Audi dissade egna loggan för en nummerskylt – vinner guld

Alternativa Media Audis fiffiga logotypbyte belönas med guld i senaste omgången av månadens kampanj. Wenderfalck kommer tvåa med Apotek Hjärtats "Solkräm på fat" och Forsman & Bodenfors kniper tredjeplatsen med "Sweden on Airbnb".

Dela sidan:

Audi Logo Switch

Kund: Audi Sverige   Byrå: Åkestam Holst

När det var dags för alpina världsmästerskapen tidigare i år var sponsorerna heta på gröten. Men i stället för att bara trycka upp logotypen på dräkterna tänkte Audi och Åkestam Holst ett varv till. De bytte ut en av sina logotyper till en nummerplåt och uppmanade samtidigt tv-tittarna att spana efter den. Den som först gjorde det vann priser.

– De alpina tävlingarna har ju en sjukt stor publik och i vintras satt vi och följde åkarna precis som alla andra. Eftersom vi jobbar med Audi och är lite reklamskadade fastnade blicken ofta på de fyra ringarna. Ett märkligt beteende men vi ville testa om vi kunde få fler att uppmärksamma Audis närvaro och deras sponsorskap. Vi utgick från den lilla sponsorytan och sen kom idén av sig själv, säger Rickard Beskow, copywriter på Åkestam Holst.

Känner ni till någon sponsor som gjort något liknande tidigare?
– Det finns ju tusentals roliga exempel där varumärken utnyttjar att de sponsrar atleter eller ett sportevenemang. Men det brukar vara traditionella kampanjer med stora budgetar. Vi har aldrig sett någon som utnyttjat en befintlig sponsoryta och hijackat en tv-sänding på det här sättet.

Hur jobbade ni för att nå ut med informationen om Audi Logo Switch?
– Vi och Audi presenterade idén för landslagsåkarna. De gillade den så mycket att de frivilligt spred kampanjen i sina egna kanaler. För dem blev det ju ytterligare ett incitament för att folk skulle följa deras åk på tv.

Hur många var med och tävlade?
– När vi lanserade Logo Switch inför VM märkte vi av ett stort tryck från fans som kommenterade och frågade om ledtrådar. När Frida Hansdotter sen körde med vår specialsydda fartdräkt dök det snabbt upp flera hundra poster med rätt svar. Men det roligaste var mottagandet från Audis och åkarnas fans som gillade att Audi gjorde något mer av tv-sändningen.

Hur uppskattar ni skillnaden på effekten ni fick av er logo switch jämfört med en traditionell logoexponering?
– Varje sportarrangemang översvämmas ju av loggor. Frågan är hur många av dem som tittarna faktiskt kommer ihåg. Genom Audi Logo Switch kunde vi prata om sponsorskapet innan under och efter istället för att bara synas i bild när åkarna störtade ned för backen.

Se filmen här.


Så tyckte juryn

Robert Pihl, medgrundare och ad, Out of Office: Det finns ju en del åsidosatta sporter som skulle växa i antal tittare om flera av dessa underhållande kampanjer togs fram. Se bara på Bingolotto hur det startade. Hoppas Audi fortsätter att gasa på sitt sponsorskap med denna aktivering under nästa säsong.

Jakob Westman, ad på Kärnhuset: Kul och begåvat sätt att rikta uppmärksamheten mot den lilla sponsorlogon. Och dess frånvaro.

Katja Janford, copywriter på Saatchi & Saatchi: Att göra sponsring rolig är inte den lättaste uppgiften. För ofta är det just bara sponsring i form av en logga. Här är sponsringen interaktiv och verkligen värd att notera. Även den minst sportintresserade skulle överväga att kolla sport.



Fakta

Michal Sitkiewicz och Eva Wallmark art directors, Rickard Beskow copywriter, Magnus Jacobsson creative director, Jennie Strinnhed produktionsledare, Simon Stefansson planner, Lina Engler projektledare, Anna Forsberg formgivare, Nisse Axman directoing photographer, Eric Karlsson B-foto, Henrik Adenskog producent.




Solkräm på fat

Kund: Apotek Hjärtat   Byrå: Wenderfalck

På soliga uteserveringar tänker människor mer på öl än att skydda sig mot solen. Det menar i alla fall Wenderfalck och Apotek Hjärtat, som skapade en tankeställare genom att servera solkräm på fat till alla som beställde i baren. Enligt parterna nådde detta 60+ miljoner människor i media, ökade försäljning av solkräm och ökade engagemanget på Facebook med 900 procent.

Se filmen här.


Så tyckte juryn

Robert Pihl, medgrundare och ad, Out of Office: En solklar kandidat och pristagare i denna kategorin.

Jakob Westman, ad på Kärnhuset: Bland alla försök att bli en del av konversationen så känns det här väldigt mitt-i-prick utan att för den skull vara påträngande.

Katja Janford, copywriter på Saatchi & Saatchi: Den här gillar jag, hade totalt missat kampanjen men tycker den både är relevant och rolig. Dessutom säger den något fint om varumärket. Yes, jag köper det helt! Apoteket Hjärtat bryr sig verkligen om sina konsumenter.



Fakta

Wenderfalck.




Sweden on Airbnb

Kund: Jenny E. Kaiser, Visit Sweden   Byrå: Forsman & Bodenfors

För att lyfta Sverige på den amerikanska marknaden har Visit Sweden lagt upp vårt avlånga land, från Treriksröset i norr till Smygehuk i Söder, på Airbnb. Det gör att besökarna kan upptäcka svenska platser och en natur på ett sätt som de vanligtvis inte gör på bostadsdelningstjänsten.

Se filmen här.


Så tyckte juryn

Robert Pihl, medgrundare och ad, Out of Office: Denna typ av medieplacering har vi ju sett många varianter på. Men jag tycker det är bra att vi visar hur fantastiskt Sverige är att besöka.

Katja Janford, copywriter på Saatchi & Saatchi: En av mina favoritkampanjer från 2017. Hade så gärna velat ha varit med och gjort den här kampanjen, mm.



Fakta

Ann Spennare Bengtsson och Olle Victorin projektledare, Johan Eghammer, Johanna Hofman-Bang, Ted Mellström och Josefin Roxeheim art directors, Marcus Hägglöf, Pontus Levahn och Agnes Uggla copywriters, Lycke Ramel skribent, Johan Fredriksson formgivare/designer, Johanna Bringefält produktionsledare, Jens Odelbring byråproducent, Peter Gaudiano digital producent, Robert Johnsson pr, Daniel Sjöstrand planner, Jenny Ring music supervisor, SMFB Engine digital distribution, Jennie Skogsborn Missuna, Peter Holmberg, Jonas Overödder och Lotta Thiringer Visit Sweden, Jenny E. Kaiser, Visit Sweden uppdragsgivare.





Lotta Mårlind, ad på Garbergs.

Lotta Mårlind: Räknas luftballong som ett alternativt media?

Hela jurygruppen stirrar med andan i halsen ut genom fönstret på tionde våningen från Slussen. En luftballong håller på att kraschlanda över Skeppsholmen, i sista sekund drar elden igång och ballongen lyfter åter över Stockholm. Vi pustar ut och nån ställer, efter kvällens diskussion, den självklara frågan: räknas luftballong som ett alternativt media?

Just den här diskussionen verkar vi hamna i gång på gång och vi hade kunnat sitta på Slussen än och diskuterat vilka kriterier som gäller. Ta till exempel den eurosize som hissades ner under vattnet för en känd resebyrå, och som vann guldägg 2008 i just denna kategori. Själva mediet i sig var ju inte så alternativt, men placeringen däremot var ju desto mer alternativ.

Med detta som utgångspunkt, det vill säga att det kan vara både ett traditionellt media använt på ett annorlunda sätt eller en helt ny medieform, så blev följande bidrag belönade:

Etta och tvåa kom Audi respektive Apotek hjärta som båda, på ett förtjänstfullt och begåvat sätt, tillämpat annorlunda och delvis helt nya medieval. Som god trea kom visit Sweden som använde den populära siten airbnb på ett på ett helt nytt och smart sätt i syfte att promota Sverige.

På det hela var omgången ett stort steg framåt för kategorin och det gick faktiskt att rösta fram sju bidrag, som förvisso krävde lite skohorn för att platsa i alternativa media. Men till alla er som skickat in helt vanlig tidningsprint vill vi säga att vi i den här juryn fortfarande anser att klassisk tidningsannonsering fortfarande tillhör kategorin print, så snälla sluta chansa och fokusera istället på att plocka fram era bästa alternativa mediekampanjer och skicka in, så att vi i juryn får något rejält att bita i till nästa omgång.

Lotta Mårlind, ad på Garbergs.

Lista

1. Åkstam Holst, Audi Sverige, "Audi Logo Switch"
2. Wenderfalck, Apotek Hjärtat, "Solkräm på fat"
3. Forsman & Bodenfors, Visit Sweden, "Sweden on Airbnb"
4. Round & Round, Björn Borg, "Borg Open – Tennis Across Borders"
5. Ellermore, Hans Andersson Recycling, "En nygammal vip-inbjudan"
6. Wenderfalck, Fastighetsbyrån, "Homefulness"
7. Perfect Fools, Trygg-Hansa, "Livbojar som räddar liv"
8. Forsman & Bodenfors, Volvo Cars, "Moments ft. Barbara Davidson"