Happy F&B tar förstaplatsen för SVT:s visuella formspråk

Månadens Design Spännande identitet för SVT ger Happy F&B guld i Månadens Design. Två kommer Brand Union Stockholm med "Arenans Barn" för Stiftelsen Friends/Swedbank och trea Henrik Nygren Design, med sin bok "Hotel Bergen Børs" för De Bergenske.

Julia Lundin

Dela sidan:

"SVT"

Kund: SVT   Byrå: Happy F&B

SVT behövde bli enklare att hitta och lättare att förstå – och bli av med logotypen blomman. Designarbetet inleddes redan för två år sedan då public service-bolaget fick ett nytt typsnitt i ett samarbete med Essen International.

Happy F&B står för hela den visuella identiteten som långsamt har tagits ut på de olika plattformarna. Grundidén var att förenkla den inarbetade ordbilden och addera en ”dold möjlighet”. Allt tog form i en slash för att skapa systematik – i rörlig form öppnar och stänger sig logotypen som en ridå.

Identiteten syns överallt inom rörelsemanér, ljudidentitet, kanalgrafik och idents. 

– För att hålla ihop uttrycket oavsett plattform har de digitala förutsättningarna och möjligheterna fått inspirera broadcast snarare än tvärt om. Förutom digitala plattformar har vi sökt visuella uttryck som känns public service, säger Anton Nordstierna, design director, Happy F&B.

Hur var det att arbeta med SVT? Fanns det några utmaningar?
– Det är en ständig utveckling av identiteten som hela tiden bygger på vårt grundläggande koncept. Utmaningen är att möta SVT:s organisation och skapa ett gemensamt ägandeskap och förståelse för identiteten. Nyckeln har varit ett nära samarbete. Vi har jobbat i en gemensam arbetsgrupp med olika kompetenser och perspektiv. Det har varit både krävande och utvecklande, men framförallt väldigt kul.

Hur ser responsen ut?
– Eftersom identiteten implementeras långsamt över tid har även responsen kommit smygande. Från ett ”var det här allt” då logotypen släpptes till glada samtal under resans gång. Nu när identiteten fallit på plats och uttrycket digitalt och broadcast börjat närma sig varandra upplever fler och fler ett tydligare SVT.

Hur vidareutvecklar ni konceptet?
– Just nu arbetar vi med Valet 2018 och paketeringen av hela SVT:s nyhetserbjudande, men vi står också inför implementering av SVT Barn och utveckling av SVT Play, säger Anton Nordstierna.

Här kan du läsa mer om Happy F&B:s identitetsdesign för SVT.


Så tyckte juryn

Rikard Ahlberg, design director och partner, BVD
En enkel och välbalanserad identitet som tydliggör ett kvalitativt utbud som är för alla. Inte komplex. Inte tjatig. Bara bra. Jag vill se mer!

Linda Lundgren, ad, Forsman & Bodenfors Factory
När allt bara stämmer så känns det i magen och man blir liksom bara glad. Musiken, bildspråket och den enkla typografin gör just detta.

Anders Bollman, design director och partner, Bedow
Med små medel skapas emotionellt engagemang genom en kombination av design, foto och ljud. En blir stolt över public service.

Louise Lo Tuvesson, student, Beckmans
Äntligen plockades den statiska blomman bort och ersattes med en identitet som speglar SVT:s dynamiska innehåll. Enkelt, snyggt och tydligt, precis som SVT:s uttryck borde vara.

Erik Lidsheim, brand strategist och grundare, Söderhavet
Att ta en befintlig identitet, förädla och förenkla den på ett så elegant och relevant sätt, så att det ändå berör, är verkligen imponerande.



Fakta

Design Director: Anton Nordstierna, Tove Bjurström Eriksson, Johan Samuelsson, Nils Carlson
Motion Design Director: Christian Carlsson
Creative Director: Lisa Careborg, Anders Kornestedt
Designer: Tove Jeppsson-Bohlin, Louise Jansson, Martin Ohlsson, Mikael Selin
Account Director: Catarina Åkerblom
Account Manager: Madeliene Sikström, Elif Pek




"Arenans Barn"

Kund: Stiftelsen Friends/Swedbank   Byrå: Brand Union Stockholm

Varje år utsätts 60 000 barn för mobbning. Tillsammans skulle de fylla hela Friends Arena. Genom att fylla arenan med tjugofem bronsskulpturer av barn frusna i ett ögonblick av sårbarhet nås besökarnas hjärtan och engagerar dem att delta i kampen mot mobbning. Kampanjen är utformad av Brand Union Stockholm för Friends.


Så tyckte juryn

Rikard Ahlberg, design director och partner, BVD
Efter att lite slarvigt ögnat igenom bidragstexten i första omgången av urvalsprocessen, och tittat på bdiraget, var känslan wow vilka vackra och uttrycksfulla barn! Men varför är dom så ensamma och utsatta? Känns inte som att dom har Friends direkt. Exakt… Har vi sett det förr? Eventuellt, men inte i detta sammanhang. Utmärkt kommunikation och design som väcker starka känslor. 

Linda Lundgren, ad, Forsman & Bodenfors Factory
Detta är min personliga favorit där idén och utförandet är både briljant och rörande.

Anders Bollman, design director och partner, Bedow
Design används för att tydligt knyta an arenans namn med den fysiska platsen. Förhoppningsvis får den många supportrar att tänka till.

Louise Lo Tuvesson, student, Beckmans
Brons. Ett ovanligt kommunikationsmedium som verkligen lyckas gripa tag. Statyerna blir som starkast placerade i kontrast till den stora rymden inne i arenan.

Erik Lidsheim, brand strategist och grundare, Söderhavet
Fortfarande kluven till om den hör hemma i klassen design, men det mesta talar nog för det. Den är bestående och jag tror den känslomässigt kommer påverka människors beteende i en miljö som ofta är lite hård och konfrontativ i sin natur, vilket gör verket funktionellt. En väldigt bra idé i vilket fall.



Fakta

Henrik Billqvist, creative director, Nils Lilja och Carl Ålenius, designers, Dan Herlin, projektledare




"Hotel Bergen Børs, bok och identitet"

Kund: De Bergenske   Byrå: Henrik Nygren Design

Henrik Nygren Design skapade en ny identitet åt Hotel Bergen Børs, på uppdrag av hotell- och serviceföretaget De Bergenske. Identiteten består av logotyp, grafiska element, typografi, bok, skyltsystem, personalkläder, pins, produkter till försäljning, trycksaker, drinkunderlägg, presentationsmaterial, dokumentmallar, stationery med mera.


Så tyckte juryn

Rikard Ahlberg, design director och partner, BVD
En identitet som kommer smygande för att sedan sätta sig tillrätta. Ett hantverk som är tidlöst vackert och för alltid stannar kvar.

Linda Lundgren, ad, Forsman & Bodenfors Factory
Välbalanserad och mycket sofistikerad design där man genast känner nyfikenhet att utforska lite mer.

Anders Bollman, design director och partner, Bedow
Med stor passion och ett gott hantverk bjuder identiteten De Bergenske på en visuell upptäcksfärd bland kluriga anekdoter och smarta applikationer.

Louise Lo Tuvesson, student, Beckmans
En påkostad och taktil läsning. Fotografierna, materialen, präglingen och typografin gör att hotellupplevelsen når hela vägen från Bergen till vårt vintergråa Stockholm.

Erik Lidsheim, brand strategist och grundare, Söderhavet
Ett gediget designhantverk, men enligt mig inte mer.



Fakta

Henrik Nygren, creative director, Keun Kim Roland, senior designer, Petter Dybvig, designer





Ur huvudet på en designjurymedlem

När flyget är försenat över Atlanten och jag missar anknytningen till Stockholm efter en veckas juryarbete där 100-tals bidrag synats, diskuterats och granskats på The Oneshow, är det lätt att fråga sätta vad man håller på med. De senaste årets många timmar i juryrummet, från bland annat designjuryordförande i Cannes, till The Oneshow, till Månadens Design i Resume, är ett faktum.

Men det är såklart värt det. All denna inspiration och insikter som kommer med att få privilegiet att se och diskutera så mycket av det designarbete som görs. Att möta alla dessa begåvade och kloka kollegor gör mig förhoppningsfull och förväntansfull över vart vår bransch är på väg.

En tydlig trend är att bidragen blir allt fler och allt starkare, att gränserna mellan olika kategorier upplöses. Vi lever i en multikanalsvärld där intrycken ökar och allt går i en rasande fart. Tävlingsbidragen speglar hela spektret av vad design kan vara och visar på en stor bredd. Vikten av design, ett tydligt varumärke och identitet är avgörande för att hålla företaget kommunikation samman.

Det är en spännande tid , Designbyråerna kan och ska ta plats, företag och andra kunder börjar äntligen landa i att design är en del av affären, kanske till och med en förutsättning för affären.

Sandra Planeta Sonnerup, grundare Planeta Design

Lista

1. Happy F&B, "SVT", SVT
2. Brand Union Stockholm, "Arenans Barn", Stiftelsen Friends/Swedbank
3. Henrik Nygren Design, "Hotel Bergen Børs, bok och identitet", De Bergenske
4. Strays, ”Stockholms Bränneris Gin & Tonic Glögg
5. Bedow, ”St Erhard”, St Erhard