Månadens Content, December-Mars 2015

När contentjuryn sade sitt knep Icon Brands IKEA-magasin förstaplatsen. Doe Blomberg Gottbergs omskrivna Dylankonsert för spelbolaget Paf kom tvåa och Guts & Glorys magasin för Thule kammade hem bronset.

Yasmine Winberg

Dela sidan:

1. Sweden Today

Kund: Inter IKEA Systems Byrå: Icon Brands

Det brukar pratas mycket om IKEA-kulturen och som en del i att profilera IKEA som ett svenskt bolag ville möbel­företaget gå till botten med kopplingen till vårt land. Därför anlitades Icon Brands för att göra ett magasin riktat till företagets anställda runtom i världen. Tillsammans med en film, en presentation och material till en workshop skickades den ut till alla IKEA:s enheter.

– Att IKEA är svenskt gör att det är annorlunda. Sverige står för många bra värderingar som jämlikhet, öppenhet och ärlighet. Det ville vi förmedla – ett modernt Sverige. Inte bara tillbakablickar på vad som hände med Ingvar i Småland i början på 1900-talet, säger Lismari Markgren, som jobbar med marknadsföring på Inter IKEA Systems.

Att valet föll på Icon beror på att Ikea gillade Icons form, foto och tonalitet.
– Det är naturligtvis väldigt svårt att sammanfatta Sverige, både historiskt, nutida och framåt i en 132-sidig trycksak. Vi gjorde därför över 50 intervjuer både i Sverige och utomlands för att få en så mångfasetterad bild som möjligt. Alla intervjuer och bilder är exklusivt skapade för just detta projekt, säger Joel Persson, chefredaktör på Icon Magazine.

Totalt tog magasinet fem månader att ta fram..


Så tyckte juryn

Karin Niklasson, journalist och formgivare, Lovstrom Content
Genomarbetad, genomtänkt och typiskt Iconsnygg Sverigeguide. Har svårt att ens komma på en svensk person, innovation eller företeelse värd att nämna som inte redan är med här. Icon sammanfattar Sverige, som i sin tur sammanfattas och omfattas av Ikea.

Henrik Lindskog, senior editor, Birdh
Det är möjligt att de här 132 sidorna Sverigeporr väcker starkast känslor i hemlandet, men genomförandet är så vasst att jag tror kärleken smittar av sig på alla som får den i handen. Ett riktigt drömuppdrag för en tidningsmakare, där ambitionen är skyhög, friheten stor och hantverket oklanderligt. Och ännu lite gladare blir jag när jag förstår att det är internkommunikation.

Erika Scott, redaktör, Aftonbladet Söndag
Festlig, folklig, fullpackad, snygg och smart. Kort sagt en publikation som borde postas till samtliga hushåll, som en uppslagsbok i vad vi svenskar är för ena filurer.

Sara Thun, chefredaktör, Oh My Content
Ett rejält magasin som på ett snyggt och lättsmält vis lyckas ge alla medarbetare på IKEA, som finns över hela världen, förståelse för den svenska kulturen ¬– en kultur som företagets värdegrund vilar på. Bra mix av plock, bilder och maffigare intervjuer. Passar perfekt för målgruppen. Passar faktiskt perfekt för alla magasinälskare därute.

David Stark, senior rådgivare, Intellecta
Att använda Icon-formen för en målgrupp som till största delen aldrig kommit i kontakt med Icon är fiffigt, inte minst med tanke på att det är en oneshot vi pratar om. Ett lustfyllt och genomarbetat mastodontmagasin. Om Ikeas anställda runtom i världen snappar upp en bråkdel av innehållet så vet de mer om Sverige än vad de flesta svenskar vet.


Fakta

Arbetsgrupp: Joel Persson chefredaktör/ad, Peter Smirnakos chefredaktör, Maja Persson redaktör, David Berling layout, Lismari Markgren projektledare IKEA, Anna Berg, Göran Nilsson och Ola Lindell på IKEA



2. Experiment ensam

Kund: Paf Byrå: Doe Blomberg Gottberg
Marko "Markoolio" Lehtosalo blev frontfigur för Doe Blomberg Gottberg och spelbolaget Paf:s webbserie Experiment ensam, men det var inte förrän Fredrik Wikingsson fick sitta som enda publik på en Bob Dylan-konsert som serien fick extra stort genomslag. Händelsen uppmärksammades stort både i Sverige och internationellt Fredrik Wikingsson intervjuades av bland andra Rolling Stone Magazine.
Totalt uppmärksammades avsnittet i 500 medier i närmare 100 länder.

– Att till exempel The Telegraph, både publicerar våra avsnitt och samtidigt tar det ett steg vidare genom att göra egna ensam-recensioner av olika situationer som man normalt gör tillsammans blir man väldigt glad av. Att TV4 driver frågan vidare och väljer att lista saker som människor absolut inte kan tänka sig att göra utan sällskap, skapar såklart nya uppslag och idéer för framtiden, sa Fredrik Blomberg, cd på Doe Blomberg Gottberg, tidigare till Resumé.

Så tyckte juryn

Karin Niklasson, journalist och formgivare, Lovstrom Content
Smart, intressant och roligt sätt att ta sig an (vrång-?)bilden av att spelande är en ensam sysselsättning. Både idé och genomförande är så bra att det här skulle ha kunnat funka som "vanlig" tv. Jag hade knäppt på. I finalavsnittet går intimiteten i situationen verkligen fram. Man kan på något sätt dela Fredrik Wikingssons personliga upplevelse när kameran vågar dröja vid hans ansikte. Psykologen Malin Edlunds frågor och kommentarer är bra komplement till det dråpliga och ibland lite plågsamma i ensamsituationerna.

Henrik Lindskog, senior editor Birdh
Visst är det Wikingssons ensamkonsert med Dylan som får det här att växa från bra till oemotståndligt. Men resten av serien behöver inte skämmas i skuggan. Intressant grundidé. Kanske inte glasklart Paf, men rakt igenom effektfullt innehåll. Man fastnar. Vill se mer.

Erika Scott, redaktör, Aftonbladet Söndag
Brilliant. Programserien funkar som ett eget tv-format och skulle ha kunnat sändas som ett "riktigt" program i vilken kanal som helst. Visar på ett humoristiskt sätt att Pafs slogan håller. Det ÄR mycket roligare att göra saker tillsammans. Nuff said.

Sara Thun, chefredaktör, Oh My Content
Imponerad av allt – idén, genomförandet, formatet, leveransen. Snyggt jobbat med spridningen också. Genomgående ett innovativt och välproducerat contentprojekt.

David Stark, senior rådgivare, Intellecta
Ett tydligt budskap som går fram i samtliga avsnitt. Ett både humoristiskt och intressant innehåll – ett modigt och oväntat contentinslag för att komma från ett spelbolag och väldigt mycket mer än den uppmärksammade Dylan-filmen.


Fakta

Arbetsgrupp: Doe Blomberg Gottberg


3. Passion

Kund: Thule Byrå: Guts & Glory

För att uppmärksamma att industriföretaget Thule inte längre bara säljer takräcken, takboxar och cykelhållare längre gav de i uppdrag till Guts & Glory att göra ett magasin. Syftet var att förmedla att Thule blivit ett lifestyle-företag som kan hjälpa konsumenterna att transportera sina ägodelar.
I magasinet lyfts extremsportare fram som berättar om sin passion, vad den betytt och inneburit för dem.
– Grymt kul att få en pallplats i Månadens Content! Det här var ett projekt som hela byrån gick all-in på och kämpade hårt för att få så bra som möjligt. Det jobbades bokstavligen dygnet runt i ett par månaders tid från både byråns och Thules sida, säger Ivan Matanovic, cd på Guts & Glory.

Han tror att helheten ledde till pallplaceringen: designen i kombination med innehållet.

– Och det var verkligen värt mödan. Ambitionen var att göra ett magasin med såväl snygg design och högt läsvärde; att komma stjärnorna in på livet och ge dem utrymme att prata till punkt. Och vi fick många djupa, intima och insiktsfulla tankar, där de öppnade upp sig som aldrig förr. Inte bara kring sin sport - utan också om livet i stort och smått. Vi är grymt stolta över den!.

 

Så tyckte juryn

Karin Niklasson, journalist och formgivare, Lovstrom Content
Ett printpraktverk med lång livslängd. Stilrent och snyggt, måste ha varit roligt att jobba med.
Alla de här sportiga personernas passion går verkligen fram – takboxar och cykelväskor har aldrig känts coolare eller längre ifrån kexchokladfnas och bråk i baksätet. Och jag gillar hur man har använt olika papperskvaliteter och -färger.

Henrik Lindskog, senior editor Birdh
Ett generöst och snyggt intervjumagasin som ritar upp en solklar bild av Thulemänniskan, bortom takboxen. Inga stora överraskningar kanske, men gör sitt jobb, har hög ligga framme-potential och en schysst balans mellan story och produkt.

Erika Scott, redaktör, Aftonbladet Söndag
Ett snyggt bookazine med fantastiska bilder och häftiga reportage som gör att jag vill befinna mig, fysiskt, i varenda sida. Får mig att uppleva varumärket Thule som sexigt, svettigt, tåligt, coolt och "outdoorsy" och att Thule representerar en fri och fräsig livsstil, snarare än tråkiga takboxar.

Sara Thun, chefredaktör, Oh My Content
Modernt, aktivt, snyggt magasin. Helt i linje med Thules vision. Otroligt vackra bilder! Bra målgruppsanpassat! Ett lyxigt magasin, optimalt för äventyraren.

David Stark, senior rådgivare, Intellecta
Thule går all in med fantastiska bilder och ett exklusivt format. Ett riktigt skrytmagasin, men det lär också placeras överst i målgruppens tidningshög.


Fakta

Uppdragsgivare: Fredrik Erlandsson kommunikationsdirektör, Peter Kjellberg vice president marketing på Thule
Arbetsgrupp: Ivan Matanovic cd/copy, Martin Johansson ad, Niclas Höggren projektledare, Eva Elfström Linell operativ projektledare, Niklas Brunner, Kristoffer Hiller & Christofer Nordström grafiska formgivare

 


   Andreas Dahlin

Content är allt

Exakt alla kanaler, i alla medieslag. Varje delad länk eller tweet. Allt har ett innehåll. Och när vi formar innehållet till en berättelse för att skapa kontakt med mottagaren kallar vi det för content marketing. Som ljudfiler, filmer, webbplatser, skrytbroschyrer eller magasin. Din fantasi.

Det förstår man ju att content är överallt.
Månadens content är en ögonblicksbild av kommunikationsbranschens rörelse: här samlas de relevant återgivna budskapen som har paketerats som mottagaren vill ha dem. Opt-in. Bara pull, inga kompromisser. Det finns inte plats för halvmesyrer i den hårda kampen om målgruppens intresse.

Samtidigt är alla med i matchen om att skapa content marketing av högsta klass – alla slags varumärken och alla slags byråer.

Den tydliga trend som har märkts ett antal år i contentbranschen är starkare än någonsin år 2015: många av de mest innovativa redaktionella produkterna som ser dagens ljus kommer från enskilda företag, organisationer eller varumärken. Det har såväl dagens som morgon­dagens mediekonsumenter redan förstått och accepterat.

Bra contentprodukter är inte längre något som "nästan ser ut som en 'riktig' tidning/tv-program/valfritt ...". De har passerat.

I kampen mot bruset och för uppmärksamheten blir berättelsen allt viktigare för att skapa tillitsfull relation med mottagaren. I all kommunikation. Oavsett kanal.

Det förstår man ju att content är allt. Och att allt är content.

Andreas Dahlin är vd på Åkesson & Curry



Lista

1. Icon Brands, Inter Ikea Systems, "Sweden Today"
2. Doe Blomberg Gottberg, Paf, "Experiment ensam"
3. Guts & Glory, Thule, "Passiom"
4. Make Your Mark, Försvarsmakten, "Försvarets forum"
5. Isobar, Nordicbet, "Garpens Europa"
6. Spoon, Scouterna, "Scout 1/2015"
7. Chiffer, Alcro, "Alcro Trend"

Jury content

  • Michael Jonsson
  • Anders Sundberg
  • Johan Bratt
  • Anna Strömberg
  • Elin af Klintberg
  • Jan Sturestig
  • Linus Fremin
  • Josephine Ilola
  • Susanne Bernhardsson
  • Salka Hallström Bornold
  • Sara Perers
  • Julia Nordlund
  • David Bexelius
  • Per Boström
  • Melker Forssén
  • Carin Roeraade
  • Cecilia Wirseen
  • Mikael Owilli
  • Åsa Rydén Antonsson
  • Peter Willebrand
  • Joanna Rydbeck
  • Andreas Dahlin
  • Sarah Thun
  • Fredrik Blomberg
  • Erica Scott
  • David Stark
  • Karin Niklasson
  • Henrik Lindskog
  • Karolina Westerlund
  • Melker Forssén
  • Åsa Lundqvist
  • Adam Holmberg
  • Nellie Sörman
  • Daniel Sjöholm
  • Torbjörn Olofsson
  • Jonathan Rothwell
  • Kristian Strand
  • Cecilia Farkas
  • Kajsa Ericson
  • Ylva Söderberg
  • Linda Fagerlind Berkö