Långköraren Fotbollstuben tar hem första pris i månadens content

månadens content Splay One kniper förstaplatsen för Youtube-kanalen Fotbollstuben, Backroad Agency belönas med en andraplats för sitt arbete med Elitserien i bandy och Garbergs kammar hem bronset för sin handbok för nätföräldrar.

Yasmine Winberg

Dela sidan:

Fotbollstuben

Kund: Intersport   Byrå: Splay One

Fotbollstuben är en underhållningskanal för fotbollsälskare, som lanserades 2016. Sedan dess har kanalen skrapat ihop 109 000 prenumeranter och 33 miljoner visningar. Splay One uppger att 50 procent av målgruppen gärna handlar på Intersport och att budgetinvesteringen har betalat sig åtta gånger om.

Ni har ju kört Fotbollstuben i några år nu, hur förnyar man sig själv?
– Genom att alltid vara nyfikna på nya talanger och ständigt utvärdera omvärlden och vårt eget innehåll utifrån data. Vi tror på att producera innehåll som tittarna vill se, inte tvingas till att se. Sedan start har vi alltid följt upp på det innehåll vi publicerar på kanalen där vi optimerar varje video utifrån nya lärdomar. Till grunden för lärdomarna ställer vi frågor som; Hur kan vi förstärka tittarens upplevelse? När slutar publiken titta? Vilka segment tittar de gärna på en gång till? säger Hedda Broman, kundansvarig för Intersport.

Hon menar att man på det sättet byggt upp en trogen publikskara som återkommer till Fotbollstuben.

– Med det sagt så gäller det givetvis också att vara nyfiken och intresserad av att skapa innehåll som tilltalar en ny publik. Vi ser att antalet prenumeranter på Fotbollstuben fortfarande växer i en stadig takt.

Varför valde ni att starta Fotbollstuben?
– När Intersport kom till oss hade deras budskap alltid riktat sig till föräldrar och vuxna, snarare än de fotbollsspelande ungdomar som faktiskt använder Intersports produkter. En målgrupp som är digitala, spenderar mycket tid på YouTube och är svårflörtade.

En annan aspekt är valet av strategi, säger Hedda Broman.

– Den är värd att lyfta fram i dessa tider då mycket skrivs om svårigheten att kontrollera kontexten på Youtube. Detta är ett 100 procent brand safe sätt som marknadsförare förhålla sig till Youtube: att kontrollera kanalen själv, bygga en egen räckvidd och skapa sitt innehåll är alltid säkert för en annonsör.

Vad är ni mest nöjda med?
– Att vi lyckats bygga en så pass stor och lojal publik på kanalen. Fotbollstuben tillsammans med Intersport har verkligen blivit en egen influencer.

I resultatet skriver ni att 50 procent av målgruppen gärna handlar på intersport. Har ni också mätt hur många som faktiskt handlat hos Intersport?
– Vi har inte dessa siffror tyvärr.

Hur jobbar ni för att exponera Intersport i Fotbollstuben?
– I varje avsnitt visar vi Intersports produkter på ett naturligt sätt och nämner att Intersport är avsändare av Fotbollstuben i både grafik och innehåll. Sedan 2016 har vi jobbat aktivt med att bygga en publik och skapa "brand fans". I år kommer vi satsa ännu hårdare på att driva publiken till Intersports hemsida och konvertera till köp. Detta gör vi genom taktiska annonser på Youtube och Facebook, samt att vi har en egen, unik rabattkod som gäller bara för våra Fotbollstuben-fans.

Se ett avsnitt här.


Så tyckte juryn

Anna Bjur, content manager på Borg & Owilli: Här kan man verkligen prata om content marketing som stärker relationen med målgruppen. Intersport bygger sitt varumärke med intressant, relevant och framförallt roligt innehåll som är perfekt anpassat för målgruppen. Jättefina resultat, med en trogen följarskara på Youtube.

Anna Thanner, copy på OhMy!: Fotbollstuben visar på stor målgruppsförståelse, och lyckas inte bara nå de som är svårast att nå utan även få dem engagerade på riktigt. Men framförallt är det en hållbar kampanj som fortsätter att vara aktuell och växa trots att den lanserades 2016. Imponerande!

Björn Owen Glad, grundare av StoryCo: Uthållighet, målmedvetenhet, pricksäker målgruppsanalys och smart kanalval gör Fotbollstuben till självklar vinnare. En inspiration för alla företag som inte vågat satsa fullt ut.



Fakta

Micke Ginal producent, André Gustavsson producent, Felicia Adolfsson produktionsledare, Sussie Viklund projektledare, Hedda Broman kundansvarig.




#BräckGesten

Kund: Elitserien (bandy)   Byrå: Backroad Agency

#BräckGesten är en brand entertainment-serie i sex delar där spelare från bandyns Elitserie själva agerar huvudpersonerna. Genom serien gör spelarna olika målgester och försöker bräcka föregående lags insatser, och skapar genom det en slags stafettserie mellan lagen.

Syftet är att bygga fler profiler i svensk bandy och på så sätt öka intresset för sporten och för Elitserien. Serien har över 300 000 visningar och för första gången på sex år har den negativa publiktrenden brutits. Elitseriens Facebooksida har ökat med drygt 25 procent sedan serien startade.

Se ett avsnitt här.


Så tyckte juryn

Anna Bjur, content manager på Borg & Owilli: Seriens syfte är att bygga fler profiler i svensk bandy och på så sätt öka intresset för sporten och för Elitserien – att få hemmasittare att resa sig från tv-soffan och se en match live. Det är bjussigt och serien har producerats med en glimt i ögat. Det är klart att det är roligt att få se de lokala bandyprofilerna försöka knäcka andra lags målgester med diverse tricks och dansmoves!

Anna Thanner, copy på OhMy!: Denna förstår jag fortfarande inte riktig så kan inte säga något om den, men tror de jobbar med internhumor som jag ej fattar och ibland är ju content marketing just till för att prata med de inbitna och invigda haha. Antar det är styrkan här.

Björn Owen Glad, grundare av StoryCo: Med humor, interna skämt, okända kändisar och tafflig produktionen är #BräckGesten själva definitionen av autenticitet. Hela konceptet genomsyras av en kärlek till sporten som smittar av sig, även hos den som inte kan ett dyft om bandy.



Fakta

Erik Ström creative, Johan Widström creative.




Handbok för nätföräldrar

Kund: Bris och Prins Carl Filip och Prinsessan Sofias Stiftelse   Byrå: Garbergs

Det är Bris och Prinsparets stiftelse som står bakom Handbok för nätföräldrar, vars syfte är att stärka och stötta föräldrar att prata mer med sina barn om vad som händer på nätet.

Boken delades ut till alla föräldrar i Sverige med barn som fyller 10 under 2019, vilket totalt blev 120 000 hushåll.


Så tyckte juryn

Anna Bjur, content manager på Borg & Owilli: En bra och viktig satsning! Genomarbetad sajt med roligt och träffsäkert formspråk. Relevant och läsvärt innehåll som inleds med citat från barn och ungdomar om de ämnena som tas upp. Content marketing precis som det ska vara, det vill säga innehåll som också gör målgruppen kunnigare.

Anna Thanner, copy på OhMy!: Handbok för nätföräldrar lyfter ett viktigt och aktuellt ämne på ett snyggt och eget sätt. För att nå hela vägen till första platsen tror jag de hade behövt maxat den mer och gjort till en större kampanj - vilket idén håller för. Hoppas på fortsättning.

Björn Owen Glad, grundare av StoryCo: De flesta barn vill prata med sina föräldrar om vad som händer på nätet. Men de tror inte att de kan förstå. Den här boken bygger en brygga mellan generationer och gör livsviktiga samtal lättare. Dessutom i en fin form och i en kanal (print på dörrmattan) som är underskattad 2019.



Fakta

Jeanette Ramnitz projektledare, Sofia Ewerlöf verksamhetschef, Essi Alho projektledare, Anna Fairbrass kommunikations- och påverkanschef, Petter Ödeen AD, Emanuel Batali AD/formgivare/illustratör, Malin Wikerberg copywriter, Lina Bergman copywiter, Pia Hjelt projektledare, Anna Alfonzetti produktionsledare, Iris Rylander motion creative (praktikant), Ellinor Ekström Goldstein digital ad.





Heja mod, uthållighet och pricksäkerhet

Content marketing är inte någon quick fix. För den som vill – eller måste – presentera snabba, snygga resultat på nästa kvartalsmöte finns det många andra vägar att välja. Men för den uthållige finns fina priser i potten.

För varumärken som vill skapa ett långsiktigt värde, bygga publik, föda engagemang och skapa starka relationer är dock content marketing helt rätt väg att gå. Det visar vinnaren i denna omgång av Månadens Kampanj tydligt.

Långsiktighet, uthållighet och mod har gjort Fotbollstuben till ett klockrent exempel på regelrätt content marketing som skapar fantastisk effekt. Utan en enda krona lagd på traditionell reklam.

Istället har Intersport och Splay One samarbetat med väl valda influencers för att nå rätt publik och använt Youtube som skådeplats för sitt framgångsrika spektakel. Kanalvalet och tilltalet är mitt i prick och resultatet, 17 miljoner views och (håll i er här) 109 000 prenumeranter, talar sitt tydliga språk. Dessutom lyckas fotbollstuben locka målgruppen till fysiska event i Intersports butiker, vilket ger en självklar och mätbar koppling till kärnverksamheten.

Ingenting tyder heller på att succén har ett slut. Så länge modet, uthålligheten och pricksäkerheten inte försvinner kan Intersport dra nytta av Fotbollstuben under många år framöver.

Och för att avsluta med ännu en tilltvingad sportslig referens: content marketing är inte en sprint, det är ett maraton.

Björn Owen Glad, grundare av StoryCo och ordförande i månadens content

Lista

1 Splay One, Intersport, "Fotbollstuben"
2 Backroad Agency, Elitserien (bandy), "#BräckGesten"
3 Garbergs, Bris och Prins Carl Filip och Prinsessan Sofias Stiftelse, "Handbok för nätföräldrar"