Månadens content, April-Augusti 2016

Le Bureau vinner guld när de sätter ljus på mångfaldsproblematiken genom att förändra den stereotypa bilden för TT Nyhetsbyrån. Tvåa kom M&C Saatchi med VR-kampanj för Svensk simidrott/Eon. OTW
tog en tredjeplats för filmen med 94-åriga Nan, en av SAS första flygvärdinnor.

Julia Lundin

Dela sidan:

1. Förändra bilden

Kund: TT Nyhetsbyrån Byrå: Le Bureau

TT Nyhetsbyrån vill skapa en diskussion om stereotypa bilder och hur våra bildval kan skapa förändring. För att visa hur pass mycket vi påverkas av stereotyper togs det fram en sajt och en film där barn fick berätta hur deras bilder av olika yrken ser ut. Sajten innehåller även intervjuer med forskare och branschprofiler.

Besökarna bjuds in att söka bland några av TT Nyhetsbyråns 45 miljoner bilder och tipsa om de stöter på ett område där de upplever brist på mångfald.

Bakom kampanjen, som har gått ut på Facebook och Instagram, står Le Bureau. Byrån är själva en del av målgruppen.

– Vi har velat sprida kunskap, väcka tankar och skapa diskussion. Det känns också naturligt att Nordens största bildbyrå är med och driver frågan. Förhoppningsvis kan det bidra till att fler tänker mer aktivt på vilka bilder de sprider, säger copyn Hjalmar Delehag.

Vad har ni sett för effekter?

– ”Förändra bilden” har fungerat över förväntan. 1,2 miljoner har sett annonsen i sina flöden och 70 000 har sett hela filmen. TT Nyhetsbyrån har dessutom fått mängder av positiva kommentarer i sociala medier. Det är väldigt kul att så många har varit inne på kampanjsajten och läst intervjuerna.

Hur många har tipsat TT om att förändra bilden?

 TT Nyhetsbyrån har fått in en del tips, men inga mängder. I några fall har deras bildredaktörer hittat bilden som saknats. I andra fall samlar de tipsen på en lista och betar av -efterhand, både med hjälp av egna fotografer och underleverantörer, säger Hjalmar Delehag.

Se kampanjen här

Så tyckte juryn

Linus Fremin, redaktör, Make Your Mark
Diskussionen kring normer och stereotyper i bilder är oerhört viktig och TT är smarta nog att vilja gå i täten i frågan. När det görs så här genomarbetat kan det både gynna deras varumärke och deras affär.

Jan Sturestig, designchef, Appelberg
Förutom ett fint genomförande och spännande ämne rent generellt som väcker uppmärksamhet så känns detta helt rätt för TT. Det stärker deras varumärke genom att visa vad bilden egentligen betyder. Det visar att TT har en ide om att göra skillnad.

Gustav Vidlund, COO, Brand New Story
Det ligger i tiden att företag tar ställning och driver engagemang kring viktiga samhällsfrågor och TT gör det bra. Ämnet och greppet känns igen från Always virala succé #LikeAGirl och innehållet förtjänar om något mer spridning än det hittills fått. Det ska bli spännande att följa TT:s kontinuerliga kommunikation kring bildens makt och påverkan. Vältänkt, välproducerat och mycket angeläget.

Josephine Ilola, Glory Days
Fint och smart att använda sig av barns tankar när man vill lyfta ett så viktigt ämne. Problematiken kring stereotyper blir så väldigt tydlig ur barns perspektiv. Tror definitivt att TT med hjälp av den här typen av content kan få sin målgrupp att göra det de vill att de ska göra, dvs. vara med i arbetet att förändra stereotyper.


Fakta

Arbetsgrupp: Amanda Bermheden produktionsledare, Mikael Ståhl och Fredrik Hökerberg Sandholm art director, Hjalmar Delehag copywriter, John Wernvik projektledare, Sophie Dennerby, researcher och skribent, Nanushka Television, produktionsbolag

 


2. Simma med stjärnorna

Kund: Svensk simidrott/Eon Byrå: M&C Saatchi Stockholm

Vart femte barn i Sverige är inte simkunnigt. Svensk Simidrott och E.ON ger barn chansen att kunna uppleva simning i virtual reality-teknik.

Se kampanjen här


Så tyckte juryn

Linus Fremin, redaktör, Make Your Mark
Med en nyskapande idé lyckas de få målgruppen engagerad och samtidigt få uppmärksamhet för att de gör en insats i en viktig samhällsfråga. Det känns smart, genuint och effektivt.

Jan Sturestig, designchef, Appelberg
En väldigt kul idé som funkar extra bra tack vare alla olika plattformar den kan användas. Från att idén faktiskt hjälper barn att komma över sin vattenskräck till att jag som gemene man exponeras för loggan på simlandslagets dräkt på ytterligare ett ställe.

Sara Perers, marknadschef, TT Nyhetsbyrån
Fint att kampanja för något viktigt, som simkunnighet hos barn. Särskilt i tider när vi läser om att simkunnigheten är väldigt mycket sämre än vi tidigare trott.

Josephine Ilola, Glory Days
Mysig och snygg film som berör. Innovativt sätt att skapa engagemang kring sitt sponsorskap för Svensk simidrott. Samtidigt bygger man på lojaliteten gentemot sina kunder och visar att man tar ansvar och engagerar sig i samhällsfrågor.

Gustav Vidlund, COO, Brand New Story
En intelligent aktivering av E.ONs samarbeta med Svensk Simidrott. Kopplingen mellan ett energibolag och simkunnighet är väl inte helt uppenbar, men frågan är livsviktig och genom smart VR-innehåll och en PR-driven kampanj lyckas E.ON nå resultat både i form av räckvidd, ökat intresse för simning och varumärkessympati.


Fakta

Arbetsgrupper: M&C Saatchi Stockholm
Reklambyrå: M&C Saatchi
Prod bolag: Apartment5
Film/foto: Lygrell&Silver
PR-byrå: Rippler


3. Nan – en av SAS första flygvärdinnor

Kund: SAS Byrå: OTW

En av fyra filmer som uppmärksammar SAS 70-årsfirande under 2016. Här intervjuas 94-åriga Nan Hartvedt, flygvärdinna för SAS under de allra första åren, 1946-1953, och hennes dotter Liv Beu som varit flygvärdinna hos SAS sedan 1985.

Se kampanjen här

 

Så tyckte juryn

Linus Fremin, redaktör, Make Your Mark
Även om greppet inte känns nyskapande, och det bara är en film i ett större contentflöde, så är det svårt att inte charmas av gulliga Nan. Hon lyckas mänskliggöra SAS historia på ett fint sätt.

Jan Sturestig, designchef, Appelberg
Jag tycker fortfarande SAS plattform ”We are travellers” funkar så otroligt bra. Här är ytterligare ett exempel på det.

Sara Perers, marknadschef, TT Nyhetsbyrån
Fin historia, fin film. Ett smart sätt att visa att man tar hand om sina kunder, då som nu.

Gustav Vidlund, COO, Brand New Story
Med sin omedelbara charm och berättelse tar norska Nan oss med tillbaka till jetåldern. En tidsresa fylld av nostalgi givetvis men också med en tydlig koppling till nutid och SAS varumärkesposition. Filmen i längsta laget, men Nans lågmälda humor och värme får mig att stanna kvar och drömma mig bort till en flygstol på väg ut i världen.

Josephine Ilola, Glory Days
Att ta ett historiskt grepp känns både relevant och kul när man firar sitt 70-årsjubileum. Och vad känns mer relevant än att låta någon som verkligen kan berätta historien göra just det? Trevlig film och bra storytelling, men lite snarkvarning ibland, eller så är jag otålig.  


Fakta

Arbetsgrupp: Åsa Lundqvist kundansvarig, Philippa Magnusson producent, Christina Luoma inslagsproducent, Helena Lindblad projekt-ledare, Nicklas Gustafsson fotograf, Nozhan Radnahad redigering

 


Elin af Klintberg

Content som gör skillnad på djupet

Robban är inte en person man glömmer. Varje morgon gled han in på skolgården till tonerna av ”Eye of the tiger” på sin turkosa BMX med backspeglar. Det krusiga håret fladdrade i vinden och smekte axlarna på hans träningsoverallsjacka. Kassettbandspelaren satt fastsurrad med gaffatejp under cykelramen, och vi barn -visste – att Robbans bandspelare, den rör man bara inte! Han fortsatte sedan dansande in genom korridorerna på Källängens skola och hajfajvade både lärare och elever, för sådan var han, elva år och schyst mot alla. Om någon blev retad eller mobbad var det alltid Robban som gick emellan och sträckte fram en hand till den som grät. Killarna ville vara som han, och tjejerna ville vara med en som han. 

Det är därför friluftsdagen på Fågelöudde har etsat sig fast i minnet. Temperaturen i vattnet visade på 13 grader och vi kids huttrade i det gråblå medan gympa-majjen skrek: ”20 längder klarar minsann alla friska barn.” Robban hade blivit förkyld, och satt påklädd på trampolinen.

Om han ramlade i, eller blev puttad av Greger, gick det sedan rykten om i månader. Vi såg bara hur en silhuett i Djurgårdsfärgad halsduk slukades av havet. Först var allt helt stilla. Sedan en hand. Därefter ett desperat, hest skrik. Robban flaxade med armarna som om det gällde livet, och för någon sekund frös tiden. Till sist vaknade majjen och hoppade i vattnet och fiskade upp Robban som grät, hostade och spottade vatten medan han släpades upp på bryggan. Och det var då det sjönk in: vår idol, legendar och rättesnöre kunde inte simma! 

Robban är långt ifrån ensam – vart femte barn i Sverige är inte simkunniga. Det är därför som Eons ”Simma med stjärnorna”, som med hjälp av virtual reality, ger barn möjlighet att ta sina första simtag är så fantastisk! Kampanjen hamnade på en välförtjänt andraplats i Månadens content. VR som är viktig och vacker på samma gång och faktiskt gör skillnad på djupet. 

Elin af Klintberg är grundare av Klintberg/Niléhn 



Lista

1. Le Bureau, ”Förändra bilden”, TT Nyhetsbyrån
2. M&C Saatchi Stockholm, ”Simma med stjärnorna”, Svensk simidrott/E.ON
3. OTW, ”Nan – en av SAS allra första flygvärdinnor”, SAS
4. Le Bureau/Röda Korset inhouse, ”Riv lagen, inte familjer”, Röda korset
5. Chiffer, ”Lera film”, Byggkeramikrådet
6. M&C Saatchi Stockholm, ”Welcome to earth 2045”, SPP
7. Garbergs, ”Child4child – We are one”, Childhood Cancer International
8. DDB, ”Samsung Virtual Emotion”, Samsung Electronics Nordics