Uncle Unicorn bryter ”torra” B2B-världen – med ärlig storytelling

Månadens content Vem tillverkar bränslesnålaste lastbilen? Varför inte fråga kunderna, tänkte Uncle Unicorn och vann Månadens content med ”The making of a fuel-efficiency champion” för Scania. Tvåa blev Grey Gothenburg för Harman Kardon och trea Borg & Owilli för Mitsubishi Motors.

Billy Andersson

Dela sidan:

"The making of a fuel-efficiency champion"

Kund: Scania   Byrå: Uncle Unicorn

De flesta av världens lastbilstillverkare kan presentera någon slags undersökning som visar att just deras lastbil är den bränslesnålaste. Det kan vara i viss terräng, under vissa förhållanden eller viss växel – vanligtvis är undersökningar i egen regi.

Det finns dock oberoende undersökningar och där ligger Scania bra till.

Men, tänkte Scanias kommunikationsbyrå Uncle Unicorn, det hjälper knappast att göra som alla de andra och skrika ut om lastbilens bränsleeffektivitet.

– Så i stället resonerade vi att om vi berättar ur kundens perspektiv och hur kunden upplever lastbilen kan vi uppnå bättre trovärdighet, säger Per Rundgren, copywriter på Uncle Unicorn.

Byrån är mest van vid att göra reklam och nu bestämde man sig för att skapa en dokumentär om Even Aandal, chef på ett åkeri i norska Ålesund. Med en fond av ett storslaget landskap filmades hans och hans kollegors vardag. Hur de resonerade inför köpet av en ny lastbil och besöken på Scaniafabriken i Södertälje. För att skapa närvaro använde de sig av etablerade dokumentärfilmare.

– Vi tog fram ett redaktionellt material och det var viktigt att vi inte regisserade honom (Even Aandal).

Däri låg den stora utmaningen i projektet. På Uncle Unicorn var det som att ge sig ut i det okända.

– Vi visste inte vad vi skulle få och hade ingen färdig storyboard.

Men byrån ”fuskade” lite genom att innan testa med en fiktiv berättelse.

Det blev inte bara dokumentärfilmer utan en kampanjsajt med texter och bilder som ska fungera utan stöd av filmen.

Att skapa dokumentärt content är relativt nytt för Uncle Unicorn. Men det kan bli mer, säger Per Rundgren”

– Det blir mer allmänmänskligt intressant om man vågar släppa lite på det kommersiella.

Juryn för Månadens content var överens. "Så bra och snyggt" var den genomsnittliga kommentaren inför ”The making of a fuel-efficiency champion”.


Så tyckte juryn

Ylva Söderberg, Chiffer
Med hjälp av engagerande content samlat på en webbsida bygger man upp historier ur kundens perspektiv. Jag fångas och förförs fast jag inte tillhör målgruppen. Helt enkelt bra storytelling som låter mig lyfta blicken och fundera på hållbarhet i ett vidare perspektiv. Skickligt hantverk både när det gäller filmerna och webbsidan.

Linnea Karlsson, Borg & Owilli
En klockren content-kampanj. Flera olika element kombineras på ett snyggt sätt för att skapa ett intressant och informativt uttryck. Vi lockas in till kampanjsidan via rörligt material, fördjupar oss med hjälp av text och grafik och övertygas om att hållbara lastbilstransporter inte är en avlägsen framtid, utan här och nu.

Linda Fagerlind Berkö, Spoon
En heltäckande kampanj som effektivt berättar historien om Scanias bränsleeffektivitet från flera olika vinklar. Inspirerande hemsida som genom små portioner text, bild och film leder besökaren framåt.



Fakta

Mattias Berg creative director/art director, Per Rundgren, Niklas Moberg, Julia Gillgren copywriters, Jakob Eriksson och Malin Saarinen art director, Carl-Johan Van Heesch och Petter Blomqvist projektledare, Rough Studios produktionsbolag, We are 365 fotostudio

Scania: Cathrin Wisén strategisk projektledare, Sofie Dittrich Hellberg och Joel Dahlberg produktionsledare




"Reflections by Harman Kardon"

Kund: Harman Kardon   Byrå: Grey Gothenburg

Under lanseringen av Harman Kardon Premium Sound i nya Volvo XC40 får tittarna följa med musikproducenterna Ana Diaz (SE) och J.Views (US) på en resa genom Europa. En musikdokumentär i tre delar som tar oss till Amsterdam, Berlin och Stockholm. Uppdraget? Att producera ett perfekt soundtrack för vägen, på vägen.


Så tyckte juryn

Ylva Söderberg, Chiffer
Att ta det dokumentära greppet i de relativt långa (över 15 min) filmerna fångade mig. Så välgjort och proffsigt. Jag tas med på en resa till det perfekta sound-tracket i bilen. Smart, snyggt och med en spännande vinkel.

Linnea Karlsson, Borg & Owilli
Visuellt mest tillfredsställande i klassen. Glöm allt vad storslagna nordiska landskap heter – i den här serien visar Harman Kardon att en Volvo XC40, med rätt ljudsystem, även kan leverera ljudupplevelser som kittlar musikörat på den mest kräsne lyssnaren. 

Linda Fagerlind Berkö, Spoon
Vackert filmad musikdokumentär som lyfter användningen av en produkt istället för att fokusera på produkten. Dock lite långsamt tempo som kräver mycket tid av den som tittar.



Fakta

Annica Brinck creative director, Mathias Luoto senior digital creative, Andreas Sundqvist senior digital strategist, Jing Hast Uddh account manager, Jesper Ståhl copy, My Magnusson final art, Peter Hanson film director, Alexander Blidner producer




"Mitsubishi presenterar – Ekstedts Baklucka"

Kund: Mitsubishi Motors   Byrå: Borg & Owilli

I samband med lanseringen av nya bilmodellen inledde Mitsubishi Motors ett samarbete med stjärnkocken och naturälskaren Niklas Ekstedt, där han blev programledare för serien ”Ekstedts Baklucka”. Syftet var att skapa intressant innehåll för målgruppen som fick dem att få rätt känsla för bilen.


Så tyckte juryn

Ylva Söderberg Chiffer
Ett till intelligent grepp med en webbsida med innehåll som bjuder på mycket mer än bara bil utan istället bygger på livsstil. Jag fångas och stannar kvar på sidan och tittar på ännu en film och blir sugen på att laga efter receptet som jag bjuds på. Och funderar också om det kunde vara en bil för mig. Välproducerat och engagerande!

Linda Fagerlind Berkö, Spoon
Mitsubishi vill lyfta fram en av sina bilmodeller genom att låta stjärnkocken Niklas Ekstedt testa på olika vardagsäventyr i naturen. Upplägget, med bilen som transportmedel för att enkelt ta sig ut i naturen, funkar och känns trovärdigt. Men jag saknar något. Filmerna är fina men man får inte riktigt de tips och trix som man önskar.



Fakta

David Borg strategiskt ansvarig, Linnea Karlsson projektledare, Erik Reimers art director, Nellie Sörman kreativt ansvarig, casting, regiassistent, Nathanel Goldman regissör och producent, Marcus Rönne filmare klippare, Joakim Wijk ljudtekniker och fotoassistent, Christian Holmberg marknadschef Mitsubishi, Daniel Kulander Mantilla kreativt ansvarig Mitsubishi





Torbjörn Olofsson, head of editorial och tf ordförande, Chimney

”Skippa trailers, visa er content”

Diskussionen om vad som är content fortsätter. Förvirringen verkar ibland närmast total. Inte så mycket i vår jurygrupp, där är vi rätt överens. Men de inskickade bidragen visar att många inte kan skilja på en contentkampanj, en PR-insats och en reklamfilm. Eller så struntar de helt enkelt i det och skickar in allt som faller dem in.

Av omgångens 30 inskickade bidrag var det bara sju som gick vidare till omröstning. Resten diskvalificerades redan i startblocken eftersom juryn inte ansåg att det var content. Imponerande reklamfilmer, absolut. Effektfulla PR-insatser, definitivt. Men inte det vi kallar content. Enligt den definitionen ska det vara ”redaktionellt innehåll som upplevs som intressant och relevant av målgruppen”.

Även om juryn är överens om definitionen av content, så är vi inte alltid överens om bidragen. ”Den här berörde mig”, säger en medlem. ”Jag höll på att somna”, kontrar nästa. Och ibland hyllar vi idén, men tvingas konstatera att hantverket är uselt.

En sak som förundrar är att så få bidragslämnare bemödar sig att visa upp helheten i kampanjen. Eller att ens länka till webbplatsen. Istället nöjer man sig med att skicka in en trailer som ger en kort beskrivning av kampanjen. Tyvärr lämnar det oss ofta i limbo. Var det bra genomfört? Hur vecklades berättelserna ut? Hur samspelade budskapen? Ett tips är att förlita sig mindre på trailers och istället visa upp den content man faktiskt tagit fram.

Vinnaren i omgången är ett lysande exempel på hur bra det kan bli. Med en serie dokumentärfilmer berättar Scania på sin webbplats om vägen till att bli branschledande i Europa på bränsleeffektivitet. Välgjord, snygg och relevant content när den är som bäst.

Och med goda resultat. Det vill vi gärna se mer av.

Lista

1. Uncle Unicorn, "The making of a fuel-efficiency champion", Scania
2. Grey Gothenburg, "Reflections by Harman Kardon", Harman Kardon
3. Borg & Owilli, "Mitsubishi presenterar - Ekstedts Baklucka", Mitsubishi Motors
4. Wenderfalck, "Stjärnaporna i Gränslandet", Apotek Hjärtat
5. Åkestam Holst, "Tele2 End-Up", Tele2