Januari-april 2014

Visa dina pantkvitton på Instagram och få magasinet Infinitum. Klintberg Nilehns idé för norska Resirk toppar content. Tvåa är Spoons magasin Story för Samhall, Appelbergs tidning för Scania belönas med brons.

Andreas Rågsjö Thorell

Dela sidan:

1. InfinitumKund: Resirk Byrå: Klintberg NiléhnFör ett år sedan fick Klintberg Niléhn uppdraget från Resirk (Norges motsvarighet till Pantamera) för att få fler i målgruppen 13–25 år att panta.
Innan kampanjen genomförde arbetsgruppen ett hundratal intervjuer med unga vuxna i Norge för att kartlägga preferenserna och se vad som krävdes för att engagera målgruppen.

De mellan 17–25 år som kunde visa att de hade pantat tre enheter på Instagram fick hem ett ex av magasinet Inf initum.
Den yngre målgruppen 13–16 år fick i stället för en kundtidning tillgång till en spelvärld genom den virtuella valutan repa som man fick via sitt pantkvitto. På så sätt vävdes content marketing ihop med sociala medier och gamification.

– 13–25 år är en otrol igt spretig målgrupp. Därför delade vi upp målgrupperna mellan magasin och spelkampanjen. Jag tror vi kommer att se fler lösningar där traditionella kundtidningar vävs samman med andra enheter framöver, säger Elin af Klintberg.

Idén och kanallösningen till Infinitum Movement har sytts ihop av Maria Jartman på norska Omnicom Group.
Upplagan för magasinet på 30 000 exemplar har gått åt och Resirk bestämde sig för en fortsättning med två utgivningar per år.
Nästa nummer av magasinet kommer i september.

– Norska ungdomar är otroligt intresserade av miljöfrågor och har en närhet till naturen som många svenska unga saknar. Däremot är det en målgrupp som traditionellt sätt har det ganska bra – de behöver inte panta Därför var vi tvugna att tillföra ett annat typ av mervärde för att få dem att ändra attityd, säger Elin af Klintberg.

I magasinet får vi bland annat läsa om miljömedvetna formgivare som använder upcycling-metoder för sitt hantverk och programledarbröder som på sina äventyrsfärder samlar skräp och burkar som återvinns. Totalt fick kampanjen in nästan 1,7 miljoner norska kronor i panter.

Så tyckte jurynMagnus Lindvall, Account Director, DG Communications
Panta tre burkar eller flaskor och få ett magasin om återvinning – helt klart ett listigt grepp som på ett elegant och självklart sätt kopplar denna contentlösning till sitt ämne.

Ylva Söderberg, creative director, Chiffer
Modigt och smart att tänka magasin när man vänder sig till en ung målgrupp. Inspirerande, välgjord och med en förmåga att väcka läslust.

Karin Almcrantz, red. Chef, Åkesson Curry
Snygg yta och betydelsefullt djup. Ett smart projekt som inte minst står för en spännande trendspaning när den unga målgruppen själv efterfrågade ett magasin som komplement till den digitala kampanjen. Print = värde bland 17-25-åringar.

Lars Ragnå, vd, Redaktörerna
Man blir glad av att se att man tar en ung målgrupp på så stort allvar.

Maria Karlsson, account director, Spoon
En publikation man blir glad av, härligt papper och bra hantverk rakt igenom. Den känns lyxig och hållbar på samma gång. Dessutom är tidningen kopplad till att få fler ungdomar att panta. Ett bra sätt att koppla en tidning till action.

Anna Olsson, redaktör, Aller Custom
Ett smart och motiverat sätt att göra print till en naturlig del i ett större, digitalt sammanhang. Ett engagerande innehåll som är snyggt paketerat och som tar sin målgrupp på allvar.

Johan Börjesson, creative director, Glory Days Media
Ett välgjort magasin med skön känsla. Men det är distributionen som gör det till en vinnare. Att använda ett eget magasin som vinst i en samla-och-få-kampanj visar på att vi ännu inte sett alla användningsområden för content.

FaktaArbetsgrupp: Elin af Klintberg & Mårten Niléhn redaktörer, Jessica Ericsson ad, Maria Jartman (Ominicom Group) cd. Skribenter: Torkel Karoliussen, Klas Ekman med flera.



2. StoryKund: Samhall Byrå: SpoonSpoons kundtidning Samhall Story kommer ut två gånger per år. Ambitionen är att förändra bilden av Samhall bland politiker och beslutsfattare på större företag. Tidningen är en del av Samhalls förändringsarbete som tog sin början 2005. Insikten då var att

Samhall hade hög kännedom hos allmänheten, men kunskapen var låg och fördomarna många. Samhalls anställda uppfattades då som osynliga, funktionsnedsatta verksamhet i skyddad verksamhet. I dag jobbar 80 procent av företagets anställda hos kunden samtidigt som Samhall har blivit mer aktiva i sin kommunikation. Ett led i kommunikationen är Samhall Story som blandar historier från verksamheten och medarbetarnas livsöden med intervjuer där beslutsfattare inom politiken och näringslivet lyfter fram affärsnyttan med Samhalls arbete. Affärsperspektivet blandas med enskilda individers entusiasm inför arbetet. Magasinet Samhall

Story innehåller trendspaningar, reportage king företag vars verksamhet bidrar till ett mer hållbart samhälle och personintervjuer.

Numret som tog andraplatsen i månadens content har hockeylegendaren Peter Forsberg på omslaget förutom honom intervjuas även förre EU-kommissionären Margot Wallström och Investors Stefan Stern.

Så tyckte juryn:Magnus Lindvall, Account Director, DG Communications
Klassisk journalistik med inkännande reportage utgjorda i välkomponerad grafisk form på träigt matt papper gör Samhall Story till ett på samma gång tidlöst, trendigt och trovärdigt magasin.

Ylva Söderberg, creative director, Chiffer
Engagerande, trovärdigt och med stort hjärta berättar man sina historier. Jag fångas av både bild och text i ett härligt samspel.

Karin Almcrantz, red. Chef, Åkesson Curry
Innehåll som berör och gör jobbet!

Lars Ragnå, vd, Redaktörerna
Ett anslag som gör att Samhall känns både modernt och angeläget.

Anna Olsson, redaktör, Aller Custom
Ett magasin som talar direkt till hjärtat. Ett genomgående bildspråk och många fördjupande reportage som på ett inspirerande sätt visar målgruppen både nyttan och nöjet med att samarbeta med Samhall.

Mårten Niléhn, grundare, Klintberg Niléhn
Ett angeläget och innehåll presenterat med nerv och hantverksskicklighet som direkt fångar läsaren.

Johan Börjesson, creative director, Glory Days Media
Osäker på målgruppen (”relevanta beslutsfattare”) och i vilket sammanhang de läser magasinet. Men kommer det i händerna på rätt person med lite tid över är så kommer magasinet garanterat göra nytta.

FaktaArbetsgrupp: Helena Distner redaktör, Tone Knibestöl ad, Sofia Lundberg planner
3. LegendKund: Scania Byrå: AppelbergAppelberg har gjort Scanias V8-magasin Legend sedan 2009. För att nå bredare än tidningens läsekrets av befintliga V8-kunder utvecklades en digital version för läsplattor. Genom Legend-appen och Ipad-tidningen kunde arbetsgruppen kompettera det textuella innehållet med filmer, bilder och länkar till ett digert utbud av V8-relaterat innehåll.

– Målgruppen är bredare än papperstidningen. Med den digitala versionen når vi ut till entusiaster och potentiella kunder som står i begrepp att pröva V8. Entusiaster som normalt inte har tillgång till innehållet, säger Anders Nordner, projektledare på Appelberg.

Legend har publicerats en gång per år sedan starten för fem år sedan. Förra årets upplaga lanserades under hösten och satte fokus på funktionen hos Scanias nya aerodynamiskt utformade lastbilsserie Streamline. Den digitala tidningens omslag utgörs av en film som visar tillverkningsprocessen där en lastbil blir till. Anders Nordner berättar att tiden där den digitala versionen bara är en överföring av kundtidningens texter till pdf-version är förbi. I dag krävs det att man tillför ett mervärde.

Magnus Lindvall, Account Director, DG Communications
"Scanias V8-lastbilar intar huvudrollen med kraft och pondus i magasinet och appen
Legend. För den som går i lastbilsköpartankar framstår Scania V8 mer och mer som det
självklara valet efter att man som läsare har blivit ägd av alla välskrivna reportage och
välgjorda filmer."

 

Så tyckte jurynYlva Söderberg, creative director, Chiffer
Snyggt, snyggt, snyggt. En premiumprodukt, precis som lastbilarna.

Karin Almcrantz, red. Chef, Åkesson Curry
Storslaget – precis som produkten som appen ska lyfta fram...

Lars Ragnå, vd, Redaktörerna
Imponerande att man kan få lastbilar att kännas självklara i ett kaffebordsmagasin. Mitt habegär är väckt men min fru tycker att de verkar vara svårparkerade i stan.

Maria Karlsson, account director, Spoon
Bra nörderi för en väldigt smal målgrupp. Relevant så det förslår. Dessutom ger ipad-lösningen fördelar i form av film och bildmöjligheter som en tidning inte kan göra.

Anna Olsson, redaktör, Aller Custom
Myten, motorn, magasinet! Legend tar tillvara på de möjligheter som ges i läsplatteformatet, vilket förstärker det välfyllda och exklusiva innehållet.

Mårten Niléhn, grundare, Klintberg Niléhn
En bultande kärleksförklaring till lastbilar. Man måste bara älska det.

Johan Börjesson, creative director, Glory Days Media
The media is the message verkar fortfarande gälla. I en djungel av tryckta magasin blir man glad av ett digitalt dito, som dessutom är välgjort och träffar rätt i läsarens lastbilshjärta.

FaktaArbetsgrupp: Anders Nordner projektledare, Markus Ljungblom ad,Ersan Cürüklü interaktiv ad, Caroline Castoriano Gade omslagsfilm, Robert Hagström, Tobias Ohls publicering och prepress

 


    Maria Westman
Bang! – när content blir actionDet är hög tid att omvärdera vad som är ett scoop – alltså en sensationell unik nyhet. Nya tider innebär nya utmaningar. Mediesverige förändras snabbt och medie- konsumtionen ser numera väldigt annorlunda ut.

Den snabba utvecklingen kräver att vi som arbetar med att skapa content, både kreatörer och uppdragsgivare, måste ligga i framkant.
Men vad är då egentligen ett unikt content i dag? Och vad är scoopet inom framtidens content? Självklart krävs även i framtiden bra content. Det ska vara sant och relevant och, kanske viktigast av allt, läsarna vill ha ett intressant innehåll. Men läsarna vill också engagera sig, uträtta något och reagera.
Lyckas vi med det får också uppdragsgivarna effekt av sin investering. Med rätt innehåll agerar läsaren och det skapas goda spinnoffer för vår uppdragsgivares affär, varumärke och bransch. Content blir till action. Så det är dags att uttrycket scoop omdefinieras.

Jag anser att framtidens scoop är en unik story som också skapar effekt och action hos mottagaren.

Men för att genomföra det krävs mod när vi skapar content. Vi måste sticka ut, utmana och tänka lite tvärtom. Och här kan alla typer av företag vara med, stora som små. Med bra content kan nya målgrupper nås och, ja, till och med skapa ett miljöengagemang, skapa en god gärning i vårt eko- och retursystem. Se vad vi kan här i Sverige, nu sätter vi oss på kartan. Kolla in prispallen för Månadens content och se vad vi contentbyråer skapar när vi är som bäst.
Tre starka varumärken har fått bra content snyggt paketerat, och bang – content blir till action!

Maria Westman, redaktionschef, Appelberg



Lista

1) Resirk, "Infinitium", Klintberg Nilehn
2) Samhall, "Story", Spoon
3) Scania, "Legend", Appelberg
4) OBH Nordica, "Home cooking report", Wonderleap & Eight
5) Bolon, "Projects we love", Klintberg Nilehn
6) NK, "NK STIL Våren 2014", Make your mark
7) Fryshuset, "Jubileumsbilaga Fryshuset 30 år", Åkesson & Curry
8) Högskolan i Borås, "Stundentpodden", Mecka Reklambyrå
9) Arlanda Express, "On Track", Appelberg
10) Hjärt Lungfonden, "Forskning för hälsa, jubileumsnummer 2014", Appelberg

Jury


Maria Westman
juryordförande


Johan Börjesson



Maria Karlsson


Mårten Nihlén


Karin Almcrantz


Magnus Lindvall


Ylva Söderberg



Sonja Björk
 
Anna Olsson
 
Lars Ragnå