomaten". Min hjärna tog en onödig omväg via fotboll och trav.



Fakta

Cajsa Correa produktionsledare, Rebecka Berntson Eskilstorp kundansvarig, Victoria Lamppa art director, Jacob Lindberg copywriter.




Ikeas köksautomat

Kund: Ikea   Byrå: Åkestam Holst NoA

Under Ikeas paroll där livet händer vill man vara där livet händer, alltså mitt i vardagsstressen. Denna gång kunde Stockholmare handla köksgeråd direkt ur en Ikea-automat på Hötorgets tunnelbanestation. Automaten visade tillgängligheten till Ikeas nya, centrala köksutställning som väntade runt hörnet.


Så tyckte juryn

Robert Pihl, medgrundare och ad, Out of Office: Självsäkert och kul sätt att lyfta deras köksförsäljning. Åkestam levererar hela 2017.

Jakob Westman, ad, Kärnhuset: Fin och oväntad indragare till den nya köksbutiken. Älskar formuleringen "Skaffa ett nytt kök till din nya vitlökspress".



Fakta

Magnus Jakobsson creative director, Emelie Lundin och Martin Noreby ad, Emily Bjerner och Simon Lublin copys, Sara Bellafesta, Jens Broman och Magnus Petersson formgivare, Mikael Grenros planner, Mimmi Grafström projektledare, Mimmi Morén produktionsledare.





Katja Janford.

Katja Janford: Hade en gymnasieklass kommit fram till samma sak?

Vi avslutar året med samma diskussion som vi började med. Vad är alternativ media? Ja, hur långt är egentligen ett snöre? Det som har varit svårt från början är just att ställa kategorin mot idéhöjd, många bra idéer har skickats in, men de har inte alltid kunnat klassas som alternativ media. Å andra sidan har vi haft en del alternativ media-idéer där idéhöjden inte varit på topp.

Men trots att kategorin är svårbedömd enas vi om att den behövs. Den utmanar branschen och alla oss som jobbar i den. Den ger bra idéer som annars riskera att falla mellan stolarna en chans att synas. Och när det väl kommer en vinnare, så känns det ofta i magen.

Så var det denna omgång. Ni vet den här smått avundsjuka känslan "varför har inte jag kommit på det här?". Så kändes det. Grattis ANR BBDO och Beyond Retro till en fin kampanj "The Organ Donor Price Tag". Hade det varit att dra det för långt om man faktiskt kunnat köpa en tröja och betala med sin njure? Kanske.

Jag ser framemot nästa år och fler alternativa idéer. Men jag skulle också önska en alternativ jury, bara för att göra det hela just lite mer alternativt. För vi har våra tränade ögon och precis som Rikard Linder inledde sin kommentar till månadens film förra omgången: Hur mycket spelar historien roll egentligen? Jag tror den spelar stor roll, större än vi tror och kanske vill medge. Om man byter avsändare till en likvärdig och byrån till en annan, skulle vi röstat likadant? Om en byrå gjort fantastiska saker för en kund det senaste året, är vi då inte lite snällare när vi bedömer detta bidrag? För visst borde väl även detta bidrag vara fantastiskt?

Hade resultatet varit detsamma om en gymnasieklass från Eslöv fått bedöma månadens kampanj, parallellt med en reklamjury? Jag tror inte det alla gånger. Ofta, absolut. Och för mig är det just det som är det fina med kreativitet, det är inget man kan äga eller egentligen bedöma bättre än någon annan. Skippa reklamhistoriken, byrån och budgeten och bara låta idén stå för sig själv, det kan vi inte göra till 100 procent tror jag, trots att vi tar vårt juryarbete på högsta allvar. Men oavsett jury tror jag att omgångens vinnare för alternativ media hade varit densamma. Så grattis än en gång.

Och god jul allesammans!

Katja Janford, copywriter på Saatchi & Saatchi

Lista

1. ANR BBDO, Beyond Retro, ”The Organ Donor Price Tag”
2. Gullers Grupp, Ecpat Sverige, ”Tipsomaten för #backabarnen”
3. Åkestam Holst, Ikea, ”Ikeas köksautomat”
4. Saatchi & Saatchi, Orkla Foods, ”Kolla en extra gång”
5. Wenderfalck, Blizzard, ”The Haunted Experience”
6. Magic Circle, Landsting, kommuner och Länsstyrelsen i Sörmland, ”Din kropp är din”