Månadens Design, Mars-Maj 2013

Det är tre välgörande uppdrag som hyllas i denna omgång av Månadens design. Barnvagnsmarschen värnar om mammorna, Garbergs om miljön och extramackan om de hemlösa.

Fredrik Thambert

Dela sidan:

1. BarnvagnsmarschenKund: RFSU Byrå: Le BureauI våras anordnades RFSU:s barnvagnsmarsch för tredje året i rad. Syfte t är att uppmärksamma det allvarliga ämnet mödradödlighet, som varje dag skördar hundratals offer världen över. Le Bureau har uppdraget att ta fram all kommunikation kring marschen, och i år valde de att samarbeta med serietecknaren Liv Strömqvist.

Det grafiska manéret som går i rött och vitt. Juryn uppskattade enkelheten och tydligheten, samt att de lyckas ta till vara och utveckla det klassiska "demonstrations­manéret". Ad:n Julia Stenius berättar att de tog all inspiration från Liv Strömqvists sätt att rita och uttrycka sig.

– I alla enheter har vi plockat av hennes grejer och anpassat dem så att de ska passa affischer och foldrar, säger hon.

Det var inget lätt arbete att utföra. Byrån tvingades skanna in teckningar och sedan avbilda dem genom att rita bokstäverna.

– När det gäller design är det mer av en process där man hela tiden förfinar, snarare än en reklamidé som bara kommer. Det var ett jäkla meckande att ta fram och få ihop det här, men det var värt allt jobb eftersom det blev så bra, säger Julia Stenius.

Juryn uppskattade också hur designen lyckas förmedla att det handlar om ett allvarligt ämne, samtidigt som det rymmer värme och humor. Julia Stenius tycker att det blev "huvudet på spiken" för vad barnvagnsmarschen handlar om.

– Det är en klassisk demonstration. Dessutom är den röda färgen också RFSU:s färg, vilket kändes bra att kombinera med Liv Strömqvists manér. 800 mammor om dagen dör i barnsäng. Det är inte ett glatt ämne. Men om man bara säger det hemska tar folk inte till budskapet. Barn och gravidet är härligt, det är livet, och det vill man också få fram.

Så tyckte juryn:
Frans Enmark, Amore:
Ett stort allvar och en enorm tydlighet blandas med humor och skapar ett mycket kraftfullt bidrag.

Lisa Lindgren, Bror Rudi Creative:
Härligt propagandaklös! En tydlig och smidig design utan något extra blir motorväg för idéerna hela vägen ut. Supersammanhängande och superinspirerande. Röt och vitt för mammor i tiden. Självklart vill jag vara med!

Karin Ahlgren, Garbergs_projects:
Har ett grafiskt formspråk som är svårt att inte tycka om. Väl avvägt mellan gammalt känt maner och ett modernt uttryck. Vackert!

FaktaArbetsgrupp: Julia Stenius & Emma Eriksson ad:ar, Arvid Nittve copy, Amanda Bermheden produktionsledare, Magdalena Kowalczyk och Eva Nilsson projektledare, Veronica Sokolow original.


 


2. Garbergs profilprogramKund: Garbergs Byrå: Garbergs_projectGarbergs ville ha ett nytt profilprogram som kunde förena samtliga av byrån trycksaker så som visitkort, brevpapper, kuvert och skissblock. Karin Ahlgren, som driver systerbyrån Garbergs_project, förklarar att det ofta blir pretentiöst och när det gäller den här typen av uppdrag. Därför ville de få in en miljöaspekt i produktionen, samtidigt som det ska spegla de uppdrag som de gör för kunderna.

Lösningen blev att helt enkelt återanvända alla överupplagor och onödiga utskrifter som produceras i massor på en reklambyrå.
– Först tänkte vi göra ett eget papper av allt papper som blir över. Men det skulle bli för krångligt och dyrt. Då kom vi på idén med att använda överupplagan som alltid uppstår vid kampanjer, säger Karin Ahlgren.

Till exempel görs visitkorten på överblivna affischer som ska sitta i rulltrappor. Kuverten tillverkas av utomhus-affischer, och skissblock tillverkas av alla utskrifter som har lämnats kvar. Profilprogrammet har på så vis påverkat byråns arbetsrutiner och hur de tänker kring miljömedvetenhet i vardagen.

– Vi gör det här på riktigt, säger Karin Ahlgren.
Syftet med att återvinna är dubbelt. Förutom att återvinna papper istället för att slänga blir det en möjlighet att visa upp jobb för kunderna.

– Vi är stolta över våra jobb och vill låta dem stå i centrum. På visitkorten får man sina egna uppgifter på ena sidan, och kunden på den andra. Det fungerar ofta bra eftersom det ofta blir ett samtalsämne med den som får korten, säger Karin Ahlgren.


Så tyckte juryn:
Frans Enmark, Amore:
Strålande idé, vackert och respektlöst utförd. Skapar nyfikenhet. Visitkorten känns som perfekta isbrytare.

Lisa Lindgren, Bror Rudi Creative:
Enkel och kärleksfull idé med maxat hantverk. Oväntat, bjussigt och roligt grepp av en stor byrå.

FaktaArbetsgrupp: Karin Ahlgren & Mattias Dahlqvist ad:ar, Lotta Dolling, Linda Öberg & Marzena Langsdale formgivare, Petter Ödeen cd, Charlotte Lundquist produktionsledare.

3. ExtramackanKund: Soppkök Stockholm Byrå: PoolSoppkök Stockholm är en organisation som hjälper utsatta människor i samhället. Men inte genom att söka donationer, utan genom att be om folks engagemang.

Under våren drog de igång kampanjen "Extramackan" vars syfte är att få människor att dela med sig av smörgåsar till andra behövande. Lösningen blev att trycka ett särskilt smörgåspapper som delades ut på ett antal utvalda ställen i Stockholms tunnelbana. De förbipasserande kunde ta med sig dessa, för att morgonen därpå slå in en macka att ge bort. Budskapet, tryckt på det vita pappret, lyder "Vi vill inte ha din deg. Men gärna ditt bröd".
– Soppkök Stockholm är en gräsrotsrörelse som inte tar emot pengar som bidrag. De vill ha engagemang i frågan om hemlöshet, vilket låg till grund för den här idén. Eftersom det delades ut i tunnelbanan gällde det att kunna kommunicera snabbt, vilket låg till grund för utformningen, säger frilansande AD:n Johan Gustafsson som ligger bakom.

Förutom att dela ut smörgåspapper innehåller kampanjen en digital dimension. I Soppkök Stockholms egna kanaler uppmanades besökarna att dela ut mackor och sprida budskapet genom hashtagen #extramacka.
– Grunden är en bra idé. Sedan får man se till att förverkliga den på ett bra sätt. Det har varit viktigt för oss att kampanjen ska kännas rätt och passande för deras verksamhet. I ett sådant här uppdrag har man ett minst lika stort ansvar att träffa rätt i sin kommunikation som med någon kommersiell kund. Den är väldigt viktig att det fungerar. Helst ska man inte tänka på utformningen utan bara ta till sig budskapet, säger Johan Gustafsson.

Han menar att gensvaret på initiativet har varit stort.
– Vi har fått ett stort engagemang hos de som har mottagit smörgåspappren, och fått en bra spridning hos människor som gillar initiativet.
Så tyckte juryn:
Lisa Lindgren, Bror Rudi Creative:
Femetta i relevans och utförande. Stiligt att få ett tunt smörgåspapper att berätta så mycket.

Karin Ahlgren, Garbergs_projects:
Min favorit. Tydlig idé. Välgjort både till form, material och genomförande.
FaktaUppdragsgivare: Tanvir Mansur Arbetsgrupp Ulf Rönnbäck copy, Johan Gustafsson ad, Therese Andersson produktionsledare
Tryck: Silkscreen i Solna



Henrik Nygren 
Allt är sig likt sedan 1993Två citat av Paul Rand:
"Innovation distinguishes the leader from the follower, never satisfied with what has been, but intent on what will be. It is the driving force of the creative spirit, sensitive to change and the changeless. It focuses not only on what is right, but on what is exceptional. Surprise, not predictability, is its hallmark."

"A presentation is the musical accompaniment of design. A presentation that lacks an idea cannot hide behind glamorous photos, pizzazz, or ballyhoo."

Det första citatet handlar om kreativitet, det andra om presentationer. Allt är sig likt sedan 1993, då en av Rands många och kloka böcker, "Design form and chaos", gavs ut på Yale University Press. En bra och gärna nyskapande idé, enkelt och självklart presenterad, är och förblir intressant och är svår att motstå. Speciellt om den talar sitt eget språk. Detta gäller alla människor, oavsett inriktning eller kunskap. Så var det förr, så är det nu, så blir det sedan.

Två bidrag, i denna omgång av Månadens design, stod ut alldeles särskilt. Båda hade just detta och fick oss att se det nya, till synes enkla och absolut självklara i hur det presenterades. Till saken hör att båda dessutom hade med godhet att göra, en tanke om hållbarhet, och kanske just därför i mängden av mycket fick oss att se.

Henrik Nygren, grundare och ägare, Henrik Nygren Design
 



Lista

1. RFSU, Barnvagnsmarschen, Le Bureau 
2. Garbergs, Garbergs profilprogram, Garbergs_project
3. Soppkök Stockholm, Extramackan, Pool
4. 7-Eleven, Kaffekoncept, BVD
5. Strandverket, Identitet, Happy F&B
6. SVT/EBU, Butterfly Effect (Eurovision), Happy F&B
7. The Shirt Factory, Ny visuell identitet, Bold
8. Vasaloppet, Soppigt Tryck, Welcom
9. Brothers, Suitcase store, Pool
9. Integrated Natural Solutions, iNature Skincare, Bedow

Jury


Karin Ahlgren (ordf)


Keun Kim Roland



Camilla Lundsten


Frans Enmark


Lisa Lindgren


Lars Axelsson


Maria Glansén



Daniel Söder


Helena Stendahl Hägg


Jacob Bergström