Google-kapningen kammar hem sin tredje vinst i Månadens kampanj

månadens alt media/innovation Billboards beyond borders gör succé i Månadens kampanj. Nu vinner byrån Åkestam Holst sin tredje vinst med kampanjen. Denna gång i kategori alternativa media/innovation.

Dela sidan:

Billboards beyond borders

Kund: Reportrar utan Gränser   Byrå: Åkestam Holst

Det blev vinst i Månadens utomhus. Sen blev det vinst i Månadens pr. Och nu kommer tredje vinsten i Månadens alternativa media/innovation. Billboards beyond borders är välkänd vid det här laget.

För Reportrar utan Gränsers räkning kapade Åkestam Holst Google Maps och photoshoppade in citat från fängslade och döda journalister i gatuvyer av kända platser i Moskva, Istanbul och New York. Dessa laddades upp och syntes för dem som kollade på gatuvyerna i kartfunktionen. I alla fall tills Google plockade bort dem, efter tre dygn.

– Det var ungefär tre dygn längre än vad vi hade räknat med i värsta fall. De fick i alla fall sitta uppe tillräckligt länge för att folk skulle hinna se dem på riktigt och sprida länkarna, sa Hugo Wallmo, art director på Åkestam Holst, i samband med vinsten i Månadens Utomhus.

Under de tre dygnen hann alla bilderna i Google få i genomsnitt 130 000 visningar per styck. Enligt Åkestam Holst har medievärdet uppgått till 23 miljoner kronor.

– Svårt att säga om det är en succé eller inte. Det hade till exempel varit bättre med ett värde om 100 miljoner dollar. Men nu är det som det är, sa Martin Noreby, art director på Åkestam Holst.

Ert tilltag beskrivs som ett "hack" i casefilmen. Hur mycket hackerkunskaper var man tvungen att ha för att byta ut bilderna i Google Maps?
– Vill protestera lite mot ordvalet här, då vi inte benämner det som ett hack, utan som ett "kryphål". Det är en befintlig funktion i Google Street View som vi använt på ett nytt sätt. För att göra detta krävs det egentligen inte mer kunskap än ett datakörkort och grundläggande photoshop-skills. Bara det att ingen tänkt på att man kan använda detta kryphål till det här förut, säger Hugo Wallmo.

Har någon, er veterligen, någonsin hackat Google Maps på ett liknande sätt förut?
– Nej, inte vad vi känner till. Dessutom är det inte ett hack, utan ett kryphål.


Så tyckte juryn

Julia Gillgren, copywriter på Uncle Unicorn: Hur bryter man igenom censur samtidigt som man bevisar att censur är ett problem? Såhär. Den här idén ställer möjligheter och begränsningar mot varandra på ett otroligt snyggt sätt. Progressivt som få!

Julia Eriksson, copywriter på Animal: En smart idé som utnyttjar mediet till max och fungerar hela vägen från lansering till bortplockning. För mig är det en given kampanjvinnare som bokstavligen sätter Reporters without borders på kartan.

Charlotte Norman, kommunikationschef på North Kingdom: Sedan första gången denna kampanj dök upp på min näthinna har den legat i bakhuvudet, så bra är den. Ett ganska givet ämne inom kommunikation har blivit innovation genom tech, utan att kompromissa med kärnan i kampanjen. Pluspoäng för helhetsarbetet med relevanta citat samt att kampanjen lever vidare trots att den plockades bort. Bra jobbat!



Fakta

Magnus Jakobsson creative director, Simon Lublin copywriter Martin Noreby, Hugo Wallmo och Evelina Rönnung art director, Ida Persson pr-strategist, Sara Clewemar account director, Albin Muji account manager, Kenna Magnusson motion designer, From Sthlm With Love produktionsbyrå.




Read proof sharing

Kund: Fokus   Byrå: Ingo

Enligt The French National Institute läser bara 59 procent rubriken i delat material på sociala kanaler. Om nyheter delas utan att vi läser dem finns det en risk att fel information sprids. För att slå ett slag för kvalitets- och djuplodande journalistisk valde Fokus att lansera en plug-in på deras site. Det är en algoritm som mäter av hur snabbt du scrollar samt tid du spenderar på sidan och om du läst allt. Gör du det får du med dig ett bevis på det när du delar artikeln i dina sociala flöden.


Så tyckte juryn

Julia Gillgren, copywriter på Uncle Unicorn: Den här funktionen slår ett slag för något som är extra viktigt just i år: att ta del av hela bilden. Samtidigt gör den en trovärdig koppling mellan människors otålighet och spridningen av falska nyheter. Blir spännande att se om fler nyhetsaktörer anammar den.

Julia Eriksson, copywriter på Animal: I tider av clickbait och delningsjakter är det skönt med någon som tänker tvärtom och belönar den tålmodiga, noggranna och hängivna läsaren. Nu hoppas jag bara att fler hakar på.

Charlotte Norman, kommunikationschef på North Kingdom: Ett bra initiativ för att minska spridningen av fake news, framförallt då vem som helst kan installera plug-in:en. Hade gärna sett ett samarbete med en större plattform för större spridning av ett användbart och enkelt verktyg. 



Fakta

Max Hultberg art director, Rasmus Andersson copywriter, Björn Ståhl ecd, Fredrik Casservik final art, Claes de Faire chefredaktör, vd och ansvarig utgivare och Marie Henning marknadschef på Fokus.




Crashed Cases

Kund: Volkswagen   Byrå: Nord DDB

Att använda telefonen i trafiken är en av de största orsakerna till trafikolyckor. I februari i år infördes en ny lag som gjorde det olagligt att just använda telefonen i trafiken. Trots det syntes ingen förändring i antalet olyckor på svenska vägar.

För att få folk att tänka till innan de tar upp telefonen medan de kör, tog Volkswagen fram 153 unika mobilskal – skapade av plåten från bilar som kraschat till följd av telefonanvändning i trafiken. Ett skal för varje allvarlig krasch sedan den nya lagen infördes. Skalen gick att köpa och pengarna skänktes till Trafikskadefonden som hjälper trafikskadeoffer med rehabilitering.


Så tyckte juryn

Julia Gillgren, copywriter på Uncle Unicorn: Trots den lilla skalan är det här ett starkt case (pun intended). För det är få saker som kan bli en så stark påminnelse i stunden, som att med din mobil i handen rent taktilt bli påmind om de förödande konsekvenserna rattsurfandet – just det du är på väg att göra – kan få.

Julia Eriksson, copywriter på Animal: Kan ett mobilskal verkligen rädda liv? Jag vet inte. Men som enskilt medie blir det i alla fall en stark och tydlig påminnelse om att lägga ner telefonen när du sitter vid ratten.

Charlotte Norman, kommunikationschef på North Kingdom: Användandet av mobilen under körning är ett stort problem, och jag gillar hur man binder ihop detta i en fysisk produkt. Att de möts genom att aktivt påminna föraren under bilfärden om just detta.



Fakta

Svante Pårup copywriter, Anton Bolin art director, Andreas Dahlqvist chief creative officer, Simon Hibgy creative director, Maja Björklén projektledare Hogir Aslan projektledare, Susanne Johansson PR Director, Magnus Wretblad business director, Marc Östlund designer på Nord DDB, Luca Monterosso regissör/klippare, Edward Lever klippare/online, Tomas Wall producent på House, Marcus Dineen filmfotograf Anton Olin fotograf/filmfotograf, Lennart Wintermyr konstnär, Andreas Kleerup musik, Jeanette Asteborg marknadschef, Tobias Rückert chef, Johan Karlsson varumärkeschef på Volkswagen.





Här kan vad som helst kan dyka upp

Det är ibland enklare än annars att utse en vinnare. Det kan bero på att idén är briljant, som i ”Billboards beyond borders” för Reporters without borders eller för att motståndet för perioden inte var på topp, även så relevant i det här fallet. Innovation och Alternativa Media är en av de mest intressanta kategorierna att bedöma då i princip vad som helst kan dyka upp. Och det gör det. Det visar på byråernas begåvning, förmåga att ta risk och större intresse för att driva affärsnytta utanför givna ramar. Vi är nu vana vid att goda idéer inte känner ett förutbestämt format och att en god idé kan definiera sina egna ramar.

Månadens topp tre leder alla det i bevis på ett underbart spretigt vis. Åkestam Holst lyckas med sin vinnare både protestera mot censur i regimer dominerade av förtryck samt själva bli censurerade i den del av världen där just det fria ordet är en galjonsfigur. Hatten av! Snyggt, smart och viktigt.

På plats två tar Ingo sig an vikten av källkritik, accelererat av den sociala prestigen i att vara påläst, då de låter Fokus med ”Read proof sharing” certifiera delade artiklar. Mycket smart och även det viktigt. Hoppas att funktionen får spridning till flera tidningar och kanaler. För ärligt talat, är det inte så att Fokus redan idag anser sig ha läsare som faktiskt läser det som står i tidningen? Bra idé oavsett. Önskar att LinkedIn anammar den så att alla delade artiklar om Blockchain faktiskt läses innan de delas.

Vinner brons gör DDB som med ”Crashed cases” påminner om vikten av att göra en sak i taget. Exempelvis köra bil. Juryn funderade på att om Volkswagen verkligen velat skala upp frågan på alvar kanske det borde ligga ett mobilskal i varje ny bil som säljs? Allt annat lika även det här ett jobbat case som likt de två övriga utmanar konventionella ramar och låter kommunikationen bryta sig ur sitt skal. Hade gärna beställt ett, men de var redan slut.

Mathias Wikström,
tf Hedvig Hagwall Bruckner

Lista

1. Åkestam Holst, Reporters without borders, ”Billboards beyond borders”
2. Ingo, Fokus, ”Read proof sharing”
3. Nord DDB, Volkswagen, ”Crashed cases”
4. Åkestam Holst, Tele 2, ”End-up”
5. Perfect Fools, Svenska Spel, ”Oddset: Janne Walk”