Burger Kings skämtande om Big Mac – guld värt

alt.media/innovation Att pika sin konkurrent går hem i jurysammanhang. Burger Kings skämtande med Big Mac tar hem vinsten i månadens alternativa media/innovation.

Yasmine Winberg

Dela sidan:

Not Big Macs

Kund: Burger King   Byrå: Ingo

När McDonald's förlorade mot den irländska hamburgerkedjan Supermac's i den europeiska varumärkesdomstolen var det fritt fram för alla att använda begreppet "Big Mac". Eller? Domen fick i alla fall konkurrenten Burger King att passa på att skoja med sin största rival.

Resultatet blev en produktserie kallad Not Big Macs, som syntes på menytavlor hos fyra restauranger i Stockholm. På dem framgick det att produkterna var allt annat än Big Mac, bland annat för att Burger King flame-grillar sina burgare. Burgarna fick namn som:

"Big Mac-ish but flame-grilled of course"
"Like a Big Mac but actually big"
"The burger Big Mac wished it was"
"Kind of like a Big Mac but juicier and tastier"
"Anything but a Bic Mac"

– Jätteroligt. Det är alltid kul att vinna, inget man tröttnar på, säger Björn Ståhl, ecd på Ingo.

Hur har McDonald's reagerat på det här?
– Förhoppningsvis med ett leende, vi gör ju detta med en stor portion humor och hoppas att dom tänker så också.

Det finns ju en risk att McDonald's tjänar på att deras mest kända produkt syns även hos konkurrenten. Vad tänker du om det?
– Det bjuder vi gärna på i så fall. Det viktiga är att Burger King får ett uppsving och det märker vi tydligt efter varje kampanj. Det är ett varumärke som går bra nu.

Efter att ni lanserade kampanjen fick en jurist ut och sa att detta var tydligt varumärkesintrång. Hur tänkte ni kring det innan ni lanserade kampanjen?
– Som jag sade då – det får stå för den personen. Självklart kollade vi upp det innan och gjorde bedömningen att detta var på rätt sida. Och det har inte blivit något efterspel överhuvudtaget.

Sedan ni tog över kontot för Burger King har vi hunnit se flera blinkningar mot McDonald's. Vad blir nästa tilltag?
– Om vi tror att det gynnar Burger King så gör vi gärna ett nedslag, oavsett vem eller vad som står på andra sidan. Klart att vi har nya idéer på gång, håll utkik.


Så tyckte juryn

Linnéa Gardefjord, ad på King: Lättuggat(ånej!) och enkelt! Det här är ju kul!
Skådespelarinsatsen i casefilmen kanske inte var fem av fem men idén gillades.

Nico Bonassi, digital chef på RBK: Högaktuellt, relevant och produktnära, retfullt med glimten i ögat. Det går att säga stora saker om detta lilla nedslag men summerat är det väldigt vasst att från egna menyskärmar i Stockholm skapa armspann nog att snärta konkurrenterna och nå ut världen över.

Kristoffer Åkesson, strateg på KAN: För att vara framgångsrik i snabbmatsbranschen gäller det bland annat att vara just det - snabb. Kombinerar man det med en dos mod kan man agera på tillfällen som detta och grilla konkurrenten över öppen eld och på köpet få rejält med uppmärksamhet för sitt stunt.



Fakta

Arbetsgrupp: Björn Ståhl ecd, Max Hultberg ad, Magnus Ivansson copywriter, Marie Pohl projektledare, Simon Stefansson planner, Stefan Kindgren tech director på Ingo, Iwo Zakowski vd och Erica Mattsson marknadskoordinator på Burger King.




The E.V.A. Initiative

Kund: Volvo Cars   Byrå: Forsman & Bodenfors

Kvinnor löper större risk att skadas vid bilolyckor än män, enligt flera studier. I ett försök att förbättra jämlikheten bland biltillverkare samlade Volvo ihop all data från sin säkerhetsforskning, som pågått i över 40 år, och skapade ett digitalt bibliotek från mer än 43 000 krockar och 72 000 personer.

Siffrorna gavs ett ansikte och visade hur orättvisan påverkar kvinnor på ett personligt och direkt sätt. Kampanjen släpptes genom film, print, sociala medier, utomhus och PR och gjordes för att fira Volvos 60-årsjubileum av trepunktsbältet.


Så tyckte juryn

Linnéa Gardefjord, ad på King: Intressant forskning! Uttagen var inte de mest fängslande i mina ögon. Caset tangerar att bli spretigt och idén otydlig, även om ingången är superenkel. Hoppas de fortsätter och gör ut kommunikation på detta.

Nico Bonassi, digital chef på RBK: Ögonöppnande och högst stärkande av Volvos ståndpunkt som säkerhetsfokuserat. Samt väldigt bra att data som kan rädda liv delas. Bara det!

Kristoffer Åkesson, strateg på KAN: Med en brief som går ut på att uppmärksamma 60-årsjubileet av trepunktsbältet och en lösning som landar här har såväl arbetsgrupp som beställare gjort en imponerande jobb. Forskningen som gjorts för att kunna tillverka säkrare bilar för alla används nu också till att befästa sin position som ledande inom säkerhetsområdet. Open source spelar återigen en viktig roll i ett företags "do-better-ambition".



Fakta

Arbetsgrupp: Karl Risenfors, Leo Dahl, Adam Ulvegärde & Sophia Lindholm art directors, Hampus Elfström, Simon Lublin & Jacob Nelson, copywriters, Magnus Wretblad account supervisor, Katarina Klofsten & Ewa Edlund account executive, Lena Sellman agency producer, Maja Bredberg & Bjarne Darwall PR, Trine Keller-Andreasen & Daniel Sjöstrand planner, Peter Gaudiano web strategist, F&B Inhouse web design, Martin Joelsson & Ingrid Arnsand Jonsson artwork på Forsman & Bodenfors, Mindshare media agency, Laerke Herthoni director, Joel Rostmark producer, New Land production company, Rasmus Videbaek D.O.P, Amy Gardner choreography/dancer, Johan Söderberg editor, Erik Torell & Therese Engberg executive producer, Goodbye Kansas VFX production, Anton Söderhäll VFX executive producer, Linda Öhlund VFX producer, Joel Lindman VFX supervisor, Laurent Clermont CG director & creative, Filip Orrby FX lead, Framestore grade, Simon Bourke colourist, Chris Anthony senior colour producer, Factory Studios sound design, Jon Clarke sound design & mix, Lucy Spong audio producer, Rajdarn Elderado online, Moa Looft online post-producer, Superstudios CGI STILLS, Without You (feat Kerry Leatham)" music composition, Lapalux Performed by, Ninja Tune Ltd. / London Master rights owned by, Just Isn ́t Music Ltd. /London Publishing rights controlled by Louise Ahlström client.




The Non Violence Torrent

Kund: Non-Violence Project   Byrå: Animal


Så tyckte juryn

Linnéa Gardefjord, ad på King: Det finns nått rent i den här idén, men vi i juryn gick vilse i tankar som "är det verkligen ett probelm med 3D-printade vapen?" och "tror ni verkligen de som möttes av den här tog till sig budskapet?".

Nico Bonassi, digital chef på RBK: Idén om att nå ut via en spion-torrent är kittlande. Hur mycket detta nedslag understryker fredliga lösningar och gör faktisk skillnad är däremot oklart. Men lite uppmärksamhet skapas ju trots allt och helheten är stark nog att ta tredjepallen.

Kristoffer Åkesson, strateg på KAN: Ett störmoment. Det är precis vad detta är. Den som vill ladda ner en fungerande ritning kommer att hitta en några klick bort, men detta är likväl smart förpackat på den plats där distributionen ofta sker. Och som sagt ett störmoment. Den bredare kommunikationen som syftar till att skapa debatt är i mina ögon inte vass, men det är ett hedervärt initiativ.



Fakta

Erik Lindqvist creative director, Herman Vieweg & Gustav Lindberg
creative/art director, Filip Biel strategist, Olivia Ahlqvist project manager, Madeleine Hollsten head of production Beatrice Helin production manager, Felix Sarwe Grankvist designer, Nermin Ali PR-specialist, Sofie Gustafsson, PR account director, Andreas Wannerstedt 3D-artist, Isak Lindberg film director, Viktor Skogqvist DOP, Jesper Wahlqvist 1-AC, Samuel Gonzales electrician, Joel Nyberg sound design, Fredrik Wannerstedt photographer Jacob Sempler creative.





Den ständiga jakten på originalitet

En gång för längesedan sa någon: "Men Evelina, du vet väl att det inte finns några helt nya idéer? Allt är gjort!" Det fanns alltså bara ett begränsat antal idéer, och nu fick jag beskedet att de tyvärr tagit slut. Så naivt att tro att det fanns idéer kvar till mig, där jag stod och knackade på dörren till reklambranschen med originalitet som enda erbjudande.

I motsats till idén om originalitet står allmän tanklöshet och att godtyckligt anta vad som ur en eller annan synpunkt verkar vara den mest lämpliga lösningen på uppgiften, och ur det har inga bra idéer uppstått. Någonsin.

Originalitet är att arbeta gränsöverskridande utan regler och förebilder, att tvingas vara sitt eget ideal och kompromisslöst försvara sin rätt till tankefrihet. Har man höga ambitioner inom området vi alla gett oss in på kan man inte godta rådande smak och fastlagda lagar utan debatt.

Originalitet handlar inte om att använda ny teknik bara för att möjligheten existerar. Inte heller om att uppfinna något. Livets alla teman har redan gestaltats i reklamens värld ändå. Grundämnena en kreatör kan jobba med är konstanta, det är sammansättningarna som är oändliga.

Det är tyvärr inte heller så enkelt som att "tänka tvärtom"; det är förvisso originellt att vara tondöv i en kör av rensjungande, men falsksång berör sällan de stora massorna.

Min erfarenhet är att originella kreatörer med genianspråk gång på gång vågar kolonisera okända områden med hjälp av intuition och gränslös fantasi. Helt obehindrat slår de läger i främmande sfärer för att kombinera det redan kända på ett okänt sätt, och plötsligt har en unik idé uppstått.

I strävan efter originalitet bör man ha en nästan medveten ovilja mot all logik, och ständigt försäkra sig om att ens idé har ytterst få anknytningspunkter till såväl föregående som efterföljande idéer. Det är inte en modell för den arbetsskygga precis, kaloriförbränningen är rätt hög när man springer utan karta och kompass.

Till sist behövs mod. För att klara av att lösgöra sig från det fasta och förväntade krävs att man vågar ge uttryck för sin egen röst. Och att den rösten har riktning och känsla. Något som för de allra flesta kommer med kunskap och erfarenhet - men för andra med födseln. Vill man dessutom tänka stort, högt och sant är risken att bli missförstådd och avfärdad stor. Men chansen att världen så småningom bländas av ens geni är större.

Stort grattis INGO, F&B och Animal, det verkade finnas idéer kvar till er.

Evelina Rönnung, art director och ordförande i Månadens alternativa media/innovation

Lista

1 Ingo, Burger King, "Not Big Macs"
2 Forsman & Bodenfors, Volvo Cars, "The EVA Initiative"
3 Animal, Non-Violence Project, "The Non VIolence Torrent"
4 Futurniture, Ikea, "Ikea Sovlinjen"
5 Affairs, Clear Channel, "The Emotional Art Gallery"