Månadens Alternativa medier, Januari-April 2016

Åkestam Holsts kampanj ”Discount is king”, för Pause Ljud & Bild vann överlägset i första mötet i den nya kategorin. Saatchi & Saatchis antibanankampanj för Gainomax plockade silvret. Och Åkestam Holst lyckades med bedriften att få ännu ett bidrag på pallen –  ”Broadcast without borders” för Refugee Phones.

Julia Lundin

Dela sidan:

1 Discount is king

Kund: Pause Ljud & Bild Byrå: Åkestam Holst

Målet var att lösa ett utbrett problem. Hur de stora teknikbutikerna kör rea-kampanjer under exempelvis mellan-dagarna men där vissa priser är desamma som före rean. Förtroendet för branschen rasar och att läget blir akut för mindre aktörerna. Hur kan man tävla mot drakarna om allt alltid är på låtsas? Det går inte. 

Denna insikt byggde idén till ”Discount is king”, som startade i april. Här betalade hifibutiken Pause Ljud & Bild ut rabatten på en produkt till ett antal kunder i förväg via bank-appen Swish. Konsumenterna fick alltså pengarna de skulle ha sparat om de köpte en produkt på rea, fast de inte hade gjort det.

Hur vågar man lita så fullt ut på sina kunder? 
– Det hela är en mycket enkel historia. Det gick till på precis samma sätt som när du swishar farmor för bullarna hon bakade till skolloppisen, men i vårt fall hade hon inte ens bakat dem än. Inga konstigheter. Det fanns de som valde att behålla sina pengar och kan se dem som lojalitets-rabatt för framtida inköp. Att återfå förtroende på lång sikt måste få kosta lite på kort sikt.

Utläggen visade sig vara ett effektivt marknadsföringsknep. Kampanjen nådde break even efter bara två dagar och försäljningen gick upp över 60 procent jämfört med förra årets kampanj.

Och det fanns inga krav på att köpa något från Pause?
– Nej, inga krav alls om köp.

Swish blev i och med insatsen en ny ”mediekanal”. Pause berättade även om kampanjen via sociala medier.

Hur många swishade Pause till?
– Man swishade 50 av kunderna ur kundlistorna.

Vad fick Pause för reaktioner från kunderna?
– Kunderna ringde givetvis upp Pause och undrade om det var på riktigt, andra kom in i butik, pratade om det och köpte produkter. Mottagandet av kampanjen var mycket positiv.

Se kampanjen här

Så tyckte juryn

Maria Lamke, AD, Granath:
En rabattkupong förpackad på ett absolut ”alternativt” sätt. Grym helt enkelt!

Elin Lager, grundare, Folket Sthlm:
Kul och inovativt sätt att använda ett alterativt medie som även ligger rätt i tiden! Modigt och utanför boxen.

Rikard Holst, AD, Ingo:
Paus är extremt bra på att bygga relationer i butik. Att swisha över rabatten till sina befintliga kunder fördjupar kompisskapet ännu mer och fungerar lite som att det inte spelar någon roll vem som tog sista rundan i baren. Swish som media är king.

Fakta

Arbetsgrupp: Magnus Jakobsson cd, Adam Reuterskiöld copy, Joakim Khoury ad, Henrik Adenskog projektledare, Alex Picha digital producent, Eric Karlsson motion director, Fredrik Lindh webbdesigner, Kalle Peterz webbutvecklare

 


2 The anti banana gym bag

Kund: Gainomax Byrå: Saatchi & Saatchi Stockholm

Sportdrycken Gainomax har jobbat för att skrota bananer efter träning de senaste tio åren. I den här kampanjen valde företaget att bygga en träningsväska som varnar för bananer genom att pipa högt. ”Riktigt bra PR-effekt” och ”de vet hur man gör en buzz” var några av juryns ord.

Se kampanjen här

Så tyckte juryn

Maria Lamke, AD, Granath
Kul. Superkul precis som vanligt med Gainomax. Deras fleråriga krig mot bananerna fortsätter att underhålla och utmana.

Adam Reuterskiöld, copywriter, Åkestam Holst:
Två aptummar upp för Gainomax, Saatchi och Norrmejerier som är sitt koncept så troget. De borde föreläsa på alla reklamskolor för de är verkligen ett skolexempel på att insiktsfulla och bra ramar skapar förutsättningar för att hitta på saker utanför det vanliga. Kul!

Elin Lager, grundare, Folket Sthlm:
Gainomax har de senaste åren haft stor framgång i sitt koncept och även varit väldigt konsekventa. Denna kampanj tyder på att de fortsätter i samma linje och forsätter testa nya vägar och alternativa sätt att nå ut med sitt budskap. Kul och väldigt tydlig idé!

Rikard Holst, AD, Ingo:
Skönt med en tydlig fiende! Att bygga en tekniskt avancerad banandetektorväska är knaskul, konsekvent och underhållande.

Fakta

Arbetsgrupp: Alexander Rehnby ad, Fanny Svensson copy, Maria Wester & Gustav Dejert grafiska formgivare, Gustav Egerstedt cd, Elin Johansson projektledare, Marie Nodbrink produktionsledare, Nina Lee, Olle Lagerqvist & Erik Carlsson community management 
Pr-byrå: Ibeyo Studio 
Filmproduktionsbolag: The Producers 
Väsk- och webbproduktion: Humblebee

 


3 Broadcast without borders

Kund: Refugee Phones Byrå: Åkestam Holst  

Inför Mors Dag i Syrien gjorde volontärsinitiativet Refugee Phones det möjligt för nyanlända att skicka en hälsning till sin mamma genom att ringa ett speciellt nummer. De köpte utrymme på radiostationen Fuse FM i Syrien, paketerade hälsningarna till radiospottar och sände dem i reklampauserna inför mors dag. ”Finurligt” och ”innovativt” var några av juryns röster.

Se kampanjen här

Så tyckte juryn

Maria Lamke, AD, Granath:
Ett otroligt mänskligt och smart sätt att visa på vikten av att ha tillgång till en telefon. Så fint och så bra.

Elin Lager, grundare, Folket Sthlm:
Fint initiativ och rätt i tiden. Om detta ska klassas inom kategorin alternativa medier är tveksamt men det är absolut ett alternativt sätt att få ut ett budskap oavsett om detta skedde via traditionell radio. Framförallt är jag väldigt imponerad av hela produktionen och hur de lyckats få till samarbetet.

Rikard Holst, AD, Ingo:
Egentligen använder sig den här kampanjen av ett traditionellt media, men använt det på ett alternativt och innovativt sätt. Skulle man få önska sig något så hade de inspelade meddelandena varit mer personliga.

Fakta

Produktionsbolag: Flickorna Larsson 
Arbetsgrupp: Magnus Jakobsson cd, Eva Wallmark ad, Desiré Engström copy, Mouddar Kouli producent, Eric Karlsson motion director

 


Alternativa medier behövs verkligen

Så samlades vi för första omgången av alternativa medier och i juryn var vi eniga om att det är en tävlingskategori som behövs. I en komplex medieverklighet är det inspirerande med idéer som sticker ut på sitt eget sätt. Hela grejen med alternativa medier är ju att tänka utanför boxen. Och det märktes att arbetsgrupperna för de inskickade bidragen hade gjort just det. 

Solklar vinst blev det för Pause Ljud & Bild med sin rabattkampanj via Swish. För Pause är det här inte bara en rabattkampanj, det är en positioneringskampanj, en varumärkesbyggande kampanj och inte minst en lojalitetskampanj. Kär kampanj har många namn, men det är utan tvekan ett ypperligt exempel på ett alternativt medium. Och ett ypperligt exempel på hur långt man kan nå när man tänker utanför boxen.

Tvåa blev Gainomax gympåse med bananalarm. Snacket om den spreds i andra kanaler, är det då rentav en pr-kampanj? Kanske. Men det går inte att komma ifrån att gympåsen i sig är ett alternativt medium. 

Trean blev det mer diskussioner kring. Initiativet Refugee Phones är i sig ett alternativt medium, som ser till att skapa kommunikation mellan människor genom att dela ut mobiltelefoner. Ett hedervärt, behjärtansvärt och beundransvärt initiativ. Men frågan är om just den här kampanjen är mer av en intelligent radiokampanj. Det var även lite oklart vad själva syftet med kampanjen var. Och det var faktiskt något vi saknade hos de flesta bidragen: en ordentlig syftesformulering. 

Att skapa ett nytt medium, fylla det med ett fantastiskt budskap och få enorm spridning är en dröm. Men ett av våra kriterier vi bedömer är tydlighet. Så dröm er bort, tänk utanför boxen och fortsätt att skapa fantastiska alternativa mediekampanjer. Men gör det med ett tydligt syfte. Det kommer vi att gilla.

Malin Wikerberg är cd/copy på Garbergs Malmö



Lista

1. Åkestam Holst, Pause ljud & bild, ”Discount is king”
2. Saatchi & Saatchi Stockholm, Gainomax, "The anti banana gym bag"
3. Åkestam Holst, Refugee Phones, ”Broadcast without borders”
4. M&C Saatchi, Sven-Harrys Konstmuseum, ”c/o Rådmansgatan4”
5. DDB Stockholm, McDonald’s Stockholm, ”Happy Goggles”
6. M&C Saatchi, Malmö FF / E.ON, ”Welcome Home, Z”
7. GB Network, Lejon Media, ”Designmissen”

Jury Alternativa medier 2016

  • Malin Wikerberg
  • Elin Lager
  • Philip Ahlqwist
  • Charlotta Nordling
  • Maria Lamke
  • Markus Näslund
  • Mats Mileblad
  • Rikard Holst