Månadens content jun-aug

Månadens content Månadens Content juryn utsåg ingen etta i senaste omgången. Tvåa blev Ehrenstråhle med "Durian Challenge" för Kostministeriet och trea Nord DDB med "Bet & Breakfast" för Unibet.

Julia Lundin

Dela sidan:

Juryn valde att inte utse någon vinnare

Kund: Ingen   Byrå: Ingen

Månadens kampanj har en historia som går tillbaka till 90-talet och har varje år satt prisbelönta kreatörer i arbete för att hitta de bästa svenska kampanjerna. I år är det över 90 personer som dömer i nio jurygrupper. Men aldrig tidigare har det hänt att en grupp väljer att inte utse någon vinnare.

Resumé har inför omgörningen av Månadens kampanj beslutat att juryn kan välja att inte ta med någon etta på topplistan om poängen är för dåliga. Detta ska ske i undantagsfall och inte som standard. Om juryn är oense och lika många ledamöter är för som emot avgör ordföranden i alla fall då ordföranden själv inte är jävig.

I septembers upplaga av Månadens content hände just detta.

Diskussionen var livlig och kretsade mycket kring vad som egentligen är content marketing då gränserna idag är utsuddade. Juryn ansåg att de bidrag som tävlade i Content inte var renodlade content-bidrag.

Till sist – vi behöver ha in fler contentbidrag och vi vet att branschen kan. Nästa möte för Månadens content är den 18 december. Inskick öppnar via Penetrace cirka en månad innan.

Så, contentbyråer, då gäller det att skicka in kampanjer som gått sep-nov och sprida ordet vidare. Om vi får in så få bidrag som vi fått hittills i år måste vi dessvärre lägga ner kategorin.

För att förtydliga ännu mer: vi vill enbart ha bidrag i denna kategori som uppfyller definitionen på content. Här har vi valt att använda Swedish Content Agencies definition som lyder:

”Content marketing är kommunikation och marknadsföring där avsändaren skapar och sprider redaktionellt innehåll som upplevs som intressant och relevant av målgruppen. Genom att erbjuda ett innehåll som mottagaren värdesätter kan avsändaren bygga sitt varumärke och inleda eller stärka relationer.”

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna.




Fakta

Andréas Silverblad art director, Johan Nerman copywriter, Jenny Wikman projektledare, Marie Molander produktionsledare, Erika Lindblom designer, Simon Sehlén final artist, Petter Nerman content creator, Anna Nordström Carlsson account manager, Christian Godden planner, Knut produktionsbolag, Claes Henriksson Kostministeriet




Durian Challenge

Kund: Kostministeriet   Byrå: Ehrenstråhle

Svenska ungdomar är den befolkningsgrupp som äter allra minst frukt och grönsaker – långt ifrån de 500 gram om dagen som Livsmedelsverket rekommenderar. De är också de som spenderar överlägset mest tid på YouTube. När Ehrenstråle fick i uppdrag att uppmärksamma dem på deras hälsovådliga matvanor bestämde vi oss för att tala med bönder på bönders vis och gav dem en challenge: Ät 500 gram durian – världens äckligaste frukt.




Fakta




Bet & breakfast

Kund: Unibet   Byrå: Nord DDB

Bet and Breakfast är en content-serie bestående av sex episoder där två lag tävlar i betting. I en resa där vinstsumman på deras spel avgör hur lagen bor, reser och äter besöktes sex Europeiska städer. Lagen bettade på en stor fotbollsmatch i varje stad – sammanlagt tre klubbmatcher och tre VM-matcher.




Fakta

Dennis Phang och Martin Runfors art directors, Merwan Maaruf kreatör, Patrick O'neill business director, Simon Higby creative director, Frida Looman, Hogir Aslan och Maud Alaves account managers, Emily Rider grafisk designer, Peter Sarhammar och Mattias Coldén Peter Sarhammar och Mattias Coldén Always Frank, Espen Bekkebråten Two Fat Boys, Carina Pettersson producent, Mauri Chifflét, Claes Leinstedt och Emil Klang Social Club, Björn Clausen The Line





Lista

2. Ehrenstråhle. "Durian Challenge", Kostministeriet
3. Nord DDB, "Bet & breakfast", Unibet
4. Forsman & Bodenfors, "Stolta spårvagnar", Västtrafik
5. Stendahls, "My Volvo Magazine – Volvo Cars", Volvo Cars