Tavlorna visar hemlösa var de kan sova – guld värt

Månadens alt. media/innovation Prime slog två flugor i en smäll – de visade möjligheterna med Clear Channels digitala tavlor samtidigt som hemlösa fick hjälp att hitta härbärgen. Det gav dem en förstaplats i årets första Månadens alternativa medier/innovation.

Yasmine Winberg

Dela sidan:

The Out of Home Project

Kund: Clear Channel   Byrå: Prime

Uppdraget? Att visa på de digitala tavlornas möjligheter att skräddarsy och realtidsregissera sitt budskap. Hur gör man bäst det? Ett sätt är att använda tavlorna för information åt hemlösa.

Det är nämligen så att Stockholm Stad öppnar tillfälliga härbärgen när temperaturen understiger sju minusgrader, men få hittar dit. Genom att aktivera informationen med avstånd och tid på tavlorna när temperaturen kröp under minus sju hittade kanske en och annan hemlös in till värmen.

– Vi hade hela tiden en ambition att göra något mer än bara en ball teknisk lösnäsa. Så vi började med att ta reda på vilka tekniska möjligheter som fanns, för att sedan se hur vi kunde gifta ihop det med Clear Channels mål med att bli en betydande samhällsaktör, säger Hanna Belander, cd på Prime.

Vet ni om tavlan faktiskt hjälpt hemlösa?
– Det vi vet hittills är att det har dykt upp många nya personer hos våra samarbetspartners och att jullunchen i Kungsträdgården och julbadet i Sundbyberg var mer välbesökta än någonsin. Dessutom har fler anmält sig som volontärer och donerat saker.

Flera i juryn funderade kring språket - de menade att många hemlösa inte kan engelska. Fanns det funderingar på att göra tavlan på olika språk?
– Absolut, det var något som vi vände fram och tillbaka flera gånger, inte minst med våra olika samarbetspartners, för att till slut landa i att vi kör på svenska och engelska.

Hur fick ni den här idén?
– Som de flesta idéer, man går igenom ett par dåliga, kommer på en som "har något" men vet inte exakt hur man ska landa den, fortsätter vrida och vända på de dåliga, kommer på några nya, för att sen gå tillbaka till "den som har något" och plötsligt inse hur den ska vässas för att bli geni. Och som alltid, det är ett gemensamt arbete där alla i teamet bidrar med några pusselbitar var.

Initiativet visade på Clear Channels egna digitala tavlor runt om i Stockholm, vilket motsvarar en medieinvestering på 4,5 miljoner kronor.


Så tyckte juryn

Nico Bonassi, digital chef på RBK: Med The Out of Home Project rullar Clear Channel ut en kvartett av argument för förstaplatsen: Man påvisar de digitala tavlornas möjligheter och kittlar reklamarnas kreativa ådra – men kanske viktigast av allt gör man gott och befäster sin roll i samhället. I efterhand känns det som ett självklart nedslag och det är däromkring juryn enhälligt landar i hur hela-varvet-runt-bra detta är.

Johanna Reis, copywriter på Garbergs: En fin kampanj förstås, och säkert toppen som införsäljningsmaterial när Clear Channel ska sälja stortavlor. Men om man inte hade fått bakgrunden förklarad för sig så hade den nog mest passerat som en infotavla.

Kristoffer Åkesson, digital strateg på KAN: Genom att adressera en aktuell fråga när den är som mest angelägen och som bonus visa på möjligheterna man erbjuder sina kunder knyter Clear Channel ihop säcken i ett kylslaget Stockholm. Vi har sett digitala tavlor som interagerar med sin omgivning förr, men då oftast med kommersiella budskap. Detta är något annat, och viktigare.

Ida Colliander, kreatör på B Reel: Istället för att säga att man bryr sig så låter man sina handlingar bevisa det. Det tycker jag är rätt väg att gå. Väldigt fint projekt som gör skillnad på riktigt och samtidigt tydligt demonstrerar produktens fördelar.

Anders Hellström, kreatör på Abby Priest: Absolut, månadens första plats lyckas med bravur att belysa produktfördelarna med Clear Channels digitala utomhustavlor. MEN den lyckas även med något mycket större. Den får mig, som i kasinoreklamstider på riktigt börjat ifrågasätta utomhustavlornas existensberättigande, att vackla. Har utomhustavlan någonsin varit viktigare?

Linnéa Gardefjord, ad på King: Fläckfri och funktionell. Rätt tonvikt mellan att hjälpa folk och kränga funtioner i annonstavlor.



Fakta

Arbetsgrupp: Hannes Kerstell kundansvarig och pr-strateg, Jennie Körnung projektledare, Hanna Belander cd, Felix Holfve ad, Robin Wiman ad, Daniel Wahlström senior mediespecialist på Prime, David Klagsbrun pr- och kommunikationschef, Ola Klingenborg nordeuropachef på Clear Channel, Charlotte Lindqvist executive Producer, Alexander Falkhammar creative developer på Bannerboy.




Out of Home

Kund: Sector Alarm   Byrå: Åkestam Holst

På vintern, när det är mörkt, ökar inbrotten. När människor dessutom ofta är bortresta över jul och nyår uppkommer ett ypperligt tillfälle för inbrottstjuvar. Men är alarmet tillräckligt bra går det att känna sig trygg ändå.

För att föra det i bevis tog Åkestam Holst och Sector Alarm hjälp av en familj i Huddinge – mitt i ett av landets största villaområden. Där monterades en stor och lysande utomhustavla – med information om att familjen var bortrest.


Så tyckte juryn

Nico Bonassi, digital chef på RBK: Ett kaxigt, kul och vid tillfället högaktuellt sätt att kommunicera trygghet. Möjligtvis bara Grinchen och konkurrenter till Sector Alarm som surnade till när de klev förbi det där huset i Huddinge.

Johanna Reis, copywriter på Garbergs: Det här var min personliga favorit den här omgången. Så enkel, men kittlande kaxig. Klockren.

Kristoffer Åkesson, digital strateg på KAN: Uppfriskande sätt att skapa intresse för trygghetsskapande, men tråkiga frågan hemlarm. Styrkan i idén ligger i den oväntade, men väldigt relevanta placeringen i ett villaområde där potentiella kunder rör sig. Troligen har historien om huset spridit sig i grannskapet och genererat en del nyfikna förbipasserande.

Ida Colliander, kreatör på B Reel: Det är härligt när namnet på en idé gör idén ännu bättre, när dubbeltydigheten gör det starkare. Och det visar sig att det fanns mycket att göra med just begreppet "Out of Home". Gillar den roliga och raka enkelheten i den här idén.

Anders Hellström, kreatör på Abby Priest: Månadens tvåa är lika enkel som briljant. Pluspoäng för den återhållsamma filmen som, utan att jag kan sätta fingret på exakt vad, har NÅGOT som känns kul i magen.

Linnéa Gardefjord, ad på King: Behöver inte vara svårare än så här! Tydlig idé. Älskar neonrör. Hur snyggt?



Fakta

Arbetsgrupp: Magnus Jakobsson creative director, Hugo Wallmo art director, Petter Nylind copywriter, Sara Clewemar projektledare, Camilla Ryttare produktionsledare, Henrik Sjödin planner på Åkestam Holst, John Müllersdorf teknisk rådgivning Stream Nordic, Anna Tanser producent BKRY, Nisse Axman motion designer BKRY, Helene Löfgren marketing director, Linda Karlsson kampanjansvarig, Emelie Larsson digital marketing specialist, Rasmus Hvorslev Billeschou digital marketing specialist, Mia Maria Wignäs grafisk formgivare, Anna Jonsson group marketing director på Sector Alarm.




Swedish Design Museum - The Home Viewing Exhibitions

Kund: Visit Sweden   Byrå: Volontaire

Visit Sweden ville göra hela Sverige attraktivt som designdestination för utländska turister samtidigt som man ville tillgängliggöra svensk design. Därför skapades museum av folks vanliga svenska boenden – genom att kapa bostadsvisningar. Det kom sig av insikten att svenskar sällan bjuder hem främlingar – förutom när bostaden ska säljas.


Så tyckte juryn

Nico Bonassi, digital chef på RBK: Smart idé som splittrade juryn kring till vilken grad den gjorts förut. Ett utförande som är gott – men som kunde smakat ännu bättre. Tillräckligt bra för en tredjeplats.

Kristoffer Åkesson, digital strateg på KAN: För alla Hemnet-knarkare på jakt efter nästa nivå av fix. Smart att guida till handplockade objekt där representativ svensk design kan upplevas i verklig miljö. Och vem har sagt att ett museum behöver finnas på en och samma plats?

Ida Colliander, kreatör på B Reel: Mycket bra insikt och fin idé. Men för mig ligger storheten i att betrakta svenska hem som designmuseum och kanske skulle man lämnat Hemnet och visningar utanför för att inte låta det drunkna i för många (ganska gjorda) lager.

Anders Hellström, kreatör på Abby Priest: Jadå! Sverige fortsätter hitta innovativa sätt att nyttja digitala plattformar för att belysa de många fördelarna med världens bästa land. I mitt tycke, kanske den mest kreativa lösningen den här omgången. Men frågetecken om idéens originalitet uppstod i jurygruppen. Synd på så rara ärtor.

Linnéa Gardefjord, ad på King: Kan man göra en till kampanj på Svergie? Ja, det kan man. Grattis!



Fakta

Arbetsgrupp: Lina Edenfelt Holst producent, Samuel Skwarski pr/creative, Klaus Hahn kundansvarig, Erik Filén pr/creative, Rasmus Nilsson cd, Joakim Hutchinson-Kay copywriter, Angelica Strömbäck Ek designer, Felix Jaak Nilsson ad, Joakim Runesson planner, Josefina Bergström projektledare, Hannah Håål producent,Malin Czernik digital development manager Visit Sweden, Åsa Ericson communication manager, Vincent Vukovic head of social media, Jennie Skogsborn Missuna chief experience officer, Lotta Olofsson head of pr & influencer management.





I den här kategorin belönas de enda idéer en reklambyrå snart kan sälja

Alternativa media och innovation. En kategori vars villkor inte diskuterades nämnvärt av juryn bestående av över genomsnittet smarta branschkollegor. Ett tecken i tiden kanske; det är trots allt i den här kategorin vi kommer stöta på 2019 års mest relevanta kommunikation.

De bästa reklamfilmerna tar sig till toppen av internet och förföljer oss. Oavsett medie, oavsett skärm – de går inte att gömma sig från. Den här kategorin handlar om just dessa idéer. Epokgörande idéer i gränslandet. Idéer som vägrar anpassa sig till det redan existerande. Idéer så banbrytande att de är omöjliga att föreställa sig. Och för att vara helt uppriktig: de enda idéer en reklambyrå snart kan sälja för pengar.

Så när kulturen (snarare än media) får diktera villkoren, vad belönas?

På tredje plats hamnade The Home Viewing Exhibitions för Swedish Design Museum. En smart och kreativ idé. Hel och ren. Smolket i glädjebägaren är delar av utförandet, tycker jag. Det blir liksom ytterligare ett exempel på att det inte går att kurera "svenskhet" utan präktigt resultat. Sverige består av mer än söderlyor med pussy power-tavlor och faluröda bullerbydrömmar. Men oavsett vad man tycker om det - idén är klart värd ett brons.

På andra plats placerade juryn Out of Home för Sector Alarm. Vilken charmig lösning. Min personliga vinnare! En småkontroversiell gestaltning av ett hemlarm, innehållandes precis lagom dramatik för att bli intressant att se på. Kreativt, nytt och modigt av Sector Alarm.

Och på första plats hittar vi The Out of Home Project för Clear Channel. Välgörande produktdemonstrationer i all ära, men den här typen av solida bidrag förtjänar att belönas. Jag har aldrig tyckt att samhällsförbättrande kommunikation är mer värd än kommunikation som t.ex "bara" underhåller, men ibland kan det konkreta värdet av en idé helt enkelt bli oemotståndligt. Det är vettigt, på gränsen till tråkigt, men fan så bra det är ändå. Det får ni hålla med om.

Grattis alla vinnare!

Evelina Rönnung, ad på Forsman & Bodenfors

Lista

1. Prime, Clear Channel, "The Out of Home Project"
2. Åkestam Holst, Sector Alarm, "Out of Home"
3. Volontaire, Visit Sweden, "Swedish Design Museum - The Home Viewing Exhibitions"
4. Edelman Deportivo, Coop, "Old Milk"
5. Nord DDB, Delicato, "Löftet"