Månadens Design, Januari-Februari 2013

En känsla av modernitet och trivsel parat med känsla för det exklusiva innehållet. Konceptet tog designen av vinklubben Magnusson Fine Vine till topplaceringen i första omgången av Månadens design 2013.

Krister Berntsson

Dela sidan:

1. Magnusson Fine WineKund: Magnusson Fine Wine Byrå: Stockholm Design LabUppdraget att göra om ett gammalt ga rage till vinkällare och kombinera perfekta lagringsmöjligheter med trivsamma sällskapsytor för en kund med visioner kan tyckas vara ett knepigt uppdrag för en designbyrå.

– Det här samarbetet har pågått under en ganska lång tid, säger Daniel Söderstedt, ad på Stockholm D esign Lab. Johan Magnusson har lång erfarenhet av vinvärlden och visste precis vad han ville med lokalen.

Johan Magnusson ville bygga en vinkällare och ge sina kunder möjlighet till att lagra sina viner under perfekta förhållanden och dessutom erbjuda en miljö dit de kunde ta sina vänner och bekanta för att umgås och prova vinerna. För att få ett sammanhållet uttryck samarbetade SDL med Thomas Eriksson Arkitekter, som inredde och skapade unika möbler för lokalen.

– Vi lät oss inspireras av vinvärlden och försökte skapa kontrast mellan modernt och traditionellt. Vi ville ha ett tydlig grafiskt och unikt uttryck för att differentiera varumärket och särskilja det från konkurrenterna. Utmaningen har varit att få ihop lokalens olika funktioner utan att ge avkall på stilen.

Arbetet har pågått från och till under cirka sex års tid och i tätt samarbete med kunden.
– Johan Magnusson är en fantastisk kund att jobba med. Han vill verkligen inte lämna något orört. Han har till och med lackat gaffeltrucken i rätt färg för att den ska stämma med lokalerna. Och även om identiteten har utvecklats under arbetets gång så har grundvisionen varit densamma. Det är tacksamt att arbeta med en kund som både har egna idéer och förmåga att ta till sig våra.

Så tyckte juryn:
Lars Axelsson, vd, The Brand Union:
Få kunder jobbar igenom sin identitet i varenda detalj. När man synar detaljerna i detta jobb så ser man storheten.!

Lisa Lindgren, cd Bror Rudi:
Schweizisk snyggbank möter speak easy på ett väldigt attraktivt sätt. Har inga hundratusenkronorsviner att låsa in men om jag hade det skulle jag nog göra det här. Stockholm Design Lab har lyckats i en skicklig balansgång mellan konservativt och suggestivt.

Frans Enmark, Design Director, Amore:
En identitet som på ett tydligt sätt kommunicerar den hantering av värdefulla varor som kunden sysslar med. Fina mönster och förtroendeingivande modern interiör skapad för ett sammanhang som ofta annars är väldigt traditionellt.

Keum Kim Roland, Henrik Nygren Design:
Väl genomförd identitet ner i minsta detalj. Modern och uppfriskande i en traditionell värld.

Fakta Övriga medverkande byråer Thomas Eriksson Arkitekter
Arbetsgrupp: Camilla Nilsson projektledare, Björn Kusoffsky cd, Daniel Söderstedt ad, Edvard Scott grafisk formgivare, Ola Bergengren fotograf


 


2. Wild Winter AleKund: Mikkeller Byrå: BedowVi försöker att i så stor utsträckning som möjligt arbeta med företag och produkter som vi själva uppskattar. Eftersom Mikkeller är just ett sådant företag så kontaktade vi dem och frågade om det fanns intresse för ett samarbete. Bryggmästare Mikkel Borg Bjersø återkopplade omgående och ganska snart kom vi fram till att vi tillsammans skulle tolka de fyra årstiderna – han genom smak och vi genom form. Wild Winter Ale är den fjärde och sista ölen i serien och visar med sin värmekänsliga färg på övergången mellan höst och vinter då träden tappar sina blad.

Mikkeller är ett progressivt bryggeri och tänjer gärna på gränserna för hur ett öl smakar – under åren har de imiterat allt ifrån champagne till stekt bacon så när vi talade med Bjergsø så kom vi fram till att progressivitet är en relevant selling point. Eftersom vi skulle kommunicera årstider, som ju ändrar temperatur, så kom vi att tänka på värmekänslig färg – tidigare har det endast använts i funktionssyfte, vi ville istället använda den i ett kommunikativt syfte. Därefter var det bara att hitta en symbol för respektive årstid som vid temperaturhöjning kunde reduceras till nästkommande årstid.

Vår filosofi är att säga en sak i taget. I det här fallet var det övergången mellan två årstider som skulle kommuniceras och då lät vi den föränderliga symbolen få största möjliga utrymme. Resterande information disponerades så funktionellt som möjligt på den begränsade ytan där en modern sans-serif kompletterade symbolen.


Så tyckte juryn:
Lars Axelsson, vd, The Brand Union:
snyggt, kul idé men kanske lite för likt annat.

Lisa Lindgren, cd Bror Rudi:
Hela lilla designlösningen pratar med dig i svartvitt tills du har druckit upp och det är ju så snyggt att man blir avundsjuk.

Frans Enmark, Design Director, Amore:
Vackert och enkelt. Jag störs lite av att temperaturförändringens effekt egentligen borde inverteras. Mycket fin serie ölar.
FaktaUppdragsgivare: Mikkel Borg Bergsjö
Arbetsgrupp: Perniclas Bedow cd,
Anders Bollman grafisk formgivare

3. Wagner – den flygande holländarenKund: Folkoperan Byrå: Lowe BrindforsVårt arbete med Den Flygande Holländaren är ett hopkok av en massa influenser. Själva historien handlar om en man som är dömd att segla på de sju haven i evighet. Men vart sjunde år får han gå i land och leta efter en kvinna som kan befria honom från förbannelsen med sin kärlek.

Samtidig är historiens kvinna fast i sitt sammanhang och drömmer om mannen som ska komma och befria henne och ta henne bort från sin tragiska tillvaro.

Det var just räddningen vi tog vårt avstamp i.

Ambitionen var att på ett brutalt enkelt sätt förmedla de känslor som finns i föreställningen. När vi kom på att använda formspråket från 70-talets säkerhetsinformation på farjor, så föll allt på plats.

Vi har jobbat länge med Folkoperan och det är långa processer där vi tar inspiration från både stycket, scenografin och alla inblandade i föreställningen.

Här kände vi tidigt att det var rätt sak som trillade ut.
Så tyckte juryn:
Lars Axelsson, vd, The Brand Union:
Klockrent för Folkoperan, för den som känner Folkoperan är det mer relevant än någonsin.

Lisa Lindgren, cd Bror Rudi:
Folkoperan är opera åt folket och det på en konsekvent hög nivå. Wagner i flytväst på en riktigt snygg poster sätter tonen för allt. Ett plus från mig till den förlösande presentationen av karaktärerna i programbladet.

Frans Enmark, Design Director, Amore:
Grym respektlös affisch. Övrigt material blir lite enformligt och den grafiska idén känns det som att man sett många gånger förut.
FaktaUppdragsgivare: Elenor Wolgers
Arbetsgrupp: Tim Scheibel ad, Mårten Forslund copy, Pelle Holm projektledare, Noel Pretorius formgivare, Jeanette Andersson original, Cecilia von Uexkull produktionsledare. Foto/Repro/retusch: C2



Lars Axelsson
Välkommen 2013 – belöningens årDet blåser en förändringsvind över designkategorin. En ny jurygrupp med begåvade kreatörer fyllde rummet på nya Resumékontoret i Bonnierhuset. Ett rum fyllt med förväntningar och ambitioner om att vilja påvisa hur stark design kan påverka, genom att hitta guldkornen bland alla bidrag. I denna omgång blandades högt och lågt. När väl vinnaren var korad kändes det som ett självklart val där helhet och detaljer föll alla på läppen. Men om man får skicka en tydlig brasklapp till alla andra tävlande: Se till att paketera bidragen bättre!

Månadens design är också en bra förberedelse inför Guldägget. Begåvat nog finns det från och med i år flera kategorier i designklassen än tidigare. I år känns det som vi får ihop mer bidrag än någonsin i relevanta klasser och slipper jämföra äpplen med päron. Nu fattas bara att varje kategori belönas med ett eget guldägg. Inte för att vi vill devalvera värdet av andra guldägg, utan snarare för att Guldägget inte längre enbart är en reklamtävling för reklambyråer. Framför allt blir det en konsekvens av att gå från att vara ett reklamförbund till att heta Komm. Kunderna har börjat förstå värdet av design och hur viktig den är för att nå ut med sina varumärken, produkter och tjänster och inte minst hur viktigt den är för att nå sin lönsamhet. Så gärna ett guldägg eller en förstaplats i Månadens. Det smäller högt. Men kanske är den största belöningen att kunderna nu börjar inse vad fantastisk design kan åstadkomma.

Lars Axelsson är vd på The Brand Union

 



Lista

1. Magnusson Fine Vine, Stockholm Design Lab
2 MikkelleR Wild Winter Ale, Bedow
3. Folkoperan "Den flygande holländaren", Lowe Brindfors
4. Posten, Presentpåse Svenska Blommor, Bold Stockholm
5. Svenska Filminstitutet, Gudlbaggens nya identitet, Lowe Brindfors
6. Wingårdh Arkitektkontor, Årsredovising 2011, Henrik Nygren Design
7. Wästberg, Nenedo, Illuminated by Wästberg, Henrik Nygren Design
8. Eco Eyewear, Modo, Stockholm Design Lab
9. TMG Stockholm, Genre: Propaganda(l). No:6: Om tryckta medier, Henrik Nygren Design
10. Gastronomi Sverige, Bocuse d'Or, Bror Rudi Creative