Månadens Content, September–Oktober 2014

Appelbergs kampanj för BillerudKorsnäs årliga tävling blev en global snackis och vann Månadens content. Make You Marks jul- och nyårsedition för NK tog en stilfull andraplats medan Uppdragsmedias magasin för Hötorgshallen knep bronset.

Andreas Rågsjö Thorell

Dela sidan:

1. Spice14Kund: Billerud Korsnäs Byrå: AppelbergVarje år arrangerar BillerudKorsnäs en tävling i förpackningsdesign för studenter på Berghs. År 2014 var utmaningen att skapa en fysisk förpackning till en digital produkt – mus iktjänsten Spotify. Den digitala kampanjen gjorde att tävlingen fick världsrykte. Med en arbetsgrupp på fyra personer skapade Appelberg en reklamfilm, två dokumentärfilmer samt kampanjsajten Spice14 kombinerat med pr-aktiviteter i sociala och digitala medier.

Det var första året c ontentföretaget ansvarade för att marknadsföra tävlingen.

– Målet var att göra en film för tävlingen som hade förutsättningar att bli uppmärksammad och spridd online. Vi kom på idén att göra en film med dokumentär ton och humoristiskt innehåll, säger Charlotte Stenbäck , planner och projektledare på Appelberg.

På bara några veckor gav kampanjen eko på flera ledande sajter för design och reklam globalt. Bland annat uppmärksammades kampanjen av Ads of the World och Packaging of the World.

Att en auktoritet i designvärlden som Karim Rashid också twittrade om filmen hade betydelse och gav prestige och trovärdighet, menar Jon Dreierbakken, copy och ansvarig för spridningen.

– Vi visste att det inte räckte att pub­licera filmen för att den skulle bli viral. Strategin var därför att bearbeta bloggare och influenser i designvärlden för att få dem att uppmärksamma filmen.

Hur avgörande tror du att Spotify som varumärke var för spridningen?
– Självklart fick vi draghjälp, sam­tidigt spred inte Spotify kampanjen i sina kanaler.

Så tyckte jurynOscar Johansson, Glory Days Med
Förpackningen är viktigt. Innehållet ännu viktigare. SPICE14 har båda delarna.

Ylva Söderberg, Chiffer
Smart packeterat content marketing med nytänk och stor spridning.

Lars Ragnå, Redaktörerna
Ett magasin som är värd att ta sig till hallen för att hämta och som bygger värdemärke på långsikt. Härlig och inspirerande. Jag är speciellt imponerad av det genomgående fina fotot. Intressant att se hur man utnyttjar den ungdomliga "hippheten" förknippad med Beghs och Spotify för att lyfta det anrika industriföretaget.

Mårten Niléhn, Klintberg Nilehn
Om Spotify vore en fysisk produkt skulle den se ut som en... låda! Ett briljant utanförboxen-tänk som i tre smarta filmer utmanar och tänjer på kreativa gränser.

FaktaArbetsgrupp: Charlotte Stenbäck planner/projektledare, Ersan Cürüklü ad, Lukasz Lindell filmproducent, Jon Dreierbakken digital producent/copy



2. Stil julen 2014Kund: NK Byrå: Make Your MarkSedan Make Your Mark tog över uppdraget att har man utvecklat och moderniserat NK:s kundmagasin. Redaktionen har bland annat tagit fram ett nytt och starkt bild- och formspråk som ger en känsla av mode på hög nivå. Samtidigt ska tidningen kännas inbjudande och inspirerande för läsaren.

– Som helhet har vi skapat ett nytt uttryck som blivit ett tydligt STIL-manér. Nu handlar det hela tiden om att aldrig stangera utan att hela tiden tänka, känna och skapa nytt. Det är ju en väldigt rolig produkt att jobba med och det finns så oerhört mycket man vill berätta i både text och bild, så begränsningen ligger bara i antalet sidor. Vi skulle nog gärna göra ännu fler. Sedan har vi självklart adderat en del andra moment och säljfrämjande grepp, men det är ju våra interna små hemligheter, säger chefredaktören Carina Förne.

Hur vill ni avspegla NK:s varumärke i innehållet?
– NK är Sveriges absolut mest självklara destination när det kommer till framförallt internationellt mode. Det ska synas tydligt i magasinet, både i de plagg och produkter vi visar, de reportage vi skriver, och på vilket sätt vi gör det. På NK finns ju självklart även annat än mode och allt det du hittar innanför varuhusens väggar dyker också upp i magasinet. Kanske inte alltid på ett helt förväntat sätt eller i det mest givna sammanhanget, men det finns där och bidrar till helheten i magasinet på samma sätt som alla beståndsdelar, stora och små, bidrar till det som gör NK så unikt.

Till skillnad från många andra bidrag har ni valt att prioritera bild före text som inspirationsmedel. Vad ligger bakom strategin?
– Vi väljer att berätta varje story på bästa möjliga sätt. Ibland blir det mer bild, ibland mindre, det är storyn som styr. Men generellt är ju bildjobben väldigt bärande och viktiga i magasinet.

Så tyckte jurynOscar Johansson, Glory Days Med
Ett välgjort magasin där man tydligt visar att det just är content marketing och inte direktreklam man håller på med på NK. Redan vid första anblick, vid en flukt av omslaget upplever man en brinnande vilja att bläddra vidare, en vilja att ta del av det innehåll NK har att erbjuda. Och skillnaden mellan CM och DR är just den: CMvill kunden ta del av.

Ylva Söderberg, Chiffer
Snyggt och välgjort, ett magasin som speglar uppdragsgivaren och som inspirerar till köp.

Lars Ragnå, Redaktörerna
En riktig julkaramell. Har dessutom blivit bättre för varje nummer.

Mårten Niléhn, Klintberg Nilehn
Ett genuint hantverk som gör sitt jobb som inspirerande dörröppnare till varuhuset på Hamngatan.


FaktaArbetsgrupp NK: Daniel Stipich ansvarig utgivare, Karin Svensson projektledare, Maja Halling produktion.
Make Your Mark: Carina Förne chefredaktör, Anders Ingårda projektledare, Nicholas John Stevens cd, Sonja Björk Ebert förlagsredaktör, Åsa Östergren skönhets­redaktör, Carl M Sundevall kulturredaktör, Helena Ekström redaktör, Sofi Appelberg layout


3. Hallen no.4Kund: Hötorgshallen Byrå: UppdragsmediaInför 2014 fick Uppdragsmedia Hötorgshallen som kund. Magasinet "Hallen" delas ut gratis till saluhallens kunder.

– Det långsiktiga målet är att stärka Hötorgshallens varumärke och att skapa en positiv känsla runt varumärket Hötorgshallen. Locka fler kunder och stärka lojaliteten bland stamkunderna. Att bli en snackis för att lyfta Hötorgshallens alla fantastiska handlare, säger chefredaktören Jonas Larsson.

"Hallen" omfattar 100 sidor och kommer ut fyra gånger per år i en upplaga på 10 000 exemplar. Magasinet blandar reportage, recept, porträtt och "kunskapsbaserade artiklar".

– Varumärket utgörs av tradition och kunskap runt mat och råvaror och ett personligt bemötande. Vi jobbar nu för att förstärka det och visa att Hötorgshallen även är en modern mötesplats för matintresserade i alla åldrar. Det är också "hela världens saluhall" där influenser från hela världen finns representerade.

Det görs en uppsjö av matmagasin vad skulle du säga särskiljer hallen från mängden?
– Vi sa från början att vi bara skulle jobba med de allra bästa frilansare och genomgående hålla en mycket hög kvalitet. Det gäller såväl texter, bilder som papper och form. Det tycker jag at vi lyckas med. Formmässigt så får allt ta mer plats och vi har gjort en slags kokboksdesign mer än en traditionell magasinsform.

– Vi har även jobbat mycket med tonaliteten. Det ska vara ärligt, inkluderande och lite skojigt utan att det blir plattityder och pajjigt. Det har vi fått mycket uppskattning från läsarna för, vilket är kul. Det är lättare än att ligga på ett stort förlag som har försäljningskrav på sig från en styrelse i en galax långt, långt borta. Det finns en ängslighet i den svenska magasinsvärlden som är lite tråkig.

Så tyckte jurynOscar Johansson, Glory Days Med
Ett gediget och välkomnande magasin som avspeglar avsändaren. Matbilder i toppklass och intressanta personporträtt som får dig att vilja träffa personalen på Hötorgshallen. På ett avspänt och inbjudande sätt delar avsändaren med sig av expertråd, kunskap och intressant läsning. Något som får mottagaren att ranka Hötorgshallen högt när det kommer till kvalitet och utbud. Man har helt enkelt använt en av de verktyg i content marketing-lådan som är allra effektivast.

Lars Ragnå, Redaktörerna

Fascinerande ambitiöst projekt. Väl genomfört hela vägen från fotot till valet av papper.

Mårten Niléhn, Klintberg Nilehn

Hötorgshallens nya magasin bjuder från första till sista sidan på stor matglädje!


Fakta
Arbetsgrupp: Jonas Larsson chefredaktör, Peter Edvinsson redaktionschef, Leif Andersson ansvarig utgivare, Jonas Mann webbansvarig, Kristina Funck annons. Idé form och produktion: Uppdragsmedia

 


    Maria Westman
Receptet på goda fullpoängarePå årets sista contentmöte 2014, konstaterade vi att det under året har blivit en större variation av bidrag. Fler digitala och även kampanjliknande bidrag. Till prispallen söker vi i juryn efter fullpoängarna. Bidrag med bra storytelling, skickligt hantverk och god effekt för uppdragsgivaren. Och visst finns de, även bland den stora variationen av bidrag. Att det är mer blandat bland bidragen speglar bara det som har hänt på marknaden. Vi är fler aktörer och fler uppdragsgivare som skapar content i allt fler kanaler. Nu har vi ett nytt år och vi ska se till att baka nya goda fullpoängare.
Så avslutningsvis: här ett recept på goda fullpoängare.

Goda fullpoängare
Antal portioner: 80, men kan bli flera med god effekt
500 g bra energi och inspiration
2,5 dl modig uppdragsgivare
2,5 dl kreativ contentbyrå
4 msk goda idéer
1 dl god storytelling, 3 tsk extra koncentrerat gediget hantverk
2 msk massiv spridning i flera kanaler, 100 g finriven målgrupp

Så gör du: Receptet är för 80 portioner. Ändras antalet kan också mängden i vissa av ingredienserna ändras. Tillagningstiden kan också behöva justeras.

1. Uppdragsgivare och contentbyrå förädlar energin i tjockbottnad och i rymlig form av samarbete. När det är lagom varmt vispar ni i de goda idéerna så att det inte bildas klumpar.
2. Tillsätt storytelling och gediget hantverk. Värm tills det kokar och låt det bubbla lite längre för en riktigt hård fullpoängare.
3. Smörj en form med massiv spridning i flera kanaler och häll sedan ned smeten. 4. Strö på den finrivna målgruppen, låt de spridas ut, gärna över flera dygn och veckor.
Tips! Du kan sedan skära ut flera goda fullpoängare från formen om du har lyckats bra. Enjoy!

Maria Westman, chef produktion och affärsutveckling, Appelberg



Lista

1) BillerudKorsnäs, Appelberg, "SPICE14"
2) NK, Make Your Mark, "NK stil jul/nyår + julklappstips"
3) Hötorgshallen, Uppdragsmedia, "Hallen"
4) V-TAB, Appelberg, "Blick"
5) Lufthansa, DDB Stockholm, "The Convincing show"
6) Nordea, Klintberg Nilehn, "Private Banking Magazine"
7) Dustin, Appelberg, "Dustin Solutions"
8) Oxfam Sverige, Åkesson Curry, "Med Oxfam mot fattigdom"

Jury


Maria Westman
juryordförande


Johan Börjesson



Maria Karlsson


Mårten Nihlén


Karin Almcrantz


Magnus Lindvall


Ylva Söderberg



Sonja Björk
 
Anna Olsson
 
Lars Ragnå