Liten budget och hårt slit – The Impossible Run träffar rätt

Månadens Content McCann Stockholm vinner Månadens Content för kampanjen "The Impossible Run" för Lexter. Tvåa kommer OTW tillsammans med Skolvärlden och trea Futurniture med IKEA.

Julia Lundin

Dela sidan:

"The Impossible Run"

Kund: Lexter Ljuddesign   Byrå: McCann Stockholm

18-åriga Oscar Widegren från Stockholm älskar judo, att spela trummor och läser fysik. Han är synskadad sedan fem års ålder och har aldrig kunnat springa en sträcka utan att ha någon med sig. Skulle drömmen nu bli sann?

Lexter Ljuddesign ville hjälpa Oscar genom ny hyperriktad teknologi som färdas spikrakt i en smal stråle och tog hjälp av byrån McCann Stockholm.

– Ingen bryr sig ju riktigt om tekniken i sig. Så därför tänkte vi: ”hur kan vi använda den på ett nytt sätt så att den faktiskt kan betyda något för någon?” Idén, eller tesen snarare, som vi jobbade fram var lika osäker som optimistisk. Kan ljud bli så pass riktat att det kan hjälpa en synskadad person att springa helt rakt helt själv genom en osynlig ljudkorridor? Förmodligen hade det stannat vid en tes just, om vi inte träffat Oscar, berättar Noak Garberg, copywriter.

Hur fick ni först kontakt med Oscar?
– Vi fick kontakt med Oscar genom Svenska Parasportförbundet. Inspirerande, orädd, positiv med ett helt sanslöst driv framåt. Han är den enskilt starkast bidragande faktorn till att projektet blev så bra som det blev.

Projektet har planerats under två år. I kampanjvideons final kan vi se hur Oscar navigeras med hjälp av Lexters högtalare som har placerats till vänster och höger om banan. Ljuden hoppar mellan varandra och Oscar kan för första gången springa utan att någon hjälper honom.

– Responsen har varit väldigt positiv. Både i Sverige och internationellt har folk engagerat sig och sport- och teknikmedier har skrivit om det. Men roligast av allt är nog att Parasport och andra synskadade atleter har visat intresse.

För någon vecka sedan var Viktoria Karlsson, EM-guldmedaljör i längdhopp för blinda, i Stockholm för att testa tekniken i sin träning.

– Efter bara en timmes träning vågade hon hoppa själv med hjälp av ljudkorridorens två högtalare och en tredje som stod i 90 graders vinkel precis innan plankan och som meddelade henne att hon skulle hoppa.

Hur mycket kostade The Impossible Run att genomföra?
– Vi hade en mediabudget på 7 500 kronor och hyreskostnader av sporthallar. Annars har samtliga inblandade parter ställt upp med sin tid utan extra kostnad för att de har gillat och trott så mycket på projektet, säger Noak Garberg.

Besök The Impossible Run här.


Så tyckte juryn

Helena Lindblad, OTW
Ett utmärkt sätt att demonstrera en produkts potential istället för dess egentliga funktion. Snyggt paketerat med hög känslomässig tonalitet. Filmen väcker nyfikenhet både kring produkten och huvudpersonen Oscar – precis så som bra content ska fungera.

Carin Roeraade, Make Your Mark
Snygg storytelling som på ett effektivt sätt visar upp kundens innovativa ljuddesign.

Peter Willebrand, Lovstrom Content
En stark och emotionell berättelse som griper tag och får en teknisk ljudlösning att bli både mänsklig och visa vägen till nya hjälpmedel för synskadade.

Åsa Antonsson, Nice One
Smart, snygg och kreativ lösning som ger tittaren nya insikter kring hur ljud fungerar. Jag blir dessutom nyfiken på att få veta mer om ljudteknik och dess möjligheter.

Julia Nordlund, Chiffer
Hörsel är ett sinne som nästan alltid blir underordnad syn, denna film slå ett slag för ljudet på ett extremt smart och innovativt sätt.



Fakta

Melina Svéd produktionsledare, Cecilia Steenberg Forsberg projektledare, Noak Garberg copywriter, Mikael Dahl art director, Adam Kerj creative director, David Walegren och Nådde Hansson regissörer, Richard Björlin executive producer Bacon, John Rosenlund DOP, Rima Kassar producer, Anna Lundström head of production, Max Petersen musik, Postproduktion Gangsters: Hans De Geer, Björn Frithiof, Kristian Livén, Bacon STH produktionsbolag, Margareta Andersson beställare Lexter.




"Lärare med livet som insats"

Kund: Lärarnas Riksförbund   Byrå: OTW

Skolvärlden har träffat tre syriska lärare som trotsar krig, fattigdom och IS, ofta med livet som insats, för att Syriens kommande generationer ska få gå i skolan. Berättelserna publicerades i tidning, på webben och i explainers med maximal spridning till målgrupperna.

Se filmen här.

Artikel ett, två och tre.


Så tyckte juryn

Carin Roeraade, Make Your Mark
Berörande, modiga, relevanta och välskrivna reportage om lärare mitt i brinnande krig. Väl genomfört, bra hantverk och passar perfekt för målgruppen.

Peter Willebrand, Lovstrom Content
Med relativt små medel och en stark tilltro till journalistikens egen kraft lyckas Skolvärlden förmedla bilden av lärarna som gör hjälteinsatser och sätter sitt liv på spel i en värld där behovet av kunskap är som allra störst.

Åsa Antonsson, Nice One
Wow vilka lärare! Ett modigt och engagerande reportage som troligtvis har luslästs av alla lärare i målgruppen, men det borde också alla vi andra göra.

Julia Nordlund, Chiffer
Skickligt utförande, intressant läsning och bra exempel på vad en kan göra med små medel.



Fakta

Skolvärldens redaktion




"Designbloggen IKEA Today"

Kund: IKEA   Byrå: Futurniture

IKEA Today är en blogg som tar dig bakom kulisserna på produktutveckling inom IKEA. Med foto och reportage bjuder IKEA på sin vardag för design och produktionsintresserade samtidigt som man vill skapa förståelse för designprocessen, kallad demokratisk design.

Läs bloggen här.


Så tyckte juryn

Helena Lindblad, OTW
Snyggt paketerat innehåll med hög intressefaktor för den redan inbitna. Design, konstruktion och spännande samarbeten – på denna site kommer du in under skinnet på IKEA och deras designkoncept. Mitt i prick och rätt i målgrupp.

Carin Roeraade
Snygg hub där de samlat högkvalitativt material och där de vågar nörda ner sig och rikta sig till en snäv målgrupp. Brand-byggande och inspirerande.

Peter Willebrand, Lovstrom Content
Ikea bjuder in bakom kulisserna och ger en fördjupad bild av bolagets design- och utvecklingsarbete. Ambitiöst, transparent och ett riktat förtroende till den som är intresserad av att få veta mer.

Åsa Antonsson, Nice One
Det finns många exempel på inte så spännande bakom kulisserna-innehåll. Vad Ikea gör i kulissen är däremot lördagsgodis för de flesta som har något som helst designintresse. Så självklart ska denna gigant ha en snygg blogg för att visa vad tusan de menar med ”demokratisk design”.

Julia Nordlund, Chiffer
Att nå en trendmedveten målgrupp är inte helt lätt och många skjuter sig i fötterna, men inte denna. Snyggt utfört och mycket relevant innehåll.



Fakta

Dan Grettve projektledare, Ida Torkkeli produktionsledare, Kate Breineder och Sergio Garcia art directors, Jessica Watson-Galbraith, Frida Byström och Johan Igetoft red, Arvid Johansson och Sofie Hederstierna foto/video, Antonio Guerra programmering, Carl Hjelte fotograf. IKEA red: Linda Edevik, Gunnel Olsson, Nikolina Byhlin och Nils Larsson.





Content som lämnar bestående intryck

Denna gång fick vi in fler bidrag än tidigare, något som understryker att det finns ett stort intresse runt content och att fler väljer att arbeta mer med innehåll för egna kanaler.

Först några reflektioner: Flera av bidragen som kom in saknar en tydlig målgruppsstrategi. Jag skulle vilja se att fler ställer sig frågan: ”Varför kommer vår målgrupp tycka att det här är intressant? Hur vill vi att mottagaren ska reagera och vad är vår call to action?” När detta är otydligt skapar det ett tomrum hos mottagaren, som då lämnas utan bestående intryck.

Avsaknaden av en tydlig målgruppsstrategi beror ofta på att det finns flera målgrupper samtidigt. Här säger den gyllene regeln att man bör prioritera en målgrupp och fokusera på deras egenskaper för högre trovärdighet och genomslagskraft. Om man inte vet vad man vill få ut av innehållet och vem det produceras för, tenderar innehållet att göra mer skada än nytta.

De vinnande bidragen i denna omgång lyckas alla lämna ett bestående intryck. Alla har en tydlig story där vi som mottagare får följa med på en resa, något som jag tror är viktigt när vi pratar content. De två första bidragen berör dessutom aktuella teman. De lyfter fram positiva aspekter inom ramarna för svåra ämnen och bjuder på kunskap. Detta är två nyckelstenar för att skapa engagerande och relevant content i ett samhälle där vi varje dag översköljs med information.

Mikael Owilli, grundare, Borg & Owilli

Lista

1. McCann Stockholm, "The Impossible Run", Lexter Ljuddesign AB
2. OTW, "Lärare med livet som insats", Lärarnas Riksförbund
3. Futurniture, "Designbloggen IKEA Today", IKEA of Sweden
4. Few AB, "Malmo Tourism - Honoring the growing food scene", Malmö Turism 
5. Actionist, "Biolabbet ❤ Dreamhack", SF Bio
6. Spoon Agency, "Nattvasan", Vasaloppet
7. Futurniture, "Elektriska polare Facebook-tävling", Batteriåtervinningen