Månadens content, september - oktober 2015

Överst på prispallen i den senaste omgången av Månadens content tronar DDB Stockholm med sin film om Björn Nittmo för amerikanska ambassaden. Tvåa kom Klintberg Niléhn med sitt magasin och sajt för Infinitum och bronset knep OTW och IKEA med kampanjen "Vad gafflar ni om?".

Yasmine Winberg

1. Nittmo

Kund: Amerikanska ambassaden Byrå: DDB Stockholm

Hur blir svenska ungdomar lockade av en utbytestid i USA? Hamburgare, kanske några svarar. Erfarenheter and-ra. NFL, säger amerikanska ambassaden. Med den bortglömda superstjärnan Björn Nittmo, som självklart började sin karriär som fjunig utbytesstudent, hoppas de att fler ska upptäcka charmen med att tillbringa ett år eller två i det stora landet väster om Atlanten.

När Björn Nittmo åkte över till USA hade han aldrig sett amerikansk fotboll tidigare, än mindre en match i sporten. En tid senare, på nyårsafton 1989, fann han sig själv sittande i David Lettermans show för att bli intervjuad. 

Ytterligare en tid senare var han tillsammans med Al Pacino och Cameron Diaz, skådis i den klassiska rullen ”Any given Sunday”.

Hans historia berättas i filmen, dels för att inspirera ungdomar, men också för att nå ut till deras föräldrar.

– Vi ville berätta om hans resa från Lomma till NFL, med emfas på hur slumpmässig den faktiskt är. Hur han fick en chans och tog den. Vi ville såklart få med ”the american dream”, att allt kan hända där. I stället för att göra en reklamfilm ville vi redovisa, om än med ett extremt exempel såklart, på vad ett utbytesår kan leda till, säger Dennis Phang, kreatör på DDB Stockholm.

Är ni nöjda med genomslaget som filmen har fått?
– Vi är väldigt nöjda med tanke på att projektet inte har haft någon köpta medier. Filmen togs bland annat upp av TV4 Play, P4, poddar och Björn blev sommargäst i ”Morgonsoffan”. Intresset för ”Nittmo” har visat sig varit stort, både för unga men också för dem som var med under och minns Björn Nittmos glansdagar.


Så tyckte juryn

Eric Falk är ad på Doe Blomberg Gottberg:
Väldigt få grejer nuförtiden som inte får mitt pekfinger att trycka bort det efter 5 sekunder, den här klarar det testet med råge. Fint och inspirerande – önskar nästan att få åka på språkresa till sommaren.

Anna Strömberg är printchef för Aftonbladet magasin:
Så bra förpackat! Berättelsen av om den sportiga svennen som tog chansen och blev en superstjärna i USA träffar rätt. Att para historien om football-hjälten Björn Nittmo med information om utlandsstudier och sedan stöpa rubbet i dokumentform är smart. Resultatet är sevärt, oavsett vem tittaren är.

Jan Sturestig är designchef på Appelberg:
En välgjord dokumentär som gör ”the american dream” till en svensk angelägenhet. Det blir rätt på många plan


Fakta

Arbetsgrupp: Dennis Phang, Tove Andersson och Martin Runfors kreatörer, Andrej Landin director, Giselle Almonacid account director, Astrid Kowalczyk och Sebastian Elmblad digital growth manager, Ben Fischinger foto, Haris Badic sound editor, Mattias Bengtsson producer, Simon Strand pr, Jeffrey J Anderson, Ian Bald amerikanska ambassaden.

 


2. Infinitum magasin + webb

Kund: Infinitum Byrå: Klintberg Niléhn

Hur ska man få ungdomar att panta mer och bry sig om miljön? Den frågan ställde sig Infinitum, Norges motsvarighet till Panta mera, när de vände sig till Klintberg Niléhn för att få hjälp.

Det hela resulterade i en webbsajt som hade premiär i slutet av september. Dessutom gjordes ett magasin som släpps två gånger om året. På sajten lyfts personer fram som Infinitum och Klintberg Niléhn anser vara förebilder i vardagen: miljökämpar, idrottsprofiler, formgivare, musikers och modedesigners. Gemensamt för alla äör att de på olika sätt verkar för en hållbar tillvaro. De har också knutit till sig den norske snowboardstjärnan Terje Håkonsen som bloggare.

Namnet Infinitum är inspirerat av det latinska ordet för oändlighet med anledning av att flaskor kan återvinnas.


Så tyckte juryn

Anna Strömberg är printchef för Aftonbladet magasin:
Väldigt fint magasin som följer sin egen röda tråd - att hållbarhet, återvinning och återbruk är livsviktigt - hela vägen till sista sidan. Bra innehåll och tydlig profil. Intressant upplägg där att koden för pantkvittot är förutsättningen för att få tag på magasinet. Modigt också att våga rikta en pappersprodukt mot den här målgruppen.

Jan Sturestig är designchef på Appelberg: 
Det fanns flera oerhört snygga och läsvärda och läsvärda tidningar i denna månads tävling. Den här är enligt min mening defintivt i topp där, men det som gör den till en vinnare är sättet den distribueras: Panta burkar, sprid detta på instagram så får du tidningen.


Fakta

Arbetsgrupp: Elin af Klintberg cd, Mårten Niléhn vd, Jessica Ericsson ad


3. Vad gafflar ni om?

Kund: IKEA Byrå: OTW + Åkestam Holst

Martina Haag och Mogge Sseruwagi är stjärnorna i Ikeas eget webb-tv-program ”Vad gafflar ni om?” Serien bygger på rapporten ”Life at home” som tar upp tankar och beteenden hos människor runt om i världen.

Ikea försöker fånga det många verkar ha problem med i köket. Det handlar exempelvis om hur vi bör förhålla oss till bäst före-datum.

– Vi hoppas att den här programserien kan ge svenskar en mer avslappnad relation till mat och matlagning, och till att bjuda hem och umgås hemma, kommenterade marknadschef Patrik Nygren-Bonnier i samband med att serien släpptes i höstas.

 

Så tyckte juryn

Eric Falk är ad på Doe Blomberg Gottberg:
Jag tror att det här är framtiden väldigt mycket, att sätta varumärken i ett relevant kontextuellt sammanhang för att fånga folks intresse. Att i Ikeas fall samlas kring måltiden och samtalet känns helt naturligt, det finns mycket här att utforska. Hoppas att fler förstår potentialen.

Anna Strömberg är printchef för Aftonbladet magasin:
Väldigt mycket Ikea rakt igenom. Bra programledare och flow. Mogge Sseruwagi och Martina Haag snackar hem, inredning och familjefrågor på knasig men relevant sätt. Hög igenkänningsfaktor och snackisvänligt. Jag tror att tittarna älskar det här.


Fakta

Arbetsgrupp: Paul Jerndal och Peter Hansson exekutiva producenter, Magnus Lindqvist producent, Ragnar Eklund redaktör, Rickard Olsson projekt­ledare, Magnus Svensson och Katja Norsebäck klippning, Therese Westerberg produktionschef, Daniel Smedfors, Projektledare, Kjell Månsson, Kundansvarig, Agneta Oppenheim/Sofia Göthlin, Produktionsledare, Julia Sebesteny, Copywriter, Erik Nordenankar, AD, Pellen Wegler, Grafisk Formgivare, Leila Widgren, Byråproducent, Sofia Swedenborg/Anna Nauckhoff, Digital Producent, Anna Lundeborg, Digital Strateg, Jerker Winther, Planner

 


   Andreas Dahlin

Nya trender knackar på nästa år

I flera år har reklamköpare skiftat alltmer av sin marknadsbudget till egna kanaler. När ett megavarumärke som IKEA väljer att göra en hel tv-serie går det inte att titta bort.

Årets contentjury valde när vi tillträdde att särskilt leta efter innovativa innehållslösningar – samt att lyfta fram exempel som synliggör trender för det ganska nya begreppet content marketing. 

En sådan trend är att fullskaliga tv-program från annonsörer distribueras genom smarta lösningar med egna kanaler, partnerskap och användarnas sociala delningar.

Skulle vi om ett par år titta tillbaka på den här omgångens topp tre i Månadens content lovar jag att vi inte kommer att hylla produktionerna, inte heller kompositionen eller berättartekniken som alla gånger kan utvecklas. Men vi kommer minnas att ameri-kanska ambassaden i Sverige fick in en minidokumentär om den amerikanska collegedrömmen i TV4 och att IKEA gjorde en hel tv-produktion på en egen sajt och marknadsförde programserien genom korta reklamsnuttar i vanlig linjär-tv. Galet ju. Men en ögonöppnare för många annonsörer, och tydliga exempel på trenden i contentbranschen.

Denna typ av trender kommer att fortsätta definiera content marketing så länge termen håller. Nästa års jury hittar förhoppningsvis några nya trender – årets contentjury önskar er lycka till!

Andreas Dahlin är vd på Divergent Mind



Lista

1. DDB Stockholm, Amerikanska ambassaden, ”Nittmo”
2. Klintberg Nilehn, Infinitum, ”Infinitum Magasin + webb”
3. OTW, IKEA, ”Vad gafflar ni om?”
4. Klintberg Nilehn, Nordea Private Banking, ”Fair”
5. DDB Stockholm, Telia Sonera, ”Tack vare internet”

Jury content

  • Michael Jonsson
  • Anders Sundberg
  • Johan Bratt
  • Anna Strömberg
  • Elin af Klintberg
  • Jan Sturestig
  • Linus Fremin
  • Josephine Ilola
  • Susanne Bernhardsson
  • Salka Hallström Bornold
  • Sara Perers
  • Julia Nordlund
  • David Bexelius
  • Per Boström
  • Melker Forssén
  • Carin Roeraade
  • Cecilia Wirseen
  • Mikael Owilli
  • Åsa Rydén Antonsson
  • Peter Willebrand
  • Joanna Rydbeck
  • Andreas Dahlin
  • Sarah Thun
  • Fredrik Blomberg
  • Erica Scott
  • David Stark
  • Karin Niklasson
  • Henrik Lindskog
  • Karolina Westerlund
  • Melker Forssén
  • Åsa Lundqvist