Gjorde relationsproblem till Ikeamöbler – Åkestam Holst prisas med guld

Alla har vi nog vänt oss till vår vän Google när vi har problem. Det tog Åkestam Holst fasta på när de förvandlade de 100 mest googlade relationsproblemen till Ikeas möbler som lösning på trubblen. Garbergs kom tvåa med Los Santos Pride och ANR BBDO trea för sin Mansplaining-akut.

Yasmine Winberg

Dela sidan:

Retail therapy

Kund: Ikea   Byrå: Åkestam Holst

”Min sambo snarkar”, ”hon vill inte kramas” och ”min son spelar för mycket”. Känner ni igen sökningarna på Google? Det är tre av de 100 mest sökta relationsproblemen som Åkestam Holst valde att bemöta – med Ikeamöbler.

Den som till exempel googlar "Svårt att väcka tonåring" blir erbjuden en borrmaskin med samma namn.

– I våras när Åkestam Holst lanserade ”Där livet händer” fick alla kreatörer på byrån komma på initiativ som lirade med konceptet. Vi ville hitta en idé som var djärv och verkligen visade att Ikea fattar människor och deras relationer därhemma. Vi tänkte: Hur kan vi förstärka Ikeas roll i vardagslivet? Kan vi använda oss av någonting som har varit oförändrat hos Ikea sedan start – produktnamnen? Och göra dem aktuella och relevanta för människor 2016? Kan vi göra torftig sökordsoptimering till rolig hjärta och smärta, säger Felicia Jensen, copywriter och Caroline Andersson, art director på Åkestam Holst.

Varför tror ni att kampanjen fick så stort genomslag?
– Idén är liten, enkel och quirky. Den tar människors vardagliga problem på allvar. Och humor. Förmodligen fick vi många att känna igen sig, både i familje- och relationsproblemen och i beteendet att man är två i en relation men ofta bara en som sitter hemma och googlar. Det verkar gälla både i Trollhättan och Thailand (om man ser till den spridning vi har fått).

För att matcha rätt produkt med rätt googling har Caroline Andersson och Felicia Jensen ägnat många timmar framför Ikeas sortiment.

– Don’t even go to de kvällarna och nätterna. Vi har crawlat oss igenom Ikeas sortiment och själva blivit överraskade över den enorma bredden. Vem visste till exempel att de säljer drottningkostymen ”MIN FAMILJ RESPEKTERAR MIG INTE?”.

Hur många relationer tror ni att ni har räddat med kampanjen?
Haha, det vet vi inte. Men man ska inte sticka under stol med att många av Ikeas produkter kan erbjuda en viss lättnad vid relationsproblem. Förhoppningsvis har vi i alla fall bjudit många på ett litet skratt innan de googlade vidare efter ”rätt” svar. 

Hur mycket kostade den här kampanjen att ta fram?
– Inte i närheten av Magnus Jakobssons månadslön i alla fall.

Hur ska ni ta vidare "Där livet händer"?
Den som lever får se.

Se kampanjen här och här


Så tyckte juryn

Philip Ahlqwist, account director, Forsman & Bodenfors:
”En smart kombination av insiktsarbete, SEO och kreativ höjd levererad via alternativa media, som självklart ska belönas med ädelmetall i denna kategori. Kampanjen väcker dock frågan vilket ansvar Ikea har för hur relationer påverkas vid monterandet av möblerna de säljer? Skämt åsido, mycket bra jobb!”



Fakta

Arbetsgrupp: Caroline Andersson ad:s, Felicia Jensen copywriter, Magnus Jakobsson cd, Alex Picha digital producent, Anna Lundeborg digital strateg, Karl Andersson planner, Kjell Månsson projektledare, Mimmi Morén produktionsledare, Kalle Peterz webbutvecklare, Eric Karlsson motion designer, Ida Persson pr-strateg.




Los Santos Pride

Kund: Stockholm Pride   Byrå: Garbergs

För att följa Stockholm Prides uppdrag att sprida kärlek och jämlikhet skapade vi en digital prideparad i ett av världens mest våldsamma spel – Grand Theft Auto 5 (GTA 5). Los Santos Pride, uppkallad efter spelets fiktiva stad, var gratis att ladda ner så att varje spelare kunde få en egen parad.

Se kampanjen här


Så tyckte juryn

Adam Reuterskiöld, copywriter på Åkestam Holst:
Bra mediaval och bra genomfört. Segt att det år 2016 fortfarande ska behövas sådana här kampanjer...”

Philip Ahlqwist, account director, Forsman & Bodenfors:
Så härligt och bra att annektera den kanske mest sexistiska och våldsamma platsen i hela tv-spelsvärlden och sprida kärlek, jämlikhet och regnbågsglädje där. Ett högt hattlyft för det helt klart alternativa angreppssätt i denna insats.



Fakta

Arbetsgrupp: Sedir Ajeenah copywriter, William Löthman interactive art director, Mattias Alfborger interactive art director, Nasim Kabiri activation, Lotta Thunved produktionsledare, Joakim Landin projektledare på Garbergs, JulioNiB scripting, 8-Bit Bastard machinima/editing, TheFriedTurkey, Merfish, TheNathanNS texture design, Nadja Chatti & Jonas Holst music coordination på Universal Music Publishing Scandinavia, Alesso "I Wanna Know" feat. Nico & Vinz music, special thanks to Pete Tong.




Mansplaining-akuten

Kund: Unionen   Byrå: ANR BBDO

Mansplaining-akuten drar igång akut debatt 2016 är jämställdhet i arbetslivet fortfarande ett akut problem. Därför startade Unionen "Mansplaining-akuten” – och lyckades på så vis få hela världen att prata om mansplaining, Unionen och jämställdhet under flera veckor. 


Så tyckte juryn

Adam Reuterskiöld, copywriter på Åkestam Holst:
”Smart av Unionen/ANR BBDO att visa upp facket från en ny sida. Jag gillade sketcherna väldigt mycket, men samma sak här som med Los Santos Pride... segt att det år 2016 ska behövas sådana här kampanjer.”

Philip Ahlqwist, account director, Forsman & Bodenfors: 
Gillar verkligen dramatiseringen och stödjer helhjärtat vikten av att belysa ämnet och arbeta för jämställdhet och mot diskriminering 100 procent! Med detta sagt hade jag lite svårt att se det riktigt alternativa i lösningen, men hoppas att ingen kommer förklara det för mig efter det här. 



Fakta

Arbetsgrupp: Nayeli Kremb ad, Anna Werkell copy, Andreas Lönn cd, Jenny Canborn pr-specialist, Magnus Norman projektledare, Giustina Guariglia produktionsledare, Pontus Karlsson kundansvarig, Christoffer Widell och Afshin Piran designers, Nina Kullberg beställare. 





Malin Wikerberg är cd på Garbergs Malmö

Marknadschefer, tänk om!

IKEA hade döpt om sina möbler efter de 100 mest googlade familjeproblemen för att bevisa att de finns där livet händer, Stockholm Pride hade skapat en kärleksparad i ett av världens mest våldsamma spel, Unionen lyfte problematiken med mansplaining och hade skapat ett journummer och årets suraste fjärdeplats gick till Berättarministeriet för deras briljanta upplåsningsläsning.

Så var första året med månadens alternativa media till ända. En come back som började lite trevande i första juryomgången men som tagit för sig månad för månad och sannerligen slutade på topp. Precis som vi i juryn har hoppats på.

Under året har vi haft möjlighet att verkligen grotta ner oss i det här med alternativa medier och deras syfte och funktion. Det har varit många bra diskussioner, åsikter som ventilerats och insikter som lyfts.

En tydlig trend är att alternativa medier, eller alternativa marknadsföringsidéer, idag används vid tillfällen då det finns en låg budget vilket gör att man måste tänka lite smartare för att nå ut. Men varför ska du som marknadschef begränsa de smarta idéerna till lågbudgetprojekt? Och varför ska byråerna ge bort sina smartaste idéer till ett lägre pris? Nej, vill du som marknadschef få ditt varumärke att kännas nutida och modernt så är det på de riktigt smarta idéerna du ska satsa dina pengar och sedan ska du använda dem som navet i alla dina marknadsföringssatsningar.

Låt oss ta ett exempel. I Cannes Lions finns det en kategori som heter Promo & Activation. Här bedöms marknadsaktiviteter som inte bara pushar ut budskap utan som också skapar pull, relationer och engagemang. I somras vann ölmärket DB på Nya Zeeland guld för att ha skapat ett helt nytt biobränsle av slaggprodukterna från öl. Det blev mycket snack om just denna kampanjen för att företaget uppenbarligen har ett starkt engagemang kring hållbarhet, något de delar med många människor. Och där hade de kunnat nöja sig, med PR-effekten av initiativet. Men istället satsade DB dessutom på göra en kampanj. Med budskapet Drick öl och rädda världen! blev DB inte bara lätta att gilla, man ville köpa deras öl också.

Vi tror stenhårt på att alternativa medier kommer att vara en av de största kategorierna, om inte den största, om bara några år. Antagligen har kategorin ett annat namn, sannolikt har den utvecklats ytterligare, men en sak är säker, det kommer att vara en kategori som aldrig mer behöver göra come back. Den är här för att stanna.

Malin Wikerberg är cd på Garbergs Malmö

Lista

1. Åkestam Holst, Ikea, "Retail therapy"
2. Garbergs, Stockholm Pride, "Los Santos Pride"
3. ANR BBDO, Unionen, "Mansplainingaktuen"
4. King, Berättarministeriet, "Läs upp – ett skärmlås som får barn att läsa"
5. DDB Stockholm, Svenska Pen, "Buy a voice – for freedom of speech"
6. Abby Priest, Adobe Nordic, "Adobe Stock Apparel"
7. Volt, Situation Stockholm, "Andra sidor av Stockholm"