Maj-september 2014

Klintberg Niléhns ambitiösa bildjobb och stilsäkra texter i private bankingmagasinet Fa!r för Nordea föll juryn i smaken. Appelbergs Applevaka för Tele2 knep silvret, medan Make Your Marks magasin Stil för NK tog hem brons.

Andreas Rågsjö Thorell

Dela sidan:

1. Fa!rKund: Nordea Byrå: Klintberg NiléhnAtt göra ett ett annorlunda private banking-magasin utan direkt koppling till banken har länge stötts och blötts hos Nor­dea. Eftersom Klintberg Niléhn vet hur CSR-frågor engagerar presenterade de en magasinsidé om persone r, företeelser och fenomen som gör skillnad. Banken som har en förkärlek för entreprenörskap gick i gång på konceptet. Fa!r är tänkt att komma ut två gånger per år.
– Magasinet visade på en modig kund som vågar satsa på en idé som ligger utanför verksamheten och lät oss gö ra det fullt ut, säger Elin af Klintberg.

I stället för att alarmistiskt föra pekpinnen över demoniska bilder av miljöförstöring lyfte byrån med starka bildjobb fram hur vacker planeten kan vara. Magasinet rymmer välrenommerade skribenter som Jan Gradvall, Niklas Ekdal, Alexandr a Pascalidou, Jesper Waldersten och Niklas Wahllöf. Som en del i magasinssatsningen lanserades även "Fair talks", en serie föreläsningar som hölls runtom i landet med personer som fanns med i magasinet.

– Mediekartan ritades om efter lågkonjunkturen 2008–09. Då gick flera journalister från mediehusen över till att vara frilansare. I dag spelar det mindre roll om man skriver för Schibsted, Bonnier, Telia eller Nordea. Tabut är brutet sedan länge.

Magasinet har inga annonser och skickades ut till befintliga och poten­tiella kunder samt opinionsbildare.
– När vi drog i gång ville vi göra content marketing 2.0 med ett innehåll som inte bara handlar om produkter och erbjudanden utan också om frågor som företaget tycker är viktiga. Jag tror inte att den traditionella formen av kampanjjournalistik fungerar mot en smart målgrupp. Det blir ofta genomskådat. Det här är ett bra exempel på den nya formens content marketing.


Så tyckte jurynOskar Johansson, Glory Days Media
Ett välgjort magasin enligt konstens alla regler. Att ett kundmagasin håller lika hög (eller kanske högre?) klass som magasinen i tidningshyllan är ett starkt argument till att fler företag borde välja denna typ av kanal i sin kommunikation med kunder, beslutsfattare och samhället i övrigt.

Daniel Roos, Make Your Mark
Genom ett gediget hantverk från första bokstav till sista bild har Klintberg Niléhn skapat ett magasin som garanterat lockar till läsning och sprider Nordeas värderingar. Fa!r slår inte bara ut sina närmsta konkurrenter – magasinet gör det även tufft för andra publikationer som slåss om uppmärksamheten.

FaktaArbetsgrupp: Från Klintberg Niléhn: Elin af Klintberg, Mårten Niléhn & Jessica Ericsson.
Från Nordea Private Banking: Charlotte Tungelstedt



2. ApplevakaKund: Tele2 Byrå: Appelberg Under uppmärksammade former presenterade Apple två nya modeller av Iphone 6 den 9 september. Från Tele2:s butik på Kungsgatan i Stockholm livesände Appelberg en Appelvaka under två och en halv timme. Sändningen leddes av journalisten Fredrik Birging med Appelbergs filmproducent och Apple-entusiast Lukasz Lindell som sidekick.

– Målet var att göra något annorlunda och rolig för de som inte följde Apples sändning, att diskutera nyheterna som dök upp ur ett svenskt perspektiv
Andra som medverkade i sändningen var nät- och täckningsexpert Björn Lindberg, Tele2:s smartphoneexpert Anders Elmby och Julia Skott, frilansjournalist och bloggare. Operatören hade inte rättigheter att visa bilder från Apples event och diskussionen som kunde följas på Tele2:s sajt Betterbusiness var främst riktad till företagsmarknaden.

– Upplägget blev nästan lika intressant för privatkunder eftersom Apple är ett väldigt publikt och synligt varumärke som engagerar väldigt många. Visserligen fanns Tele2:s smartphoneexpert med i sändningen, men det var också viktigt att det inte skulle vara ett alltför stort fokus på produkterna. I stort sett begränsades Tele2.s roll till att de var avsändare för programmet.

Under Applevakan tog man upp frågor som tittarna ställde via sociala medier. Noterbart är att Apples egna livesändning kraschade under 15 minuter vilket skapade en extra utmaning för panelhönorna.

Så tyckte juryn:Oskar Johansson, Glory Days Media
Ett lysande exempel på content marketing! Man har använt ett format som är välbeprövat (valvaka) och dess journalistiska verktyg och tagit fram innehåll som är intressant och relevant för mottagaren. Detta bör vara ett av de första exemplena på content marketing i form av livesänd rörlig bild i Sverige. Men trots att det sändes live har innehållet även en livslängd bortom den specifika kvällen.

Daniel Roos, Make Your Mark
I tider där nördarna har fått sin revansch slår Appelberg till med ett klassiskt kvällstidningsupplägg som ger Tele 2 en unikitet i operatörskriget.

Mårten Nilehn, Klintberg Nilehn
En expertpanel som grottar ner sig i initierade detaljer är vi vana vid från sportsändningar. Men byt ut bollen mot en iPhone och till och med min nörd-gen vaknar till liv.


FaktaArbetsgrupp: Lukasz Lindell filmproducent, Hannah Kirsebom projektledare, Jon Dreierbakken liveredaktör, Ersan Cürüklü ad, Sara Fritzon bildproducent, Tobias Ohls filmare


3. StilKund: NK Byrå: Make Your MarkEfter en pitch tog Make Your Mark, under förra året, hem uppdraget att göra NK:s magasin STIL. Uppdraget låg tidigare hos Johan Månssons företag Better Knowledge AB. Förutom en redesign och ett nytt uttryck av magasinet i sin helhet var en av de första förändringar som den nya samarbetspartnern genomförde att editionera en del av magasinet med specialanpassat innehåll för Stockholm respektive Göteborg. Detta för att öka relevansen hos läsaren samt optimera försäljningen på respektive marknad.

– NK har genom sitt utbud en extremt hög modegrad med stark internationell känsla vad det gäller såväl mode som inredning och kosmetik. Vårt uppdrag var att återspegla det i magasinet på ett nytt, uppdaterat och mer modernt sätt. Vi samarbetar också med fotografer, stylister och journalister som har samma höga höjd som varuhuset. STIL ska signalera mode på internationell nivå, säger chefredaktören Carina Förne.

STIL har under året kommit ut med totalt sju olika utgivningar som alla riktar sig till varuhusets Nyckelkunder.

– Eftersom vi inte utkommer varje månad är vi tvungna att fylla magasinet med ett innehåll som känns aktuellt och inspirerande under en längre period. Ett magasin som finns på vardagsrumsbordet och sparas eftersom man vill bläddra i det gång på gång.

 

Så tyckte jurynOskar Johansson, Glory Days Media
Stiligt. Praktiskt. Genuint. En bra avspegling av avsändarens varumärke som ger inspiration och nytta för mottagaren i form av bra produktguider. Dessutom finns inspirerande läsning för mottagaren att förkovra sig i, som förlänger produktens livslängd.

Mårten Nilehn, Klintberg Nilehn
Med ett snyggt och habilt hantverk levandegörs NK:s världar för läsaren. Från drömska reportage till smarta erbjudanden i stilfilen.

FaktaArbetsgrupp: Från NK: Daniel Stipich ansvarig utgivare, Karin Svensson projektledare, Maja Halling produktion. Från Make Your Mark: Carina Förne chefredaktör, Anders Ingårda projektledare, Nicholas John Stevens cd, Sonja Björk Ebert förlagsredaktör, Åsa Östergren skönhetsredaktör, Carl M Sundevall kulturredaktör, Helena Ekström redaktör, Sofi Appelberg layout

 


    Maria Westman
Hjälp! Håller vi på att drunkna i content?Mängder av content. I tryckta och digitala kanaler: magasin, filmer, kampanjer och digitala koncept. Bidragen i "Månadens content" är många denna gång, variationerna är större och aktörerna fler. En relevant fråga i det sammanhanget: Vad är bra content?

Om kommunikation sker på mottagarens villkor så drar vi parallellen till konsten, där konsten ligger i betraktarens öga. Där betraktaren rent subjektivt, oftast, gör en bedömning av konsten. De här två teserna borde också kunna gälla för content. Men är det verkligen så att läsarna kan bedöma vad som är bra eller dåligt? Och ska vi lämna bedömningen helt till läsarna och går det att göra det med tanke på mängden?

Nej, det är vi som kan content som har ett ansvar att hjälpa läsarna och uppdragsgivarna att sortera ut vad som är bra. Och för att göra det utgår vi från grunderna i ett redaktionellt arbete, där vi gestaltar våra berättelser med riktiga människor i riktiga miljöer.

 

Vi skapar engagemang och håller oss till det som är sant och intressant. Vi eftersträvar långsiktiga relationer med läsarna. Vi tydliggör avsändaren. Och vi sätter tillsammans med vår uppdragsgivare upp mål för arbetet och en plan för spridning för att nå läsarna.
Låt oss ta oss an denna uppgift i den utveckling och explosion som äger rum. Vi ska skapa bra content utifrån grunderna i det redaktionella arbetet. Vi ska ta kommandot över distributionen och spridningen, och i det också vägleda läsarna till vad som är bra content. Prispallen i "Månadens content" speglar allt detta, vi tar ansvar, vi skapar engagemang och vi vägleder läsarna.

Maria Westman, chef produktion och affärsutveckling, Appelberg



Lista

1) Nordea, Klintbergh Nilehn, "Fair"
2) Tele2, Appelberg, "Applevaka"
3) NK, Make Your Mark, " NK Stil"
4) HSB Göteborg, Welcom, HisingenFTW
5) AMF Fastigheter, Make Your Mark, Inside
6) Ume.net, ANR BBDO, "Living with lag"
7) Riche, Viggo Cavling förlag, "Linjekock"
8) Stayhard, Glory Days Media, "Stayhard Magazine"
9) Popaganda/Luger, Saatchi & Saatchi, "Popagandas popcharader"
10) Kosta Boda Orrefors, Ellermore, "An auction based on emotions"

Jury


Maria Westman
juryordförande


Johan Börjesson



Maria Karlsson


Mårten Nihlén


Karin Almcrantz


Magnus Lindvall


Ylva Söderberg



Sonja Björk
 
Anna Olsson
 
Lars Ragnå