Happy F&B jublar – det blev win win

Månadens design Happy F&B plockar årets första vinst i Månadens kampanj med sin hållbarhetskampanj för WIN WIN Gothenburg Sustainability Award. Tvåa kommer Hädnd med identiteten för Armémiseum och trea NORD DDB Stockholm med "Bröl" för Willys.

Julia Lundin

Dela sidan:

"WIN WIN"

Kund: WIN WIN Gothenburg Sustainability Award   Byrå: Happy F&B

"The Gothenburg Award for Sustainable Development" är ett pris som sedan år 2000 delats ut till pionjärer inom hållbarhet. Genom åren har personer som Al Gore och Kofi Annan tilldelats priset.

Men trots namnkunniga personer är priset i sig inte särskilt namnkunnigt – när man genomförde en varumärkesundersökning visade det sig att kännedomen är låg. Ett nytt namn och ett nytt utseende skulle lösa problemet.

Happy F&B fick då uppdraget att förnya priset. De tog fram "win win". Namnet syftar på den dubbla vinsten i att hållbarhet handlar om att tillgodose våra behov här och nu – utan att äventyra jordens och kommande generationers fortlevnad.

– Nu har vi skapat en logotyp som berättar om vinsten att tänka hållbart. Vi hoppas att den ger ett starkare och mer minnesvärt intryck som en del av en större idé, inte bara en symbol, säger Anna Ahnborg, designer på Happy F&B.

Logotypen illustrerar ett kretslopp – balansen mellan givande och tagande.

Tanken är att logotypen enkelt ska kunna appliceras på digitala ytor och synas bra i små format. Statyetten som tas fram årligen förnyas också årligen. Materialen ska vara aktuella och hållbara – 2018 års pokal är gjord av återvunnen plast.

– Det här har varit ett fantastiskt roligt samarbete. Hållbarhet är en väldigt aktuell och viktig fråga, det märker vi även i våra andra uppdrag. Vi forstätter att arbeta med WIN WIN under 2019, säger Rebecca Einarsson, projektledare på Happy F&B.


Så tyckte juryn

Kristian Möller, typdesigner på FamiljenPangea: Kraftfull, idébaserad och animerad logotyp i en identitet som lämnar mer att önska från de andra visuella delarna och bärarna.

Isabelle Dahlborg Lidström, cd på Grow: Win win stod ut och över de andra denna månad. En identitet som verkligen reflekterar och snabbt kommunicerar hur svårt ämnet sustainability är. En smart och inspirerande identitet som fungera i många olika format. Bra jobbat!

Rita Alton, art director på Seventy Agency: Det är fantastiskt att se när ett varumärke kan förklara allt de står för i ett bara ett namn och en animation. Win Win övertygar om att logotypen inte är död ändå.

Cecilia Lindgren, grundare, Cecilia Lindgren Studio: Kul att se en relevant användning av fluktuerande typografi, där namn och form motiverar och stärker varandra i en dynamisk logotyp.

Jesper Klarin, design director, Super Tuesday: Med ett perfekt och tidlöst val av namn kombinerat med en konceptuellt perfekt animerad logotyp gör att Happy kniper förstaplatsen. Enkelheten i resultatet är nyckeln till succén.

Gaioo Phunwut, art director på BVD: Tydlig positionering och genialisk namngivning på ett pris för hållbarhet – engagerande och hoppfull. Den direkta designen lyfter hållbarhet högst upp på agendan och låter det ta ordentligt plats i Göteborgs stadsbild. Den bär budskapet på ett sätt som inte går att se förbi, precis som ämnet. Älskar prisstatyetten.

Emil Jonsson, design director på Doberman: Med en dynamisk logotyp som har oändliga möjligheter och en spännande, välgjord identitet lyfter Happy F&B ett viktigt ämne och sätter WIN WIN Gothenburg Sustainability Award på kartan.



Fakta

Lisa Careborg creative director, Maria Glansén design director Anna Ahnborg designer Rebecca Einarsson operativ projektledare, Douglas Reid copywriter Christian Carlsson motion designer, Mika Aberra visual supply fotograf, Damien Priest fotograf




"Armémuseum - Katalog och utställningsidentitet"

Kund: Armémuseum   Byrå: Hädnd

Hädnd fick i uppdrag att ta fram en grafisk sammanhållen typografisk identitet till utställningen ”Segerns Pris — Narva 1700”. Utställningens tema kretsar kring ett stort krigsbyte som Sverige tog från Ryssland under slaget vid Narva, och hur detta byte sedemera använts i propaganda och historieskrivning här i Sverige.


Så tyckte juryn

Kristian Möller, typdesigner på FamiljenPangea: Bild, färgval och visuell matchning av typsnittens dimensioner, och sättningens syntaktik blir en trevlig och tydlig upplevelse, både på plats och i katalogen.

Isabelle Dahlborg Lidström, cd på Grow: En välgjord identitet som verkligen har tryckt på detaljerna. Ett fint hantverk rakt igenom.

Rita Alton, art director på Seventy Agency: Det var en fröjd att få känna och titta på hantverket och den väl utförda typografin i detta taktila och bläddervänliga exemplar. Mästerligt utfört.

Cecilia Lindgren, grundare, Cecilia Lindgren Studio: Lite av ett skolexempel på s.k. god design, vackert och välgjort med fina konceptuella designlösningar.

Jesper Klarin, design director, Super Tuesday: När kontrasten mellan idé och hantverk, mellan gammalt och nytt möts på ett sånt här balanserat sätt så blir resultatet väldigt bra. En fröjd för både öga och in hjärna.

Gaioo Phunwut, art director på BVD: Välkomponerad med ingredienser av historia och samtid. Timmar av hängivenhet har lagts här – det syns!

Emil Jonsson, design director på Doberman: Hädnd har med Armémuseum skapat ett gediget hantverk med unik egenhet och spännande detaljer som fångar uppmärksamhet och intresse.



Fakta

Håkan Ängquist ad och grafisk designer, Cassandra Bäckman grafisk designer




"BRÖL"

Kund: Willys   Byrå: NORD DDB Stockholm

Briefen var att ta fram etiketter till ett öl gjort på överblivet öl. Vad har man på bröd? Jo, pålägg! Gamla goa hederliga pålägg, som prickig korv, ägg & kaviar och ost med gurka. Det fick det bli när Nord DDB valde etiketter. Idag brölar Willys i 20 butiker.


Så tyckte juryn

Kristian Möller, typdesigner på FamiljenPangea: Rolig, välgjord och saklig form med mångbottnat budskap om bröd – både som resursmedveten råvara och gott tillbehör. Mums!?

Isabelle Dahlborg Lidström, cd på Grow: Ja va ska man säga..... BRÖL ser ut som det låter. Kanske inte smakar så gott men står ju ut på hyllan och har mycket humor.

Rita Alton, art director på Seventy Agency: Idag kan världen behöva lite mer ljusglimtar och humor. Så hur fint är det då inte att differentiera sig på varuhyllan med hjälp av just det? Det förtjänar en tredjeplats i månadens design.

Cecilia Lindgren, grundare, Cecilia Lindgren Studio: Ett roligt och välkommet inslag av humor i en ofta sval och väldigt smakfull designvärld.

Jesper Klarin, design director, Super Tuesday: Att utnyttja den strategiska lågprispositionen i varumärket tillsammans med en stor portion humor kan ibland vara helt rätt väg att gå. Som i det här fulsnygga och idémässigt nästan banala exemplet.

Gaioo Phunwut, art director på BVD: Design kan visst vara roligt! Bildlösningen driver ödmjukt med det egna varumärket. Vilket i sin tur kan skapa gillande för varumärket på längre sikt. Fångar blicken från första stund för att sedan berätta mer om det smarta initiativet. Klassiskt reklammakeri i designtappning.

Emil Jonsson, design director på Doberman: Med brutalistisk enkelhet och en stor portion humor fångar NORD DDB det knasiga med öl bryggd på bröd, och samtidigt håller sig sann till Willy's identitet och formspråk.



Fakta

Jonas Hedegard projektledare, Stefan Gustafsson copy, Patrik Pagreus art director, Cattis Söderblom produktionsledare, Ylva Höckerlind final art, Christian Björnerhag senior content creative, Andreas Dahlqvist CCO





Oskar Lübeck, grundare och ECD, Bold

En WIN WIN för alla inblandade

Då var Månadens Design 2019 igång och jag har fått äran att vara juryns ordförande. Som vanligt letar vi i juryn efter bidrag som checkar av tre viktiga kriterier; hög idéhöjd, hög relevans och ett ambitiöst hantverk. I denna första omgång var det lite skralt med inskickade bidrag, bara 23 stycken, så ett första tips är att skicka in era projekt. Man har inget att förlora på att försöka och det är dessutom gratis! Vi hade dock en ganska bra bredd på bidragen, som kom från både stora och små uppdragsgivare och en mix av identitetsjobb och förpackningsdesign, men vi saknade fler digitalt drivna projekt och ser gärna mer av den varan i kommande omgångar.

Det mest givande med att sitta i en jury, tycker iallafall jag, är att få lära känna nya duktiga människor och höra deras tankar och reflektioner om de olika bidragen. Vad de gillar och ogillar, och varför. Vi i juryn kommer från olika byråer och bakgrunder och har olika specialkunskaper och specialintressen, och det är just därför det är så roligt och givande att diskutera bidragen. Det framkom snabbt att alla i den här juryn framförallt älskar bra idéer burna av ett gott designhantverk.

Det är en bra och talför jury i år och diskussionerna blev många och långa. Alla fick sina röster hörda och det fanns många åsikter kring vilka bidrag som var de bästa. Projekt med väl genomarbetat hantverk som boken och utställningsidentiteten för Armémuseum imponerade på oss, och projekt med humor och charm som BRÖL värmde rummet och lockade till skratt. När den sista röstningen var genomförd var det faktiskt inte WinWin som resultatmässigt stod som vinnare, men efter en lång diskussion landade juryn ändå i att bidraget för Gothenburg Sustainability Award förtjänade förstaplatsen. Ett stort grattis till Happy F&B för en smart och väl genomförd identitet, som tjänar ett bra ändamål dessutom.

Vi ses nästa gång, och lycka till med era bidrag."

Lista

1. Happy F&B, "WIN WIN", WIN WIN Gothenburg Sustainability Award
2. Hädnd, "Armémuseum - Katalog och utställningsidentitet", Armémuseum
3. NORD DDB Stockholm, "BRÖL", Willys
4. Bedow, "Bokiño – för små och större läsare", Bonnierförlagen
5. Brand Union, "Arenans Barn", Swedbank/Stiftelsen Friends