Skickade vloggare till andra sidan jorden – guld till Profil

Månadens content Profil lyfte flygteknik och klimat för GKN till en ny nivå och vinner förstaplatsen. Tvåa kommer Kärnhuset med dokumentären ”En annan Anna” för Assistans för dig och trea Volontaire med ”Första hjälpen vid sorf” för Svenska Kyrkan.

Julia Lundin

Dela sidan:

"Klimatresan"

Kund: GKN Aerospace   Byrå: Profil

Hur marknadsför man ett stort globalt företag som tillverkar lättviktskomponenter till flygindustrin och som arbetar för att reducera utsläppen? Och hur lyckas man attrahera nya, gärna kvinnliga, talangfulla ingenjörer?

När Profil, baserad i Trollhättan, tog uppdraget för GKN Aerospace visste de att de var tvungna att göra något oväntat för att fånga målgruppens ögon. Profil tog hjälp av syskonen och de välkända vloggarna Wilma och Emil Holmqvist, med 300 000 följare i åldrarna 13-24 år, som fick ge sig ut på världens resa. Målet med ”Klimatresan” var att få ta reda på hur vårt sätt att resa påverkar miljön, men även att få fler kvinnliga ingenjörer att söka till GKN.

– Vi hittade en oväntad vinkel och lyckades få en målgrupp som kanske inte vanligtvis pratar teknik på det här sättet – att faktiskt börja prata teknik. Och hur man som ingenjör kan vara med och skapa ett mer hållbart samhälle, säger Johan Andersson, byråchef/cd på Profil.

Profil jobbade ut en grundstory men insåg snabbt att det centrala för att skapa engagemang var äkta reaktioner och insikter från Wilma och Emil. Resan inleddes på GKN:s kontor i Trollhättan. Sedan följde Stockholm, Paris, New York och avslutades i Fairbanks, Alaska.

– Vi lät dem ta beslut, reflektera kring hur de skulle ta sig till olika platser och vilka transportmedel de skulle använda. Vi släppte informationen om uppdrag, möten och destinationer till Wilma och Emil bitvis under hela resan. Allt för att skapa en så autentisk skildring som möjligt. De tyckte säkert att vi var skitjobbiga emellanåt, säger Martin Rörberg, creative director på Profil.

Två av byråns ansvariga var med under resan, men vloggarna filmade med egen utrustning och hela produktionen sköttes efteråt inhouse. Klimatresan resulterade i sju stycken 15-minutersavsnitt på vloggarnas egen Youtube-kanal.

Fanns det någon utmaning med projektet?
– Den största utmaningen var att få två influencers att gå utanför sin comfort-zone och börja prata om ett ämne som man vanligtvis inte gör. I autenciteten och den personliga resan som Wilma och Emil gjorde, fann vi själva styrkan i berättandet. En resa som också målgruppen kunde göra genom att följa Youtube-serien säger Martin Rörberg.

Hur utvecklas kampanjen?
– Vi för i skrivande stund en dialog med kunden om en fortsättning och om att ta vara på det engagemang och den respons som vi fått. Det finns mycket mer att göra och många forum att jobba vidare i för att få fler kvinnor att välja teknikutbildningar. I det arbetet är vi övertygade om att GKN kommer att spela en viktig roll – som det globala ingenjörsföretaget de är, har de också stora möjligheter att göra skillnad säger Johan Andersson.

Resultatet då?

  • Antal visningar: cirka 415 000
  • Tittarnas kön: cirka 84 % kvinnor (ålder 13-24 år)
  • Visningsminuter: cirka 4 150 000
  • Kommentarer, likes, mentions: +10 000


Så tyckte juryn

Torbjörn Olofsson, head of editorial, Chimney
Kreativt grepp på ett ämne som lätt kunde ha blivit tekniskt och svårbegripligt. Flygresor är en stor utmaning när det kommer till hållbarhet. Att låta ett par bloggare resa runt i världen och bygga content kring deras klimatpåverkan är smart och relevant. Bra analys av hur man bäst når målgruppen och imponerande siffror som bevisar effekten. Bra jobbat!

Nellie Sörman, creative director, Borg & Owilli
Flygmotorer och namnet klimatresan är inte direkt två ord som klingar. Det är precis det som gör denna contentsatsning så briljant. Smart grepp där man valt att skicka iväg två influencers och få följa hur deras resa blir just klimatsmartare med hjälp av GKN Aerospaces som gör flygmotorer med så låga utsläpp som möjligt.

Kristian Strand, designchef, OTW
Konsten att omvandla ett problem till något spännande och intressant för målgruppen, utfört på ett lättsamt men samtidigt tankfullt sätt. Valet av kanal känns klockrent. Det här var min favorit.

Linda Fagerlind Berkö, editor, project manager, Spoon

Perfekt casting av ungdomarna som gör att man vill fortsätta titta. De tar ett stort ämne och gör det konkret och intresseväckande. Kul motsägelse, som görs på helt rätt sätt, att låta ungdomarna resa över världen för att visa olika transportsätts miljöpåverkan. Ett oerhört charmigt bidrag.



Fakta

Johan Andersson creative director, Martin Rödberg art director, Lotta Bergman produktionsledare och producent, Sara Eriksson produktionsledare




"En annan Anna"

Kund: Assistans för dig   Byrå: Kärnhuset

En annan Anna handlar om idrottsstjärnan Anna Holmlunds häpnadsväckande resa och visar på vikten av personlig assistans och hur den hjälper människor i deras vardag.


Så tyckte juryn

Torbjörn Olofsson, head of editorial, Chimney
Starkt och angeläget budskap. Anna Holmlunds väg tillbaka från olyckan har gripit tag i alla som läst om den. De små filmerna från hennes vardagen är stillsamma och lugna, men fyllda av Annas okuvliga vilja och kamp. Assistenterna vid hennes sida bevisar genom sin blotta närvaro hur viktigt det är med rätt stöd. Content som levererar med lågmäld sprängkraft.

Nellie Sörman, creative director, Borg & Owilli
Genom att få följa Annas resa tillbaka så förstår man vikten av hjälpassistans utan att avsändaren kommuniceras övertydligt. Full pott om man hade arbetat mer med distributionen och över fler kanaler.

Kristian Strand, designchef, OTW
Starkt innehåll, i dubbel bemärkelse, där känslorna är svåra att hålla i schack. Man blir påmind om hur skört livet är. Jag tycker om att det känns så äkta och personligt, inget är konstlat eller arrangerat. Dessutom vackert utfört i bild och form.

Linda Fagerlind Berkö, editor, project manager, Spoon
Rakt och ärligt porträtt av en intressant person som ger oss tittare en inblick i hennes vardag. Assistenterna får en framträdande roll utan att det känns konstlat. Ett listigt sätt att lyfta dessa personer och visa varför de behövs.



Fakta

Kärnhuset




"Första hjälpen vid sorg"

Kund: Svenska Kyrkan   Byrå: Volontaire

För att lyfta kyrkans expertis och sorg-erbjudande skapades Första hjälpen vid sorg, ett verktyg för alla som vill bli bättre på att möta sörjande. Kitet lanserades digitalt samt i fysisk form under Allhelgonahelgen med konkreta och användbara tips som gör det lättare att finnas där för någon som sörjer.


Så tyckte juryn

Torbjörn Olofsson, head of editorial, Chimney
Väcker uppmärksamhet utan att vara spekulativ eller respektlös. Känns som ett gediget bakgrundsarbete genom förankringen bland präster, diakoner och andra som arbetar med människors sorg. Fyndigt att placera den akuta sorgen bredvid blödande sår. Bevisat en lyckad PR-kampanj, som hade kunnat bli ännu starkare med content i flera kanaler.

Nellie Sörman, creative director, Borg & Owilli
Varför finns inte det här redan? Kul och viktigt content där Svenska Kyrkans centrala roll som stöd vid sorg tydlig kommer fram på ett okonstlat sätt. Att dessutom knyta an vid en högtid där just sorg är top of mind gör det ännu mer delningsvänligt.

Kristian Strand, designchef, OTW
En fin idé som lyfter detta viktiga och känsliga ämne till ytan. Snyggt grafiskt utförande.

Linda Fagerlind Berkö, editor, project manager, Spoon
De har på ett bra sätt tagit vara på kyrkans expertis kring sorg (intervjuer med tex präster och diakoner) men att placerat det i en miljö där alla finns, oavsett vad man tror på. Ett smart sätt att få oss att våga prata om sorg.



Fakta

Elisabeth Fischer copywriter, Hanna Tholl pr-konsult, Lucas Lima art director, Christian Åkerhielm pr-strateg, Josefina Bergström och Carl Unger projektledare, Marie Bergström, Stina Löfgren illustration, Robin Kempe-Bergman regissör, Rasmus Nilsson creative director, Lina Edenfelt Holst producent, Veronica Campbell fotograf, Matthias Nihlgård och Anna Barbier Svenska Kyrkan





”Men är det content?”

Cirka 20 sekunder in i årets första jurymöte väcks denna fråga för första gången. Sen dyker den upp igen med jämna mellanrum. Vi i juryn har innan mötet betat av och betygsatt 38 kampanjer: ett gäng supertraditionella reklamfilmer, flera skickliga PR-kampanjer och några exempel på lyckad, och mindre lyckad, content marketing. Vi väljer tidigt att diskvalificera bidrag vi inte tycker passar in kategorin.

Jag läser Joanna Rydbecks krönika på just den här platsen från i höstas och märker att den förra juryn ställdes för samma dilemma. Joanna skriver att det är ett tecken i tiden – och det är bara att hålla med. Samtidigt som begreppet content hela tiden breddas är det tydligt under vårt jurymöte att alla i rummet letade efter samma sak: ett bra berättande. Så fort det gnistrade till, så fort det blev på riktigt och så fort berättandet hamnade i första rummet premierades bidraget av juryn. Det märks inte minst på månadens två bästa bidrag. Vinnare blev Trollhättanbyrån Profil Kommunikation (grattis!) och kampanjen ”Klimatresan” för GKN Aerospace Sweden, där två populära vloggare i sju 15-minutersavsnitt på Youtube skickas till andra sidan jorden. ROLIGT, levande, relevant och träffar målgruppen mitt i prick. På andra plats kom Kärnhusets kampanj ”En annan Anna” för Assistans för dig. Även den med en genuin ansats och ett rakt och snyggt berättande.

Några andra saker jag tar med mig från årets första möte:

Endast ett (!) av de 38 bidragen var en printprodukt. Är print verkligen THAT DEAD? Att som jurymedlem fått ta del av ett genomarbetat magasin, med en trogen och engagerad läsekrets, hade varit minst sagt uppfriskande. 

Var är allt innehåll? Är det här allt? Uppmanar härmed alla contentbyråer landet runt att skicka in sina senaste favoriter till Månadens kampanj.

Adam Holmberg, editor, Make Your Mark

Lista

1. Profil Kommunikation , "Klimatresan" GKN Aerospace
2. Kärnhuset , "En annan Anna", Assistans för dig
3. Volontaire, "Första hjälpen vid sorg", Svenska Kyrkan
4. Dear Friends, ”Alonnika flyttar in”, Frölunda Torg
5. Wenderfalck, ”Skänk en tanke”, Cancerfonden