Digital retail i global form – Planeta Design vinner med streetsmart kaffe

Månadens Design Planeta Design kammar hem vinsten i Månadens Design för sin identitet för kaffemärket SIMPLo. Tvåa kommer The Studio tillsammans med H&M och trea Oscar Liedgren Studio / Ivy Agency med formen för ArkDes.

Julia Lundin

Dela sidan:

SIMPLo – One Sip is all it Takes

Kund: SIMPLo   Byrå: Planeta Design

Planeta Design fick i fjol uppdraget att sätta identiteten på det nya polska kaffemärket SIMPLo, som grundades av flera prisvinnande baristas. SIMPLo är anpassat för att fungera på alla plattformar – digital retail, fysiska butiker, b2b, b2c, med säsongsanpassade erbjudanden gåvor och så vidare.

– Det allra mest spännande vad det gäller förpackningsdesignen var att hitta synergier och optimera lösningen både med tekniska och ekonomiska förutsättningar och med alla de möjligheter som de nya plattformarna ger. Och att det ska fungera globalt, säger Sandra Planeta, grundare av Planeta Design.

Alla kaffeförpackningar har olika färg och texturer, men ändå med en röd tråd, så att det blir som en familj.

– Förpackning är inte längre bara en 3D-lösning i en fysik butikshylla. E-handeln har öppnat upp för nya innovativa lösningar som kan stödja en förpackning. Ändrade spelregler gagnar den kreativa, relationen mellan kunden och produkten, och i försäljningsmöjligheterna. Det gör också SIMPLo till ett otroligt roligt och intressant uppdrag.

Hur tänkte ni kring formen?
– I etableringen handlar det om att våga sticka ut, ta för sig och väcka intresse. Det är ett stort brus, och för att etablera ett helt nytt varumärke måste man våga. Tidigt valdes traditionella element bort för att istället arbeta med tydliga färger och lekfulla, starka grafiska enheter. Det är flera signaler som stödjer segmentet och som underlättar konsumentens val. Ambitionen att underlätta navigering och att särskilja produkterna fanns tidigt med i projektet.

Eftersom man också är i fas med att lansera globalt krävs det att man är lätt att växa med.

– SIMPLo kommer att göra sin digitala utrullning under sommaren, efter det sker en fysisk lansering i Tyskland, Holland, Polen och Sverige, säger Sandra Planeta.


Så tyckte juryn

Jesper Klarin, Super Tuesday
I en kategori som helt fixerat sig vid heritage-driven design med ibland överdrivna och klichéartade premium-cues är det befriande att se något väldigt grafiskt enkelt och starkt. Förpackningarna sticker ut i kaffehyllan. På ett relevant och simpelt sätt.

Peter Danroth, Bryner Creative
Särskiljande design som bryter kategorin på ett dynamiskt, hantverksmässigt och överraskande sätt. Planeta Design lyckas få ett komplexed designsystem att kännas tydligt och spännande.

Gaioo Phunwut, BVD
Starkt uttryck med en attityd fylld av energi och koffeinkickar som är svår att ta miste om. Spännande att ta en ny position på marknaden och sen lyckas genomföra den väl och fullt ut.

Carolina Zell, Seventy Agency
Det är egentligen ganska enkelt. Design man blir glad av – svårare än så behöver det inte vara. Skaparglädjen och det genomförda hantverket tar det här bidraget till en förstaplats i månadens design.



Fakta

Sandra Planeta Creative Director, Richard Schöldström Design Director, Lova Gren Design Director, Mattias Green Senior Designer, Miriam Nicole Zirignon Designer, Sofia Hjelm Account Manager, Erika Cederqvist Production Manager, Richard Prime Proper English Copywriter




H&M - Womens Tights Förpackningar

Kund: H&M   Byrå: The Studio

H&Ms tightsförpackningar behövde uppdateras och designbyrån The Studio fick i uppdrag att att se över hela förpackningssystemet. I samarbete med fotografen Annemarieke van Drimmelen producerades bilder som används på förpackningarnas framsidor. De olika underkategorierna gavs egna monokroma färgkoder som separerade dem, men som samtidigt skapade ett sammanhållet system. The Studio tog även fram ett nytt förpackningsformat och en hållbar förpackning i enbart papper/kartong och utan den tidigare sleven i plast. Resultatet blev en serie förpackningar som underlättar för kunder att hitta och välja samtidigt som de höjer premiumkänslan för H&Ms tightssortiment.


Så tyckte juryn

Jesper Klarin, Super Tuesday
Med en tydlig idé och konsekvent look har man skapat en attraktiv förpackningsserie utan att vara objektifierande. Fint hantverk både när det gäller typografering, tryckbehandling och art direction. 

Peter Danroth, Bryner Creative
Genom en taktil, sober, skulpterande hantering av foto tillsammans med klassisk typografering lyckas The Studio skapa en kvalitativ lösning där även segmenteringen av de olika produkterna får en omhändertagen tydlighet.

Gaioo Phunwut, BVD
Form och funktion sammanförd i toppklass. Tilltalas av stämningsfull Art Direction med vackra skulpturala utsnitt, hög modegrad och personlighet. Monokrom lösning skapar en lugn inramning i en stressig retailmiljö. Tyvärr saknas mångfalden i modellvalen.

Carolina Zell, Seventy Agency
I kategorin står den ut i all sin eleganta enkelhet. Lekfull art direction och ett smart sätt att skapa monokroma färgskalor på (där lite fler hudfärger i och för sig inte hade skadat). Minimal och stilfull förpackning ger maximalt genomslag på hyllan.



Fakta

Susanna Nygren Barrett Creative Director, Sofia Ekelund Designer, Mattias Börjesson Strategic Project Manager, Tom Miller Design Director, Elisabeth Smith Naessén H&M Marketing Project Manager




Framtiden börjar här

Kund: ArkDes   Byrå: Oscar Liedgren Studio/Ivy Agency

"Framtiden börjar här" är en utställning på ArkDes på Skeppsholmen som i 80, sinsemellan mycket olika projekt, visar hur design och teknik kan bidra till vår morgondag. Arbetet omfattar grafisk utställningsdesign, samarbete med arkitekter, film, banners, inbjudningar, webbmaterial, folder, annonser och utomhusreklam. Designen har tagits fram av Oscar Liedgren och Ivy Agency.


Så tyckte juryn

Jesper Klarin, Super Tuesday
Med en kombination av en iögonfallande ful men starkt kommunikativ orange pil och ett i övrigt intressant bildmanér lyckas man hamra in en stark visuell identitet. Den orange färgen används på ett konsekvent sätt genom hela utställningen och blir navet i identiteten.

Peter Danroth, Bryner Creative
En tydlig lösning med oväntad implementering som tar uppmärksamhet, bryter det väntade och lyckas få stark igenkänning. Skavande men tydligt.

Gaioo Phunwut, BVD
Gillar krocken mellan den banalt enkla pilen och fint curate-ade urval av fotografier, tillsammans med mångbottnad copy. Fångar ögat, väcker tanke och visar att framtiden är här, nu och överallt. Blev tagen!

Carolina Zell, Seventy Agency
Ett stort och abstrakt ämne att kommunicera. Men ett enkelt och konkret grafiskt grepp i kombination med ett välkommet spretigt fotomanér väcker nyfikenhet. Ett plus för att slippa uppenbara futuristiska referenser. 

 



Fakta

Oscar Liedgren Designer, Oscar Laufersweiler Ivy Agency Designer, Sandra Nolgren ArkDes Marketing Director, Lena Landegren ArkDes Exhibition Producer, Susy Hofbauer Visible Works Production





Jurys är också människor

För någon vecka sedan träffades vi i juryn för att vaska fram guldkornen i årets andra omgång av Månadens Design 2019. Denna rundan var ganska jämn och det blev bra diskussioner när vi stötte och blötte topp-tio-listan. 

En sak jag gillar med att sitta i jurys är den organiska processen som uppstår när man diskuterar sig fram till vilka vinnarna ska bli. Alla har såklart personliga favoriter men allt som oftast får samma bidrag de högsta poängen av hela juryn. Jag har funderat en del på vad det är som får vissa bidrag att sticka ut och instinktivt gillas av alla. Det finns såklart inget magiskt recept men överlag har jag märkt att det väldigt sällan handlar om rationella faktorer utan om något annat.

En person som vi pratar en hel del om på mitt jobb är den amerikansk-israeliska psykologen Daniel Kahneman som bland annat vunnit nobelpriset i ekonomi. Han är expert på mänskligt beslutsfattande och har skrivit flera böcker i ämnet, bland annat den briljanta ”Thinking fast and slow” där han slår fast att människan fattar 95% av sina beslut baserat på magkänslan. 

Och visst är det så, även i jurysammanhang. Vi läser såklart noggrant alla texter och tittar uppmärksamt på alla bilder och filmer, men till slut är det oftast den instinktiva magkänslan som avgör vilka tre bidrag som står på prispallen. Emotionella drivkrafter vinner varje gång. 

Vinnaren i denna omgång blev kaffemärket SIMPLo, en kategoribrytande förpackningsdesign med attityd som gjorde oss glada, helt enkelt.

Som sagt, jurymedlemmar är också bara människor.

Oskar Lübeck, grundare och Executive Creative Director, Bold

Lista

1. Planeta Design, ”SIMPLo – One Sip is all it Takes”, SIMPLo
2. The Studio, ”H&M - Womens Tights Förpackningar”, H&M
3. Oscar Liedgren Studio / Ivy Agency, ”Framtiden börjar här”, ArkDes
4. Happy F&B, ”Åhléns – uppdaterad visuell identitet”, Åhléns
5. The Studio, ”Grejen med Saker”, Norstedts