April-augusti 2013

Ett påkostat magasin som kunde platsa i tidningshyllorna. c/o Svenssons från Klintberg Niléhn Media toppar contentomgången. Tvåa blir Spoons Företagaren, Snasks tidning för Malmöfestivalen kniper bronset.

Andreas Rågsjö-Thorell

Dela sidan:

1. c/o SvenssonsKund: Svenssons i Lammhult Byrå: Klintberg Niléhn MediaKlintberg Niléhn Media drog i gång si n verksamheten för snart ett år sedan. Första året räknar man att omsättningen landar på runt tio miljoner. I februari påbörjades arbetet med Svenssons i Lammhults inspirationsmagasin c/o Svenssons.

– Tidigare hade Svenssons i Lammhult en klassisk möbelkatalog. Men det är ju en produkt som passar bättre på nätet, där också försäljningen finns. Vår uppgift var att skapa ett magasin som med inspiration och fördjupande reportage driver trafik till webben och folk till butikerna, säger Mårten Niléhn.

Klintberg Niléhn har samarbetat med Svenssons i Lammhults marknadschef Johan Swedenborg som också är ansvarig utgivare för tidningen.

– Det viktigaste är alltid att skapa affärsnytta, just i fallet med c/o Svenssons gör vi det genom storytelling och inspiration. Vi berättar om utbudet i en kontext där det småländska arvet, hantverket och formgivarna särskiljer Svenssons 115 år gamla varumärke från konkurrenterna.
Mårten Niléhn framhåller hur privilegierat det är att göra branded content för en kund i jämförelse med vanlig marknadsföring.

– Traditionell annonsering får inte fram kärnvärdena på samma sätt, det blir främst utbudsannonsering. Med ett magasin så kan vi lyfta fram vad Svenssons står för.

Ni har satsat mycket på både papperskvalitet, texter och layout. Det är en påkostad produkt. Skulle den kunna säljas i butik?
– Om man lyfter blicken och tittar på den internationella utvecklingen så är många av de bästa magasinen i Italien och Storbritannien producerade av företag.

Så tyckte juryn:
Juan Martinez (Tidningsbolaget)
Visserligen ett visuellt tacksamt område att göra tidning om, men uppdraget har utförts med ypperlig fingertoppskänsla.
Snygg, lyxig och modern. C/O Svensson ger alla möbelklassiker på sidorna rättvisa.

Hugo Rehnberg (A Perfect Guide)
En av de mest välgjorda kundtidningar jag sett. Snygg, inspirerande, engagerande. Bättre än i princip alla kommersiella svenska inredningsmagasin just nu. Så här ska "Kundtidningen 2.0" se ut.

Sofia Eriksson (Intellecta)
En kundtidning är aldrig perfekt i sitt första nummer, men c/o Svenssons har en tydlig identitet redan från start. Hundra sidor ger plats för såväl yta som djup, här finns både ögonkarameller och djuplodande stories med utgångspunkt i produkter och människor. Blir spännande att se resultatet när c/o Svenssons lyfter blicken än mer utanför Svenssons i Lammhult.

FaktaUppdragsgivare: Johan Swedenborg  marknadschef & ansvarig utgivare, Linda Johansson marknadskoordinator
Arbetsgrupp: Jessica Ericsson ad, Linda Klemming layout, Alexandra Ogonowski  set design, Christoffer Strand korrektur, Elin af Klintberg & Mårten Niléhn creative director 



2. FöretagarenKund: Företagarna Byrå: SpoonFörra sommaren tog Spoon över produktionsansvaret över Företagarnas medlemstidning Företagaren. Arbetsgruppen valde snabbt att gå ner från A4 till A5-format och riktar sig i en ökad utsträckning till ny- och småföretagare. En grupp där många är kvinnor och yngre – något som Spoon tagit fasta på.

– Vi ville göra en produkt som gick rätt in i den nya målgruppen. När man gör en tidning riktad till föetagare finns det en risk att det lätt kan bli grabbigt. Jag tycker att vi har lyckats göra en tidning med lite mer attityd, säger redaktören Per Manns.

I Företagaren, som kommer ut fyra gånger per år, kan man läsa om Mattias som stämmer sin revisor i ett långt reportage. Längre fram i magasinet återges hur en skånsk bonde skapat jobb för 130 anställda. Allt med ambitiösa bildjobb.

– Vi vill visa upp en bild som kontrasterar mot den leende företagaren. Företagarnas verklighet är inte bara gullgull, säger Per Mans

Tidningen går inte bara ut till Företagarnas medlemmar utan finns även till försäljning via Tidsam. Per Manns menar att det mer handlar om varumärkesbyggande än att driva in pengar:
– Vi satsar mycket på det publicistiska och vet att vi får ett annat genomslag för vår journalistik om tidningen finns till försäljning. Tidningen är ingen kioskvältare utan har sålts i ungefär 1000 exemplar. Men det är en väldigt bra försäljningskanal.


Så tyckte juryn:
Juan Martinez (Tidningsbolaget)
Pigg, peppig och proaktiv. Företagaren är både hands-on och proaktiv i vinklarna. Formen har lite släktskap med en samtida stilikon, dock utan att störa.
Fina fotolösningar i kombination med hög formmässig finish

Hugo Rehnberg (A Perfect Guide)
Har fått sig ett rejält ansiktslyft. Framför allt känner man en glad entreprenörsanda stråla ut från tidningssidorna - vilket väl måste vara Företagarens största syfte.

Sofia Eriksson (Intellecta)
Välgjord med stor omsorg både i bild- och textarbetet. Ett personligt tilltal gör den tillgänglig och trevlig, och den rör sig naturligt från stort till smått - via trender, tendenser och vardagsfrågor. Här har man lyckats göra ett brett innehåll för en lika bred målgrupp.

Fakta
Arbetsgrupp: Gabriella Wiiala projektledare, Per Manns & Meryem Can redaktörer, Tom Sörhuus ad


3. MalmöfestivalenKund: Malmö stad Byrå: SnaskSnask har varit Malmöfestivalens kommunikationsbyrå sedan 2004. I festivaltidningen försöker man lyfta fram de unika delarna av utbudet och locka Malmöborna till festivalens aktiviteter. Tidningen dimper ner i brevlådorna hos alla stadens invånare dagarna innan festivalen.

– Det här är en tidning som ofta sparas i månader efter festivalens slut. Vi försöker trycka på delar i innehållet som annars kanske inte är så omskrivna. Vi behöver inte skriva om Timbaktu, utan lyfter snarare fram konstutbudet eller artister som "Mariam the believer" som inte alla vet vilka de är. Samtidigt måste festivaltidningen vara bred och innehålla någonting för alla, säger Fredrik Öst creative director på Snask.

Den färgglada festivaltidningen är varierad i sitt formspråk och kombinerar bildburna reportage med längre textsjok. Typsnittet är litet så pass små bokstäver att det kan skapa huvudbry för närsynta personer någonting som Fredrik Öst beklagar:
– Jag tycker själv inte att det är så smått att det blir jobbigt, men det är klart att det kan bli ett problem. Vårt enda syfte var att kunna trycka på de längre texterna och inbjuda till djupläsning hos publiken. Ta en text som intervjun med Eva Dahlgren, om inte den lockar till läsning så har jag ingen koll.


Så tyckte juryn:
Juan Martinez (Tidningsbolaget)
En kaotiskt färg- och fotoexplosion som speglar det mångkulturella Malmö. Det sladdriga pappret kompenseras
av den avslappnat lekfulla layouten och de många gånger sköna bilderna.

Hugo Rehnberg (A Perfect Guide)
Här måste du ta någon annan citat, jag tyckte den var förfärlig.

Sofia Eriksson (Intellecta)
Lika färgstark och full av mångfald som Malmö. Den lyfter fram lokala profiler och idéer och sätter festivalen i ett större sammanhang. Innehållet är intressant även för den som inte besöker festivalen - ambitiöst!

FaktaUppdragsgivare: Pella Ström projektledare, Fredrik Hansson kommunikatör
Arbetsgrupp: Richard Gray grafisk designer, Luca Monterossi animator, Jens Nilsson ad, Magnus Ekbladh copy, Erik Kockum projektledare, Fredrik Öst cd.


 Elin af Klintberg
Nu gråter jagVarje dag sköljer flera tusen kommersiella budskap över oss, på tv, i tidningar, storbildstavlor, på nätet.

Men hur många ser vi egentligen? Vilka når fram till oss? Ja, det är i alla fall inte längre den traditionella utbudsannonseringen.

Därför söker företagen nya vägar.

Häromdagen satt jag på jobbet och fick en länk mejlad till mig.

Jag klickade och två minuter senare grät jag.

Kollegerna tittade bekymrat på mig. Jag visade och snart satt de också med fuktiga ögon. Nej, det var inget jobbigt som hade hänt privat eller en magisk konstupplevelse eller något annat känslomässigt starkt. Det var en reklamfilm för thailändska mobil­operatören True Move H som hittills har haft tolv miljoner visningar på YouTube. Gå in och kolla själv och kom inte och säg att du inte blir berörd.

Och där har du anledningen till att välgjorda kundtidningar verkligen fungerar. De driver storytelling som får dig att känna (och så småningom öppna plånboken). Jag vågar mig på att påstå att de tre bidrag som kammade hem pallplaceringar i Månadens kampanj content var de som hade de starkaste historierna förpackat i ett snyggt hantverk.
Berättelser berör.

Elin af Klintberg är cd på Klintberg Niléhn

 

Lista

Jury


Elin af Klintberg
ordförande


Gun Rosendahl



Melker Forssén


Katarina Svensson


Sofia Eriksson


Carl Hjelm


Andreas Grube



Hugo Rehnberg


Cecilia Farkas


Juan Martinez