Januari-april 2013

Intellecta vinner tillsammans med kunden ICA premiäromgången av Månadens nya kategori content. Appelberg och Common space hyllades också av juryn.

Fredrik Thambert

Dela sidan:

1. ICA:s goda affärerKund: ICA Sverige Byrå: Intellecta CorporateTidningen ICA:s Goda Affärer vinner den första o mgången av nya Månadenskategorin content. Bakom bidraget, som rankades högst av juryn, står Intellecta Corporate. ICA:s Goda Affärer kommer ut 3–4 gånger per år. Syftet är att lyfta fram hållbarhetsfrågor som miljö, hälsa och kvalitet, vilka är viktiga delar av livsmedelskedjans verks amhet. Den primära målgruppen är de anställda i alla butikerna. Innehållet ska ge både kunskap och inspiration till de som dagligen arbetar med produkterna, men kan också delas ut till kunder som vill veta mer.

Tidningen har redan belönats i Guldbladet och tidigare också tagit he m ett silver i Svenska Designpriset. Redaktören Sofia Eriksson tror framgångarna beror på att de vågar sticka ut.

– Vi strävar efter det icke-förväntade, både i innehåll och förpackning. Den ska bjuda på kunskap om hållbarhetsfrågor och hur ICA jobbar med miljö, hälsa, kvalitet och ansvar. Ibland bryter den av mot ICA:s övriga kommunikation, vilket gör att den märks, säger hon.

Formatet är något som juryn uppskattade. Tidningen är i A5-storlek och tunn: det senaste numret är på 24 sidor vilket gör det tacksamt att bära med sig.

– ICA har varit modiga med formatet. Det ställer höga krav på bilderna och texterna. Om du ska förklara hur jätteräk­odling eller mangroveskog fungerar på 400 tecken måste varje ord vägas på guldvåg. Det är en utmaning att välja bort, säger Sofia Eriksson.

Hon passar också på att ge en eloge till kunden som tar hållbarhetsfrågor på stort allvar:

– Innan jag jobbade med ICA visste jag inte hur mycket de jobbar med hållbarhet. Det är enormt många hos dem som sysslar med det över hela världen, säger Sofia Eriksson.

Så tyckte juryn:
Cecilia Farkas Appelberg
En publikation som i allra högsta grad känns engagerande och trovärdig. Tack vare mötet med de anställda. Ett typexempel på hur du ska göra när du vill kommunicera med dina medarbetare.

Gun Rosendahl (Newsroom)

Enkelt och effektivt i sitt lilla format. Intressanta artiklar och bra bilder.

Andreas Grube (Åkesson Curry)
Kort, koncist, tydligt, och med människor i vardagen som ger liv åt hållbarhetsberättelserna. Det lilla formatet till trots är formen inbjudande och varierande. En klar vinnare.


 

 

 

FaktaUppdragsgivare: Anders Lönnebring
Arbetsgrupp: Sandra Grill projektledare, Eva Lindström ad, Sofia Eriksson redaktör


 


2. TryckKund: Dahl Sverige AB Byrå: Appelberg Publishing GroupPå andra plats hittar vi VVS-grossisten Dahls kundtidning Tryck. Byrån som ligger bakom är Appelberg. Första numret kom ut i höstas, och bröt kraftigt mot hur företagets kommunikation såg ut innan. Tidigare skickade Dahl ut traditionella utskick och kataloger, men nu satsar de istället i högre utsträckning på läsvärt innehåll och hög trovärdighet.
– Det var en helt annan produktion. De har nu börjat kommunicera med redaktionellt innehåll som är bekräftat och trovärdigt. De låter sina kunder berätta istället för att göra det själva, säger Eriq Agélii, projektledare på byrån.

Anledningen är enkel att förstå. Liksom många andra bolag vill Dahl göra en förflyttning från att vara en återförsäljare av varor till att bli en leverantör av tjänster och helhetslösningar. Som dominant på marknaden behöver de inte heller lägga lika hårt fokus på hårdkräng. Viktigare är att stärka varumärket och ladda det med nya värden.

Den nya tidningen kommer ut med tre nummer per år och har en upplaga på 20 000 exemplar. Den skickas ut till presumtiva kunder och finns tillgänglig i Dahls butiker. Eriq Agélii berättar att Tryck har fått ett gott mottagande.

– Det har varit positivt. Sedan finns det så klart alltid detaljer att skruva på, men tidningen som den är nu är en liten revolution jämfört med vad som var innan. Dahl har ett fantastiskt varumärke och huvudmålgruppen har ett stort förtroende för dem. Men i kommunikationen har det haltat lite. Målgruppen är van vid kataloger, så det är smart att bryta in på en marknad där folk inte är vana vid den här typen av innehåll, säger han.


Så tyckte juryn:
Gun Rosendahl (Newsroom)
Skickligt hantverk. De lyckas göra ämnet intressant – även för den oinvigde. Extra plus för informativ och fin grafik.

Andreas Grube (Åkesson Curry)

Jag älskar att på det här sättet fångas av ett ämne jag inte vet någonting om. Omslaget slår direkt an tonen och får mig att vilja plocka upp tidningen, och det välgjorda innehållet får mig att stanna kvar – de intressanta vinklarna, lockande rubrikerna och välkomponerade artiklarna skapar mycket hög läsvärdhet.
FaktaUppdragsgivare: Lisa Brattmyhr
Arbetsgrupp: Eriq Agélii projektledare, Karin Strand redaktör, Fredrik Andersson AD, Robert Hagström retusch- och prepressansvarig.

3. On PaperKund: Antalis AB Byrå: Common spaceOn Paper är en tidning där varje nummer är ett enda långt text- och bildreportage med en utvald person. Men det är också ett pappersprov. Avsändaren är pappersgrossisten Antalis, som med hjälp av byrån Common space har valt att göra något annorlunda av sina utsckick.
– Tidigare skickade de ut pappersprover som ibland var blanka ark, och ibland lite osammanhängande bilder. Vi har försökt förädla det genom att göra det enhetligt, snyggt och regelbundet återkommande, säger Johannes Sjöberg, projektledare på Common Space.

Första numret av tidningen kom i oktober. Målgruppen är nuvarande och potentiella kunder inom framför allt reklambranschen. Med andra ord en målgrupp som är kräsen och väldigt svårflörtad. Därför passar det extra väl med en genomarbetad produkt som människor aktivt väljer att ta del av.

– Det här handlar om hederliga saker som att bygga förtroende och därigenom varumärke. Sedan är det dessutom ett väldigt hands on pappersprov som säljarna har användning av, säger Johannes Sjöberg.

Avsändaren är inte speciellt framträdande. Varför?
– Vi vänder oss till en målgrupp som kommer att ta reda på avsändaren om de tycker att innehållet är bra. Det fungerar fint med att ha Antalis som avsändare i ledaren och på baksidan. Det handlar främst om att skapa förtroende.

Han tillägger:
– Vi lägger pengar på att göra bra journalistik. Vi skickar skribenter och fotgrafer över hela världen för att träffa människor och göra nära porträtt. Det är inte det mest inkomstbringande för oss som byrå, men det är värt det. Och vi tror att man måste göra det så. Antalis marknadsteam vågade satsa på den här idéen, och det var inte givet på förhand att den skulle lyckas. Men det funkar fint och de är väldigt nöjda med produkten.
Så tyckte juryn:
Cecilia Farkas Appelberg
Ett intressant koncept som jag tyvärr tycker har fått en alltför minimalistisk och daterad form. Jag saknar en känsla av äkthet.
Jag tror att det hade blivit mer spännande om man även hade tagit ut svängarna i formen och låtit den anpassas efter det redaktionella innehållet från nummer till nummer.

Gun Rosendahl (Newsroom)
Sticker ut på ett positivt och genomtänkt sätt.

Andreas Grube (Åkesson Curry)
Modig, inspirerande och estetiskt tilltalande. Kul grepp och väl genomfört hantverk från textinnehåll och bilder till färdig form, och hela tiden med själva produkten i tydligt fokus – papper.

FaktaUppdragsgivare: Ingela Larsson
Arbetsgrupp: Martin Norrlind AD, Judith Wernholm originalare, Johannes Sjöberg projektledare.



 Elin af Klintberg
Pappersdöd – not so muchI den värld jag kom ifrån – konsumenttidningarnas – talades det ofta och mycket om den fruktade pappersdöden. Det är ett ord som jag aldrig har hört nämnas sedan jag sade upp mig som chefredaktör på Plaza Magazine och tillsammans med en annan chefredaktör, Mårten Niléhn, startade kundtidningsförlaget Klintberg Niléhn.

Tvärtom, medan papperet har devalverats på konsumentsidan tycks det bara öka i status bland företagen som inte i samma utsträckning tror på kraften i traditionell annonsering och därför väljer att skapa sin egen mediekanal. De vill ha den där taktila upplevelsen som bara pappersfras i handflatan kan ge. Självfallet satsar man på andra kanaler också inom redaktionell kommunikation – men jag vågar ändå påstå att papperstidningen fortfarande har en ohotad position. Detta syns också då jag och jurymedlemmarna för den nya kategorin content samlas för första gången på Resumés kontor på Torsgatan. Lite mer än 80 procent av bidragen är fortfarande fysiska kundtidningar.

Nivån är hög. Genomgående noteras ett väl utfört hantverk, hög relevans och bra storytelling. Av de tio bidragen som hamnade på vår topplista var hela nio pappersprodukter. De tre som knep finalplatserna var glädjande nog mycket olika i sitt visuella uttryck, koncept och tilltal. Det märks att en stor del av den kompetens som tidigare har funnits bland konsumenttidningar nu flytt fältet och tagit klivet över till content. Utomlands är många av de bästa magasinen inom till exempel mat och design just kundtidningar.

Frågar du mig är vi snart där.

Elin af Klintberg är cd på Klintberg Niléhn

 



Lista

1) Ica – Icas goda affärer – Intellecta Corporate
2) Dahl Sverige – Tryck – Appelberg Publishing Group
3) Antails AB – On Paper – Common Space AB
4) Skanska – Skanska Nya Hem –Spoon
5) Visita – Besöksliv – OTW
6) Volvo Trucks – Drivers world – Spoon
7) SCA – Shape – Appelberg Publishing Group
8) Tourism in Skåne – "Den stora pocketguiden" – Wonderleap & Eight
9)Stayhard – Stayhard Magazine – Glory Days Media
10) BMW Group – BMW Magazine – Chiffer Media

Jury


Elin af Klintberg
ordförande


Gun Rosendahl



Melker Forssén


Katarina Svensson


Sofia Eriksson


Carl Hjelm


Andreas Grube



Hugo Rehnberg


Cecilia Farkas


Juan Martinez